ادامه چالش آلودگی هوا؛ از پاییز هزار رنگ تا نفس خیلی تنگ!

گروه اجتماعی- داشتن هوای پاک دیگر نه تنها آرزوی پایتختی‌ها شده، بلکه اکنون در بسیاری از نقاط ایران نیز هوای پاک به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است؛ آن هم در فصلی که بسیاری آن را زیبا‌ترین فصل ایران می‌نامند! دیگر از پاییز هزار رنگ خبری نیست و نفس در داخل سینه به زحمت بالا می‌‌آید. […]

گروه اجتماعی- داشتن هوای پاک دیگر نه تنها آرزوی پایتختی‌ها شده، بلکه اکنون در بسیاری از نقاط ایران نیز هوای پاک به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است؛ آن هم در فصلی که بسیاری آن را زیبا‌ترین فصل ایران می‌نامند! دیگر از پاییز هزار رنگ خبری نیست و نفس در داخل سینه به زحمت بالا می‌‌آید. سازمان هواشناسی نیز با صدور هشدار سطح زرد از پایداری جو و سکون هوا، تداوم پایداری هوا همراه با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا تا جمعه (اول دی) خبر داد. بر اثر این مخاطره جوی افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص آلودگی هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده ثابت و متحرک در مناطق پرتردد ناسالم برای تمام گروه‌ها پیش‌بینی می‌شود. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی مدیریت به منظور کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در منابع متحرک و ثابت، کنترل فعالیت‌های صنعتی مراکز انتشار آلاینده‌ها، کاهش تردد غیرضروری و پرهیز از حرکات ورزشی در فضای باز به‌ویژه سالمندان، کودکان و افراد با سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی، پایش مداوم ایستگاه‌های سنجش آلودگی توسط مراجع ذی‌صلاح و اتخاذ تدابیر لازم به منظور کنترل میزان آلودگی را توصیه می‌کند.

کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران

دیروز (سه‌شنبه) نیز معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران، با تشریح جزییات کارگروه اضطرار آلودگی هوای این استان، گفت: با توجه به تداوم آلودگی‌ها، گروه‌های حساس از تردد غیرضرور در فضای باز خودداری کنند. میرمحمد غراوی؛ در حاشیه برگزاری ششمین جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا با اشاره به تشدید و استمرار آلودگی و پایداری هوا و در معرض خطر قرار گرفتن شهروندان، براساس مصوبه کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا، فعالیت آموزشی همه مقاطع تحصیلی در استان تهران غیر از فیروزکوه در دو نوبت صبح و عصر تا پنجشنبه ۳۰ آذرماه غیرحضوری و مجازی برگزار می‌شود. وی با اشاره به تعطیلی مهدهای کودک طی این مدت، ادامه داد: همه مقاطع تحصیلی، مدارس استثنایی در دو نوبت صبح و عصر نیز غیرحضوری است. همچنین پلیس راهور تهران بزرگ و پلیس راهور شرق و پلیس راهور غرب تهران، از تردد شبانه خودروهای گازوئیلی سنگین که آلایندگی قابل رؤیت دارند، جلوگیری کند. غراوی؛ ادامه داد: مجوزهای طرح ترافیک توسط شهرداری تهران در این بازه‌زمانی صادر نمی‌شود.

آلودگی هوا دیگر قابل پیش‌بینی نیست!

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز، گفت: امروزه چالش‌های بسیاری همچون خشکسالی، انقراض گونه‌های بومی، مصرف انرژی، کم‌بارشی و… وجود دارد اما آلودگی هوا در شرایطی است که دیگر قابل پیش‌بینی نیست و در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. ایرج حشمتی؛ در بیست‌وچهارمین همایش ملی واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز، ادامه داد: در جهت حفاظت از محیط‌زیست قوانین مختلف و مصوبات بسیار مناسبی همچون قانون مدیریت پسماند، قانون هوای پاک، قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی و… وجود دارد اما تکالیف انباشت شده، موجب شده است که کنترل شرایط موجود بسیار سخت‌تر شود. حشمتی؛ افزود: در چنین شرایطی باید اندیشه ما کمک کند تا از این وضعیت بحرانی خارج شویم. براساس اصل۵۰ قانون اساسی حفاظت از محیط‌زیست برعهده تمام آحاد جامعه است و ما به‌عنوان دستگاه نظارتی پایش‌های بسیار زیادی در استان‌‌ها انجام می‌دهیم و اخطارهای بسیار زیادی نیز داده شده است و واحدهای صنعتی که موجب تهدید سلامت مردم و محیط‌زیست می‌شوند را پلمپ می‌کنیم اما تا کی به این شیوه می‌شود ادامه داد؟ تا کی با اخطار و پلمپ کار‌ها را پیش ببریم؟