جداسازی تهران به کجا رسید؟ فعلاً نه شرقی، نه غربی!

مهدی یاوری- طرح تقسیم تهران طرح جدیدی نیست؛ طرح تشکیل یک استان جدید تحت عنوان «استان تهران جنوبی» در هیئت‌رئیسه مجلس آذرماه سال ۱۳۹۸ اعلام وصول شد اما به جایی نرسید. اما طی دولت‌های قبلی به دلیل خطراتی مثل مهاجرت بی‌رویه به تهران، زلزله و… صحبت از تغییر پایتخت بود اما در عمل پایتخت از […]

مهدی یاوری- طرح تقسیم تهران طرح جدیدی نیست؛ طرح تشکیل یک استان جدید تحت عنوان «استان تهران جنوبی» در هیئت‌رئیسه مجلس آذرماه سال ۱۳۹۸ اعلام وصول شد اما به جایی نرسید. اما طی دولت‌های قبلی به دلیل خطراتی مثل مهاجرت بی‌رویه به تهران، زلزله و… صحبت از تغییر پایتخت بود اما در عمل پایتخت از جایش تکان نخورد. حالا به دلیل گسترش پایتخت ایران از شمال، جنوب، شرق و غرب، وزارت کشور دست به کار شد و طرحی را برای تقسیم پایتخت ارائه کرد. در واقع یک ایده‌ای مبنی بر تمرکززدایی وجود دارد تا یکسری از مسئولیت‌‌ها و وظایف واگذار شود تا نیاز به پیگیری موضوعات در جغرافیای محدود و تهران نباشد، این ایده همان ایده‌ای است که منجر به ایجاد استان البرز شد و ایجاد استان شرقی-‌ غربی تهران را با همان منطق استان البرز پیگیری می‌کنند.

اختلاف بر سر تقسیم تهران

در همین رابطه، جعفر حسینی؛ رئیس امور آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه، گفت: نظر رئیس‌جمهوری این بود که سازمان برنامه و بودجه تغییر تقسیمات استانی در مورد استان تهران را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد. البته درباره ایجاد استان تهران شرقی و تهران غربی هنوز جمع‌بندی‌‌ها انجام نشده و اختلافاتی بین نمایندگان حوزه مربوطه در مجلس وجود دارد و برخی از نمایندگان حوزه مربوطه نکته‌نظراتی دارند که در حال بررسی است. وی در پاسخ به این سؤال که تفکیک استان تهران به دو استان چه مشکلی را برطرف می‌کند، تأکید کرد: نگاه این است که استقلال دادن به یک منطقه جغرافیایی از نظر استقلال اداری، نهادی و ساختاری می‌تواند باعث توسعه‌یافتگی در آن منطقه می‌شود. در این باره بخش آمایش سرزمین سازمان برنامه و بودجه نظرات کارشناسی خود را به دستگاه‌های مربوطه و پیگیر اعلام کرده است.

تقسیم تهران در انتظار تأیید کارشناسان

غلامحسین اسماعیلی؛ رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور نیز، با بیان اینکه تصمیم دولت برای تفکیک استان تهران به شرقی و غربی مبتنی‌ بر نظرات کارشناسی و اقتضائات منطقه‌ای خواهد بود، گفت: ایجاد استان نیازمند مصوبه مجلس است؛ در هر حال این یک بحث کارشناسی جدی و تقاضایی است که انجام شده و به‌طور قطع تصمیم دولت مبتنی بر نظرات کارشناسی و اقتضائات منطقه‌ای خواهد بود. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، در بیان اقتضائاتی که برای تفکیک تهران به استان‌های شرقی و غربی وجود دارد، تأکید کرد: از آنجا که بسیاری از امکانات در تهران است بسیاری از شهر‌ها در نقاط شرقی و غربی استان تهران معتقدند که تا استقلال پیدا نکنند، امکانات بیمارستانی به خدماتی به این مناطق نخواهد رسید. براساس دستور رئیس‌جمهور، این اقدام کاملاً باید در چارچوب فرآیندهای کارشناسی انجام شود، ضمن اینکه اگر در این زمینه به جمع‌بندی هم برسیم نظر دولت به تنهایی قابل اجرا نیست و ایجاد استان نیازمند مصوبه مجلس است.