معاینه فنی راهکار حل معضل آلایندگی خودروهای فرسوده نیست

مهدی قره‌داغلی- آلاینده بودن خودرو‌های قدیمی با عمری بالای ۱۵ سال، موضوعی بوده که از پیش مشکلاتی را با خود به همراه داشته و رفته‌رفته با گذشت زمان منجر به بروز معضلات متعددی در جامعه گردیده است. اما بزرگ‌‌ترین آن را می‌توان تولید و ایجاد آلودگی‌های گسترده زیست‌محیطی دانست که هر ساله با وارد شدن […]

مهدی قره‌داغلی- آلاینده بودن خودرو‌های قدیمی با عمری بالای ۱۵ سال، موضوعی بوده که از پیش مشکلاتی را با خود به همراه داشته و رفته‌رفته با گذشت زمان منجر به بروز معضلات متعددی در جامعه گردیده است. اما بزرگ‌‌ترین آن را می‌توان تولید و ایجاد آلودگی‌های گسترده زیست‌محیطی دانست که هر ساله با وارد شدن به فصل پاییز شاهد به‌وجود آمدن پدیده‌ای به نام آلودگی هوا هستیم که سال به سال شاهد گستردگی آن به شهر‌های مختلف کشور نیز هستیم. اما‌ این موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و صرفاً اخذ معاینه‌فنی نشانه آن نیست که خودرو‌ها با قبولی در این آزمون تولید آلودگی نمی‌کنند و باید این حقیقت را پذیرفت که هر خودرویی یک عمر مفیدی دارد و با سپری شدن آن دیگر خودرو مثل زمان‌هایی که یک خودروی بی‌عیب و نقص بوده نیست و اینجاست که باید یک اجماع کلی شکل گیرد تا روند اسقاط خودروهای فرسوده تسریع گردد و خودروهای جدید با سطح استاندارد‌های بالاتری در سطح خیابان‌های کشور تردد کنند تا شاهد خروج از این فاجعه زیست‌محیطی باشیم. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، شادی مالکی؛ مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، درخصوص نحوه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری، گفت: رویه انجام معاینه فنی خودروهای کاربراتوری در مقایسه با خودروهای انژکتوری هیچ تفاوتی نداشته و تنها حدود مجاز کنترل وضعیت آلایندگی در خودروهای انژکتوری و کاربراتوری متفاوت است. وی افزود: تکنولوژی خودروهای کاربراتوری در سیستم سوخت‌رسانی و برق به نحوی است که میزان آلایندگی آن در مقایسه با خودروهای انژکتوری بالاتر است و بدیهی است که حدود مجازی که برای پایش این خودرو‌ها توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین شده به همان نسبت سهل‌گیرانه‌تر می‌باشد. بدون تردید میزان آلایندگی یک خودروی کاربراتوری که از منظر انتشار آلایندگی در سطوح بسیار پایین استاندارد قرار داشته با یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو۲ و بالاتر که دارای کاتالیست و تکنولوژی سوخت‌رسانی هوشمند است قابل مقایسه نبوده و تنها راه کنترل آن، خروج هر چه سریع‌تر این خودرو‌ها از چرخه تردد است. البته به این نکته بایستی اشاره شود در حال‌حاضر تعدد خودروهای کاربراتوری در شهر تهران بسیار اندک است و بیشتر مشکل مربوط به موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده می‌باشد. مالکی؛ با اشاره به این موضوع که فرآیند معاینه فنی برای وسایل نقلیه براساس ضوابط و دستورالعمل‌های کشوری انجام می‌شود، افزود: برای خودروهای کاربراتوری و فرسوده نیز معاینه فنی انجام می‌شود و این خودرو‌ها در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند نسبت به دریافت معاینه فنی اقدام نمایند. به گفته مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، از منظر کارشناسی و فنی به قطع خودروی فرسوده به دلیل خستگی قطعات و پایان عمر کارکرد بعضی از قطعات در هر شرایطی می‌تواند ناایمن باشد و حتی اگر خودرویی با عمر ۲۰ سال معاینه فنی هم داشته باشد از درب معاینه فنی که خارج شود، ‌امکان شکستگی یا خرابی قطعه وجود دارد و ذکر این نکته ضروری است که این مسئله در معاینه فنی قابل تشخیص نیست که تمامی آن قطعات که به نحوی تأمین‌کننده حرکت و ایمنی خودرو است، در وضعیت سلامت باشند. بدون تردید تا از رده خارج شدن این خودرو‌ها منطقی‌‌ترین رویکرد پایش بیشتر این خودرو‌ها و افزایش دفعات معاینه فنی است. وی در توضیح وضعیت مردودی خودروهای فرسوده که بخشی از آن می‌تواند کاربراتوری باشد، گفت: امسال حدود ۴۵ درصد از خودروهای فرسوده با سن ۱۶ تا ۲۰ سال، در بار نخست به علت داشتن ایراد فنی موفق به اخذ معاینه فنی نشده‌اند. این درصد برای خودروهای بالاتر از ۲۰ سال بالغ بر ۵۸ درصد است. در خودروهای بالای ۲۰ سال که بخشی از آن‌ها کاربراتوری هستند و سطح پایش آلایندگی این خودرو‌ها سختگیرانه نیست، بالغ بر ۴۰ درصد از آزمون آلایندگی مردود شده‌اند. بنابر اعلام ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، تحلیل اطلاعات نتایج آزمون نشان می‌دهد که با افزایش سن خودرو میزان مردودی به دلایل مختلف نظیر استهلاک قطعات و یا شرایط نگهداری ضعیف‌تر به شدت افزایش می‌یابد که این مسئله مستلزم توجه ویژه دستگاه‌های دارای مسئولیت در این حوزه جهت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.