۴دستاورد اقتصادی با عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران معتقد است که با عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا، ۴ اتفاق مهم شامل امکان برنامهریزی سیاستگذاران، قیمت شفاف، جلوگیری از دامپینگ و عدم فرار مالیاتی در اقتصاد محقق میشود. به گزارش سایت بورس۲۴، اگر اولویت برنامههای بورس کالا […]
۴دستاورد اقتصادی با عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا
معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران معتقد است که با عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا، ۴ اتفاق مهم شامل امکان برنامهریزی سیاستگذاران، قیمت شفاف، جلوگیری از دامپینگ و عدم فرار مالیاتی در اقتصاد محقق میشود.
به گزارش سایت بورس۲۴، اگر اولویت برنامههای بورس کالا را بخواهیم خلاصه کنیم، ۳ محور اصلی میتوان برای آن در نظر گرفت؛ نخست، عرضه اولیه محصولات وارداتی در بورس کالا که این اتفاق میتواند از فرار مالیاتی جلوگیری کند، مانع واردات غیرضروری شود، به نوسانات کاذب قیمت پایان دهد و دست واسطهها را از بازار کوتاه کند. محور دوم، توسعه صادرات از بورس کالاست. براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید که توسط معاون اول رییسجمهوری ابلاغ شده است، مقرر شده از این پس، محصولات مختلف به خصوص مواد خام معدنی در تالار داخلی بورس کالای ایران عرضه شود و در صورت نبود تقاضا، مجوز صادراتی دریافت کند. با این اتفاق صادرات هدفمند، جلوگیری از رقابت منفی شرکتهای ایران، تأمین نیاز تولیدکنندگان داخلی، شفافیت قیمت محصولات صادراتی و مرجعیت قیمتی حاصل میشود و محور سوم، استفاده دولت از ابزارهای نوین مالی است. این اتفاق امسال با انتشار اوراق سلف موازی گندم به ارزش ۲۶۵۰ میلیارد تومان و پرداخت مطالبات گندمکاران و همچنین اجرای سیاست قیمت تضمینی ذرت و جو عملیاتی شده است.
در همین خصوص با علیپناهی، معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران به گفتوگو نشستیم که مشروح آن را از نظر میگذرانید.
جناب پناهی واردات بیرویه محصولات، یکی از مشکلات اساسی کشور در بخشهای مختلف است؛ بهطوری که مشاهده شده با وجود وفور فلان محصول داخلی، واردات همان محصول صورت میگیرد. به نظر شما آیا با عرضه اولیه محصولات وارداتی نمیتوان روند واردات را برنامهریزی کرد و به مقدار نیاز داخلی اقدام به واردات کرد؟
در رابطه با این موضوع، ۴ بحث مطرح میشود. یکی از آنها این است که باید در این رابطه برنامهریزی جدی از طرف نهادهای سیاستگذار باشد تا میزان دقیق مصرف برآورد شود و به همان اندازه واردات داشته باشیم. از سویی بورس کالا در این بحث به دلیل آنکه دارای یک ساختار نوین در حوزه تجارت دارد، میتواند کمک شایانی داشته باشد.
از آنجایی که بورس کالا بازار شفافی است، تعیین قیمتها منصفانهتر خواهد بود؛ به همین دلیل بورس کالا نقش هدایت بازار را نیز میتواند به عهده بگیرد. بنابراین میزان دقیق واردات نیز تعیین خواهد شد، قیمتها نیز شفافتر تعیین شده و بالا و پایین زیادی نخواهد شد.
از طرف دیگر با کشف قیمت محصولات در بورس کالا، از دامپینگ محصولات وارداتی نسبت به داخل جلوگیری خواهد شد. همچنین با عرضه محصولات در بورس کالا، امکان فرار مالیاتی نیز به صفر خواهد رسید.
در مجموع ۴ اتفاق مهم با عرضه محصولات وارداتی در بورس کالا ایجاد میشود که شامل امکان برنامهریزی، قیمت شفاف، جلوگیری از دامپینگ و عدم فرار مالیاتی است.
*آیا عرضه محصولات وارداتی نمیتواند در شفافیت قیمت و جلوگیری از جولان واسطهها مؤثر باشد؟
به این نحو که بخواهیم واسطهها را از کل بازار حذف کنیم، اصراری وجود ندارد.
اما نکتهای که در خصوص واسطهها وجود دارد این است که آنها معمولاً از پرداخت مالیاتی فرار میکنند که اگر این موضوع با حضور شفاف در بورس حل شود، مشکلی در خصوص حضور واسطهها وجود ندارد.
*آیا عرضه محصولات صادراتی در بورس کالا در جلوگیری از خامفروشی تأثیری خواهد داشت؟
از آنجایی که بورس کالا یک نهاد جا افتاده با سابقه جهانی است، قطعاً این موضوع از طریق بورس کالا تسهیل خواهد شد که البته ۴ نکته در این حایز اهمیت است.
الف) ایجاد اعتماد در بازار در حوزه صادرات؛ با عرضه محصولات صادراتی در بورس کالا بازار هدف مشخص خواهد شد و مشتریان ما را مطمئنتر خواهد کرد.
ب) برندسازی؛ هرکدام از ما به عنوان مثال میتوانیم محصولی را صادر کنیم، اما از آنجایی که محصولات باید دارای یک برند مشخص باشد بنابراین اگر از طریق بورس کالا انجام شود میتوان به شناخت ایران به دنیا نیز کمک کرد.
ج) بحث قیمتگذاری؛ از آنجایی که استانداردهای جهانی ثابت هستند، بنابراین با عرضه محصولات در بورس کالا میتوان راحت تر قیمتگذاری را انجام داد.
د)جلوگیری از دامپینگ قیمتی؛ بهطور مثال وقتی محصولات پتروشیمی در دنیا صادر میشود، اگر محصولات ما دارای استاندارد کافی و معیار مشخص قیمتگذاری نباشد، محصولاتمان به فروش نخواهد رفت. بنابراین لازم است تا محصولات صادراتی در بورس کالا عرضه شود تا از استانداردهای کافی برخوردار شوند.
*به گفته کارشناسان اینکه براساس ماده ۳۷ قانون رفع موانع تولید، اول باید نیاز بازار داخل تأمین شود و بعد صادرات صورت گیرد، به نفع تولید ملی خواهد بود؛ نظر شما در این خصوص چیست؟
قاعدتاً موافق این موضوع هستم، اما نکتهای که هست اینکه معمولاً هر شرکتی بنا به مصلحت شرکت خود تصمیم میگیرد.
اگر شرکتی برای صادرات منع قانونی نداشته باشد طبق رویه صادرات خواهد داشت و باید سازوکار یک شرکت به این نحو باشد که بتواند در جهت منافع خود و کشور حرکت کند، اهتمام جدی سیاستگذاران در این حوزه بسیار مهم است تا در نهایت بتوانیم در جهت منافع ملی با بازارهای جهانی همسو شویم.
*دولت بارها بر تأمین مالی بنگاههای بزرگ از طریق بازار سرمایه به جای سیستم بانکی تأکید کرده است؛ نظر شما در این باره چیست؟
خوشبختانه دولت به مزیت بازار سرمایه نسبت به بانکها پی برده اما نکتهای که در این رابطه وجود دارد این است اگر قرار باشد تأمین مالی از طریق بازار سرمایه انجام شود و در نهایت بازار سرمایه نیز به دلیل الزامات دولتی و همچون بانکها متضرر شود و هرساله با زیان انباشته مواجه شود، این موضوع توجیه خاصی ندارد و عقلانی نیست.
*امسال دولت توانست با کمک تأمین مالی از بورس کالا و فرابورس، مطالبات گندمکاران را پرداخت کند؛ این شیوه را چگونگی ارزیابی میکنید؟
این موضوع که دولت بخواهد با تأمین مالی از طریق بورس کالا، مطالبات خود را پرداخت کند عملاً توجیهپذیر نیست. به این دلیل که با این کار دولت به بازار سرمایه بدهکار خواهد شد. اما جایگزین آن پیشنهاد میشود دولت از سهم خود کم کرده و بخش خصوصی را توانمند کند تا از این ابزار استفاده بهینه کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.