الاکلنگ دلار و اونس طلا

  در هفته‌ای که گذشت، دلار مانند نوسانات چندانی را تجربه نکرد و در مدار ۳ هزار و ۴۷۰ تومان باقی ماند. شاخص بازار ارز که روز سه‌شنبه هفته گذشته تنها ۳ تومان رشد کرده بود، در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز با ۳ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۷۵ تومان بازگشت. به […]

 

در هفته‌ای که گذشت، دلار مانند نوسانات چندانی را تجربه نکرد و در مدار ۳ هزار و ۴۷۰ تومان باقی ماند. شاخص بازار ارز که روز سه‌شنبه هفته گذشته تنها ۳ تومان رشد کرده بود، در روز چهارشنبه هفته گذشته نیز با ۳ تومان کاهش به قیمت ۳ هزار و ۴۷۵ تومان بازگشت.

به گزارش ایستانیوز، به گفته فعالان، برخورد عوامل متضاد افزایشی و کاهشی در بازار، تصمیم‌گیری در مورد خرید یا فروش ارز را برای معامله‌گران دشوار کرده است. این امر موجب شده که حجم معاملات در بازار کم شود و بازیگران ارزی با احتیاط بیش‌تری به معامله بپردازند. این احتیاط در دو روز گذشته در کاهش دامنه نوسانات شاخص ارزی انعکاس یافته است. همچنین در هفته گذشته همسو با کاهش دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز ۳ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۴ هزار تومان رسید.

چند دقیقه رهایی

چهارشنبه گذشته شاخص بازار ارز  نیز نوسانات چندانی را تجربه نکرد و تنها در مقطع زمانی کوتاهی توانست از مدار ۳ هزار و ۴۷۰ تومان خارج شود. دلار نیز در این روز، معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۴۷۸ تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز سه‌شنبه  گذشته نداشت. در ادامه روز، قیمت دلار در مقطع کوتاهی از محدوده ۳ هزار و ۴۷۰ تومان عبور کرد و تا قیمت ۳ هزار و ۴۸۲ تومان بالا رفت؛ با این حال، این پایان کار نبود و قیمت دلار در ادامه روز تا ۳ هزار و ۴۷۵ تومان پایین آمد تا شاخص ارزی همچنان در بند ۳ هزار ۴۷۰ تومان محبوس ماند.

الاکلنگ دلار و اونس

فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که معامله‌گران سکه در بازار ارز تأثیر مستقیم داشته‌اند. به گفته آن‌ها، افزایش و کاهش قیمت اونس نیز موجب شد که معامله‌گران سکه برای هماهنگی قیمت جهانی با بازار داخلی به بازار دلار متوسل شوند و سعی کنند با خرید یا فروش ارز در این بازار، قیمت سکه را با اونس جهانی متناسب کنند. هدف آن‌ها از این عمل، محدود کردن نوسانات سکه و جلوگیری از ضرر احتمالی بود. در این فضا، معامله‌گران سکه تحت‌تأثیر افزایش اونس، در بازار دلار بیش‌تر فروشنده شدند، حال آن که سکه بازان به دلیل کاهش طلای جهانی، بیش‌تر خریدار ارز بودند. با این حال نکته قابل‌توجه این است که معامله‌گران سکه نهایتاً نتوانستند قیمت نهایی بازار ارز را تحت‌تأثیر قرار دهند. علت این موضوع آن بود که در روز چهارشنبه به‌عنوان مثال در برابر تحرکات افزایشی معامله‌گران سکه، چند عامل کاهشی قرار داشت. اولین عامل کاهشی، پایین بودن ارزش دلار در کشورهای همسایه بود. پایین بودن ارزش ارز در این مناطق موجب می‌شد که حجم ارز در بازار داخلی بالا بماند و زمینه‌ای برای نوسان زیاد دلار به وجود نیاید. دیگر نیروی کاهشی، انتظارات برخی معامله‌گران ارزی بود که اعتقاد دارند شاخص ارزی در روزهای انتهایی سال کاهش بیش‌تری را تجربه می‌کند. به گفته فعالان، دلار در بهمن ماه و اسفندماه عمدتاً در مسیر کاهشی قرار داشته و این موضوع موجب شده که انتظارات برخی معامله‌گران برای انتهای سال ۹۴ کاهشی شود.

 به‌نظر می‌رسد، برخورد چنین عوامل متضادی سردرگمی معامله‌گران ارز در بازار را بالا برده و موجب شده که این دسته خرید و فروش‌های خود را محدود و با احتیاط انجام دهند. در واقع، در روزهای گذشته استراتژی معامله‌گران ارزی این بوده که دلاری را که خریداری می‌کنند، به سرعت و با کمی حاشیه سود به فروش برسانند.

همچنین قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۷ درصد رشد داشته و بهترین عملکرد را در بین سایر دارایی‌ها ثبت کرده است. قیمت هر اونس طلا در آخرین روز هفته گذشته با ۰٫۲ درصد کاهش به کم‌تر از ۱۲۳۸ دلار رسیده بود.

به گزارش ایستانیوز، تازه‌‌ترین گزارش مؤسسه ای‌دی‌پی نشان می‌دهد که بخش خصوصی آمریکا طی ماه گذشته بیش از ۲۱۴ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

به گزارش رویترز، این گزارش آمارهای اشتغال بخش خصوصی آمریکا تأثیر زیادی بر افزایش ارزش دلار و رشد شاخص سهام در بازارهای بین‌المللی داشته است.

البته ادامه روند صعودی ذخایر طلای صندوق‌های بزرگ سرمایه‌گذاری جهان مانع از افت بیش‌تر قیمت طلا شده و قیمت این فلز زرد همچنان نزدیک به ۱۲۴۰ دلار در هر اونس باقی مانده است.

قیمت طلا از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۷ درصد رشد داشته و بهترین عملکرد را در بین سایر دارایی‌ها ثبت کرده است. قیمت هر اونس طلا با ۰٫۲ درصد کاهش به کم‌تر از ۱۲۳۸ دلار رسیده است.

قیمت این فلز زرد روز ۱۱ فوریه به بیش از ۱۲۶۰ دلار رسید که این بالا‌ترین رکورد در یک سال گذشته به شمار می‌رود. نگرانی‌های مربوط به اوضاع اقتصادی جهان و نوسانات شاخص سهام تأثیر زیادی بر افزایش قیمت طلا داشته است.

به نظر می‌رسد قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تأثیر آمارهای مهم اقتصادی آمریکا به خصوص گزارش روز جمعه وزارت کار در خصوص وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در ماه فوریه قرار خواهد داشت.

مایکل مک‌کارتی از مؤسسه سرمایه‌گذاری سی‌ام‌سی مارکتس در این باره تأکید کرد: در صورتی که تقاضا برای سهام و اوراق قرضه افزایش یابد، قیمت طلا در کوتاه مدت با فشار بیش‌تری روبه‌رو خواهد شد. به نظر می‌رسد طی روزهای اخیر تمایل سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای خرید سهام و اوراق قرضه بیش‌تر شده است.

گزارش سایت طلا حاکیست، میزان ذخایر طلای صندوق سرمایه‌گذاری اس‌پی‌دی‌آر نیز به بیش از ۲۵٫۳۵ میلیون اونس رسید که این بالا‌ترین رکورد از سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی به شمار می‌رود.

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا طی ماه فوریه بیش از ۱۹۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این رقم در ماه ژانویه به ۱۵۱ هزار فرصت شغلی رسیده است.

بازار سهام، طلا را عقب راند

همچنین تازه‌‌ترین گزارش مؤسسه ‌ای‌دی‌پی نشان می‌دهد که بخش خصوصی آمریکا طی ماه گذشته بیش از ۲۱۴ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد قیمت طلا در کوتاه مدت تحت تأثیر آمارهای مهم اقتصادی آمریکا به خصوص گزارش وزارت کار در خصوص وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در ماه فوریه قرار خواهد داشت.

مایکل مک‌کارتی از مؤسسه سرمایه‌گذاری سی‌ام‌سی مارکتس در این باره تأکید کرد: در صورتی که تقاضا برای سهام و اوراق قرضه افزایش یابد، قیمت طلا در کوتاه مدت با فشار بیش‌تری روبه‌رو خواهد شد. به نظر می‌رسد طی روزهای اخیر تمایل سرمایه‌گذاران بین‌المللی برای خرید سهام و اوراق قرضه بیش‌تر شده است.

میزان ذخایر طلای صندوق سرمایه‌گذاری اس‌پی‌دی‌آر نیز به بیش از ۲۵٫۳۵ میلیون اونس رسید که این بالا‌ترین رکورد از سپتامبر ۲۰۱۴ میلادی به شمار می‌رود.

 

نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که اقتصاد آمریکا طی ماه فوریه بیش از ۱۹۰ هزار فرصت شغلی جدید ایجاد کرده است. این رقم در ماه ژانویه به ۱۵۱ هزار فرصت شغلی رسیده است.