مجلس چگونه به دولت نمره قبولی داد؟

مرضیه نیکخواه ـ کلیات بودجه ۱۴۰۳ بالاخره دیروز (چهارشنبه) در مجلس تصویب شد. بودجه‌ای که با جنجال‌های فراوانی روبه‌رو شده بود؛ از افزایش ناچیز حقوق‌ها گرفته تا عدم تخصیص بودجه مناسب برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان. نمایندگان مجلس منجمله حاجی بابایی؛ وزیر سابق آموزش و پرورش، اعلام کرد تا زمانی که مسئله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حل […]

مرضیه نیکخواه ـ کلیات بودجه ۱۴۰۳ بالاخره دیروز (چهارشنبه) در مجلس تصویب شد. بودجه‌ای که با جنجال‌های فراوانی روبه‌رو شده بود؛ از افزایش ناچیز حقوق‌ها گرفته تا عدم تخصیص بودجه مناسب برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان. نمایندگان مجلس منجمله حاجی بابایی؛ وزیر سابق آموزش و پرورش، اعلام کرد تا زمانی که مسئله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان حل نشود، لایحه بودجه سال آینده از درب مجلس بیرون نخواهد رفت. البته مسائل مهم دیگری همچون چگونگی فروش نفت با توجه به تحریم‌های آمریکا نیز، باعث انتقادهای گسترده نمایندگان و برخی کارشناسان اقتصادی، درخصوص بودجه سال آینده شده بود. نمایندگان مجلس با ایرادات فراوان نسبت به بودجه ارسالی دولت، هفته گذشته آن را رد کردند تا دولت مجدداً نواقص را برطرف و آن را به مجلس تحویل دهد. دولت سیزدهم نیز با رفع نواقص بودجه مجدداً آن را روز دوشنبه به مجلس فرستاد تا بلکه این بار بتواند نمره قبولی بگیرد.

بررسی مجدد کلیات بودجه

بر همین اساس دیروز (چهارشنبه) نمایندگان مجلس به بررسی مجدد کلیات بودجه سال ۱۴۰۳ پرداختند و آن را تصویب کردند. با توجه به تصویب کلیات، لایحه بودجه به کمیسیون تلفیق برای بررسی جزییات آن ارجاع شد. براساس ماده ۱۸۲ اصلاحی آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمد‌ها و واگذاری دارایی‌‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آن‌ها و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس تقدیم کند.

موافقان و مخالفان چه گفتند؟

نماینده مردم شیراز در مجلس، در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: پیش‌بینی ۶۵ دلار برای هر بشکه نفت یکی از نشانه‌هایی است که حاکی از این است که هزینه‌ها و درآمد‌ها در بودجه واقعی دیده شده است. جعفر قادری؛ در نشست صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: پیش‌بینی ۶۵ دلاری برای هر بشکه نفت قیمتی واقعی و منطبق بر پیش‌بینی‌های کارشناسی است، همچنین رقم پیش‌بینی شده برای درآمدهای صادراتی نیز نشان می‌دهد دولت با یک رویکرد منطقی هزینه‌ها و درآمد‌ها را پیش‌بینی کرده است. وی درخصوص برخی نگرانی‌‌ها در مورد افزایش ۱۸ درصدی حقوق بازنشستگان، گفت: به نظر می‌رسد این ۱۸ درصد مازاد بر منابع پیش‌بینی شده در همسان‌سازی است و بازنشستگان از این بخش نگران نباشند. نماینده مردم فلاورجان در مجلس، گفت: افزایش یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده یعنی از یک جیب مردم پول ‌برداریم و به جیب دیگر آن‌ها بریزیم. با این یک‌درصد قصد داریم یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان و کارکنان را اجرا کنیم. سیدناصر موسوی‌لارگانی؛ در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور، گفت: مقام‌معظم‌رهبری فرمودند، مهار تورم و رشد تولید؛ یعنی به‌گونه‌ای عمل کنیم که تورم مهار و رشد تولید را شاهد باشیم. با این بودجه به این دو هدف نمی‌رسیم. نماینده مردم فلاورجان در مجلس، ادامه داد: افزایش یک درصد مالیات بر ارزش‌افزوده یعنی از یک جیب مردم پول ‌برداریم و به جیب دیگر آن‌ها بریزیم. نماینده مردم بهار در مجلس، در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: در اصلاح لایحه بودجه ۱۴۰۳ عدالت نسبی رعایت شده و می‌توان در زمان بررسی نقاط ضعف آن را بررسی کرد. فتح‌ا… توسلی؛ گفت: پیش‌بینی رشد اقتصادی ۳٫۱ درصدی در لایحه بودجه پیش‌بینی معمولی است که البته با پیش‌بینی سند برنامه تفاوت‌هایی دارد اما این رشد می‌تواند منطقی باشد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ در مخالفت نماینده مردم شاهین شهر در مجلس نیز با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۳ به میزان ۴۹٫۸ درصد به مالیات‌‌ها اضافه می‌شود، در حالی که ما هنوز اجرای صحیح نظام جامع مالیاتی را نداریم، این افزایش مالیات بر همه کسانی که مالیات می‌دهند تقسیم می‌شود که باعث تعطیلی برخی از کار‌ها و فعالیت‌‌ها خواهد شد. همچنین کاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه و کاهش وابستگی به نفت یکی از نقاط مثبت این لایحه است اما باید به نحوی مدیریت شود که افزایش مالیات‌ها فشار مضاعف به مردم وارد نکند. در آخر نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان کلیات لایحه بودجه با ۱۵۴ رأی موافق، ۶۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در مجلس با کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ موافقت کردند.