بخش عمده صنعت کشور مهندسی معکوس است

بخش عمده صنعت کشور مهندسی معکوس است معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بخش عمده صنعت ما مهندسی معکوس است و دلیلی برای معرفی کالای جدید وجود ندارد. به گزارش ایسنا، غلامحسین‌رحیمی در چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: […]

بخش عمده صنعت کشور مهندسی معکوس است

معاون نوآوری و توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: بخش عمده صنعت ما مهندسی معکوس است و دلیلی برای معرفی کالای جدید وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین‌رحیمی در چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بخش عمده صنعت ما مهندسی معکوس است و دلیلی برای معرفی کالای جدید وجود ندارد. البته این مسأله بسیار هزینه بر نیز خواهد بود و اکثر صنایع ما فاقد این پشتوانه هستند. در صنعت هواپیماسازی در حال کار هستیم و تقریباً هواپیماهای دو نفره و ۴نفره بومی شده است. اما امروز دنیا بر روی ساخت هواپیماهای ۱۰۰ نفره امن پرواز کار می‌کند. بنابراین این مسیر درستی است که ما مهندسی معکوس می‌کنیم اما اگر بخواهیم به این محدود شویم، محکوم به پیرو بودن خواهیم بود.

وی با اشاره به این‌که تعامل صنعت و دانشگاه باید امکان‌پذیر شود، ادامه داد: امکان ندارد کشورهایی که مراکز پیشرفته‌ دارند، با دانشگاه تعاملی نداشته باشند.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد: یکی از واحدهایی که می‌تواند به تعامل صنعت و دانشگاه کمک کند، واحد تحقیق و توسعه است اما هنوز این بخش را به‌صورت مؤثر و واقعی نداریم. مگر می‌شود تحقیق و توسعه محدود به نیروهای غیرمتخصص باشد. هر چقدر واحدهای تحقیق و توسعه قدرتمندتر باشد، قابلیت توسعه صنعت وجود دارد.

رحیمی ادامه داد: صندوق توسعه و نوآوری فرصت ویژه‌ای برای توسعه واحد تحقیق و توسعه گذاشته است. صنایع بین‌المللی دائماً با دانشگاه در ارتباط هستند زیرا برای آنها ارزان تمام می‌شود.

وی اضافه کرد: دانشگاه دفتر ارتباط با صنعت دارد و از بخش‌های پژوهشی برخوردار است که البته این کفایت نمی‌کند زیرا دانشگاه باید شرایطی ایجاد کند که بتواند با صنعت رابطه برقرار کند. بخش تحقیق و توسعه صنعت در دانشگاه باید همین دفاتر باشند.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این‌که بخش آزمایشگاه از اهمیت زیادی در تعامل صنعت و دانشگاه برخوردار است، یادآور شد: در دانشگاه‌ها، آزمایشگاهی وجود دارد که تنها در اختیار اساتید است. هسته پژوهش و فناوری می‌تواند در هر آزمایشگاهی شکل گیرد تا معطوف به حوزه خاصی از صنعت باشند. و آنها می‌توانند با بخش تحقیق و توسعه صنعت ارتباط برقرار کنند. هر دانشگاهی که این هسته را گسترده‌تر کند، موفق تر خواهد بود.

رحیمی افزود: امروز انتظار ما از دانشگاه تولید دانشی است که تبدیل به کالا شود. باید منابع را بر همین اساس در دانشگاه‌ها توزیع کنیم.

وی ادامه داد: برخی از آزمایشگاه‌های دانشگاه اگر تقویت شود، برای صنعت بسیار قابل اهمیت خواهد بود. البته ۹۰ درصد آزمایشگاه‌های موجود در دانشگاه‌ها باید به آزمایشگاه مرجع ارتقا یابند؛ ما آمادگی کامل برای راه‌اندازی آزمایشگاه مرجع را داریم.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: صندوق توسعه حدود ۳ سال فعالیت دارد و تنها با شرکت‌های خصوصی و دانش‌بنیان می‌تواند همکاری کند.۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه دارد که باید هر ۰٫۵ درصد بودجه به آن اختصاص یابد. البته هنوز این مبلغ کامل داده نشده ولی اکثر آن پرداخت شده است. بیش از ۲۰۰۰ شرکت از ما تقاضای کمک کردند که از این آمار ۱۴۰۰ شرکت پرداخت شد.

 

رحیمی بیان کرد: بیش از دو دهه است که مسأله صنعت و دانشگاه مطرح است و دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه تشکیل شده است. خوب است که هر چند سال یک بار آسیب‌شناسی کافی از این مسأله صورت گیرد.