مافیا در عرصه واردات خودروهای برقی وجود دارد؟

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه مافیایی در عرصه واردات خودروهای برقی وجود ندارد، گفت: ارز صادراتی و دلارهای در اختیار خود مردم باید به کمک واردات خودرو بیاید تا کشور از آلودگی و مصرف سوخت بالای خودرو‌ها ر‌ها شود. به گزارش اقتصادآنلاین، حمیدرضا صالحی؛ درخصوص دلایل تمرکز وزارت صمت بر […]

نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، با بیان اینکه مافیایی در عرصه واردات خودروهای برقی وجود ندارد، گفت: ارز صادراتی و دلارهای در اختیار خود مردم باید به کمک واردات خودرو بیاید تا کشور از آلودگی و مصرف سوخت بالای خودرو‌ها ر‌ها شود. به گزارش اقتصادآنلاین، حمیدرضا صالحی؛ درخصوص دلایل تمرکز وزارت صمت بر واردات خودروهای برقی و برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل، گفت: یک مرحله قبل از خودروهای برقی، خودروهای هیبریدی است که هم با برق شارژ می‌شود و هم موتور بنزینی دارد؛ بنابراین اگر زیرساخت خودروهای برقی در کشور موجود نیست و در شرایطی که خودروهایی در داخل کشور در حال تردد است که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۲ لیتر بنزین می‌سوزانند، می‌توان با خودروهای هیبریدی شروع کرد که برای این مسافت، تنها سه لیتر بنزین مصرف می‌کنند. وی افزود: باید مشوق‌هایی برای واردات خودروهای برقی با کاهش تعرفه و امتیازاتی مانند طرح ترافیک به خریداران داده شود؛ ضمن اینکه حتی اگر دولت ارز کافی برای واردات این خودرو‌ها ندارد، از ارز خود مردم یا ارز صادراتی استفاده شده و خودروی برقی و هیبریدی وارد شود تا کم‌کم به‌خصوص در تهران به این سمت برویم که آلایندگی‌‌ها هم کاهش یابد. صالحی؛ در مورد چالش‌های تأمین برق این خودرو‌ها نیز، گفت: بخش‌خصوصی می‌تواند زیرساخت‌های لازم را ایجاد کند؛ به نحوی که برق مورد نیاز این خودروها، با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و یا نیروگاه‌های گازی کوچک قابل تأمین است و می‌توان از بورس انرژی، برق آزاد خرید. وی افزود: اقتصاد برق کشور هم اکنون تنظیم نیست؛ در غیر این صورت تمامی این مشکلات قابل رفع هستند و می‌توان به راحتی پاسخگوی نیاز خودروهای برقی بود. به گفته دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، با گسترش استفاده از خودروهای برقی، سوخت کمتری مصرف و ذخیره‌سازی بالاتری صورت می‌گیرد؛ ضمن اینکه این سوخت می‌تواند برای یک بخش دیگر استفاده شود و مجموع انرژی مصرفی در ایران به یک مسیر تعادلی می‌افتد که مسیر درستی است و به آینده می‌توانیم امیدوار باشیم؛ حال آنکه اگر راه‌ها را ببندیم و نگران باشیم که برق این خودرو‌ها را نداریم، مصرف سوخت افزایش می‌یابد و از آن طرف چون مسیرهای درست را بسته‌ایم همچنان آلایندگی باقی می‌ماند و دیگر سرمایه‌گذاری هم در این صنعت رخ نمی‌دهد. صالحی؛ درباره ادعای برخی مبنی بر وجود مافیای خودروهای برقی نیز، گفت: باید از این حرف‌‌ها که صحیح نیست فاصله بگیریم، از حواشی عبور کنیم و به سمتی برویم که به حرکت واقعی منجر شود. تمرکز روی حاشیه مشکلی را حل نمی‌کند، واقعیت این است که ایران جزء ۱۰ کشور اول تولید آلاینده در دنیا است، به نحوی که مصرف بنزین ما به بالای ۱۴۰ میلون لیتر در سال رسیده و بسیاری از ماشین‌های ما خارج از استاندارد است و اگر فرض را بر این بگذاریم که اصلا دو یا سه گروه خاص هم خودروهای برقی وارد کنند، هیچ اشکالی ندارد. عضو اتاق بازرگانی تهران، در مورد احداث ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی توسط یک شرکت خاص نیز، گفت: نباید انحصارگرایی وجود داشته باشد، در‌ها باز باشد تا هر کسی که توانایی دارد ایستگاه‌های شارژ احداث و خودروهای برقی و هیبریدی وارد کند.