بازار راکد مسکن دنبال حریف می‌گردد!

    مسعود طاهری- افزایش وام مسکن مساوی با افزایش امید کسانی است که در به در دنبال سرپناهی برای زندگی می‌گردند. در هفته‌ای که گذشت شورای پول و اعتبار با افزایش وام مسکن موافقت کرد و سقف آن را تا ۱۶۰ میلیون تومان بالا برد. با مصوبه شورای پول و اعتبار، سطح تسهیلات پرداختی […]

 

 

مسعود طاهری- افزایش وام مسکن مساوی با افزایش امید کسانی است که در به در دنبال سرپناهی برای زندگی می‌گردند. در هفته‌ای که گذشت شورای پول و اعتبار با افزایش وام مسکن موافقت کرد و سقف آن را تا ۱۶۰ میلیون تومان بالا برد.

با مصوبه شورای پول و اعتبار، سطح تسهیلات پرداختی از محل صندوق پس‌انداز یکم برای زوجین اضافه شد؛ به‌طوری که زوجین خانه اولی روی یک پلاک ثبتی در تهران که وام آن ۸۰ میلیون تومان است، می‌توانند ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات یعنی به ازای هر نفر ۸۰ میلیون تومان دریافت کنند.

اما نکته مهم همچنان سود کلان این نوع وام‌‌ها است. گرچه تاکنون جزییاتی از نحوه پرداخت این تسهیلات اعلام نشده است اما طبق شرایط قبلی یعنی با سود ۱۴ درصد و دوره حداکثری ۱۲ ساله برای بازپرداخت، متقاضی وام ۱۶۰ میلیون تومانی با پرداخت به روش ساده باید ماهانه ۲٫۳ میلیون تومان طی ۱۴۴ ماه قسط پرداخت کنند. وام ۱۶۰ میلیون تومانی نیز حدود ۱۷۱ میلیون تومان سود به همراه دارد و در مجموع باید ۳۳۰ میلیون تومان به بانک مسکن برگردانده شود.

وام ۶۰ میلیونی صندوق پس‌انداز می‌کند برای زوجین ساکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نیز برای هریک جداگانه پرداخت می‌شود که در مجموع ۱۲۰ میلیون تومان خواهد بود. در این حالت زوجین باید در یک دوره ۱۲ ساله (یعنی حداکثر زمان باز پرداخت) و با سود ۱۴ درصد، ماهانه ۱٫۷ میلیون تومان قسط پرداخت کنند و در نهایت با سود ۱۲۸ میلیون تومانی، ۲۴۸ میلیون تومان سود و اصل وام دریافتی را پرداخت کنند.

زوجینی که در سایر مناطق جغرافیایی کشور زندگی می‌کنند، می‌توانند به ازای هر نفر ۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. بر این اساس ۸۰ میلیون تومان وام به آن‌‌ها تعلق می‌گیرد که البته باید در دوره ۱۴۴ ماهه برای هر ماه یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند. سود وام ۸۰ میلیونی در حدود ۸۵ میلیون تومان و مجموع بازپرداخت آن ۱۶۵ میلیون است.

دیگر مصوبه شورای پول و اعتبار مربوط به افزایش سطح تسهیلات مسکن برای زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن بود که البته این وام اخیراً افزایش یافت و از ۳۵ به حداکثر ۶۰ میلیون تومان رسیده بود.

بنابراین مصوبه، وام جدید مسکن در ۳ سطح و براساس مناطق جغرافیایی این گونه توزیع شد که ۶۰ میلیون تومان برای تهران، ۵۰ میلیون تومان برای مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر و همچنین ۴۰ میلیون تومان برای سایر مناطق بود که در این حالت متقاضی باید حداکثر در یک دوره ۱۲ ساله و با سود ۱۸٫۵ درصد اقساط وام‌ را پرداخت می‌کرد.

اما با تصمیمات اخیر شورای پول و اعتبار هر یک از وام‌های پرداختی از محل اوراق گواهی حق تقدم مسکن (حساب سپرده سرمایه‌گذاری ممتاز) که ـ‌دریافت‌کننده باید به ازای میزان وام خود اوراق از بازار بورس تهیه کند‌- برای زوجین افزایش یافته و هر کدام می‌توانند براساس مناطق جغرافیایی محل سکونت خود و حداکثر تا ۸۰ درصد ارزش ملک از این وام بهره ببرند.

براین اساس با توجه به این‌که در مورد این تسهیلات نیز فعلاً میزان سود و شرایط بازپرداخت به مانند وام‌های معمولی از این محل خواهد بود، شرایط پرداخت اقساط به شرط زیر است:

زوجینی که در تهران زندگی می‌کنند می‌توانند به جای وام ۶۰ میلیونی، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات به ازای هر نفر ۵۰ میلیون تومان دریافت کنند که در این حالت مجموع اقساط پرداختی در هر ماه یک میلیون و ۷۳۳ هزار تومان خواهد بود.

دریافت‌کنندگان تسهیلات باید در پایان دوره ۱۴۴ ماهه، ۱۵۰ میلیون تومان به ازای وام ۱۰۰ میلیونی پرداخت کرده که در کل، اصل و سود این تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومان است.

اما زوجینی که در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ساکن هستند به جای وام ۵۰ میلیون تومانی که برای افراد معمولی از طریق اوراق حق تقدم در نظر گرفته شده می‌توانند تا ۸۰ میلیون تومان و به ازای هر نفر ۴۰ میلیون تومان دریافت کنند.

مجموع اقساط وام ۸۰ میلیونی حدود یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان در هر ماه خواهد بود. دریافت‌کننده باید در پایان ۱۲ سال، ۱۱۹ میلیون تومان سود به ازای این وام پرداخت کند که در مجموع وام ۸۰ میلیون ۲۰۰ میلیون تومان بازپرداخت می‌شود.

وام ۶۰ میلیونی تسهیلات افزایش یافته برای زوجینی است که در سایر مناطق ساکن هستند؛ به گونه‌ای که وام ۴۰ میلیونی متعلق به این گروه تا ۶۰ میلیون تومان به ازای هر نفر ۳۰ میلیون تومان برای زوجین قابل پرداخت است.

تسهیلات‌گیرندگان از این محل ماهانه حدود یک میلیون تومان و در پایان ۱۲ سال نزدیک به ۹۰ میلیون تومان سود پرداخت خواهند کرد که مجموع بازپرداخت ۶۰ میلیونی زوجین ۱۵۰ میلیون تومان است.

همچنین قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در بهمن ماه روند صعودی به خود گرفت و با اجرایی شدن وام مسکن ۶۰ میلیونی با رشد چشمگیر قیمت مواجه شد و تا محدوده ۹۰ هزار تومانی رشد کرد، در اسفند ماه نزولی شد و به محدوده ۸۴ تا ۸۷ هزار تومانی برگشت.

روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن در حالی ادامه دار شده است که در هفته جاری مصوبه جدیدی از سوی شورای پول و اعتبار به تصویب رسید و این شورا برای افزایش تحرک در بخش مسکن برای سال آینده شرایط خانه دار شدن زوجین را تسهیل کرد و با افزایش مجدد وام مسکن موافقت کرد.

همچنین بررسی وضعیت معامله اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس نیز نشان می‌دهد که با مصوبه جدید شورای پول و اعتبار قیمت این اوراق تغییری نکرده و در همان محدوده ۸۴ تا ۸۷ هزار تومان در حال معامله است.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا افزایش وام مسکن تا سقف ۱۶۰ میلیون تومان می‌تواند جوانان را ترغیب به خرید خانه کند یا همچنان پاشنه سود کلان این وام‌‌ها به روی یک در می‌چرخد.