اختصاص ۴۵ میلیارد تومان به توسعه کاربرد IT در نظام اداری کشور

در لایحه بودجه ۹۶ پیش‌بینی شد اختصاص ۴۵ میلیارد تومان به توسعه کاربرد IT در نظام اداری کشور در راستای اجرای خدمات دولت الکترونیک در کشور، دولت در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است که از محل ارایه خدمات الکترونیکی، ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند. به گزارش مهر، اجرای پروژه دولت الکترونیک بر مبنای […]

در لایحه بودجه ۹۶ پیش‌بینی شد

اختصاص ۴۵ میلیارد تومان به توسعه کاربرد IT در نظام اداری کشور

در راستای اجرای خدمات دولت الکترونیک در کشور، دولت در بودجه سال آینده پیش‌بینی کرده است که از محل ارایه خدمات الکترونیکی، ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

به گزارش مهر، اجرای پروژه دولت الکترونیک بر مبنای اهداف برنامه پنجم توسعه در مجموعه تکالیف وزارت ارتباطات دیده شده است و این وزارتخانه اردیبهشت ماه امسال فاز نخست درگاه خدمات هوشمند دولت را با هدف مدیریت یکپارچه و استانداردسازی خدمات دولتی به مردم بر بستر شبکه ملی اطلاعات، رونمایی کرد.

براساس برنامه پنجم توسعه باید صددرصد کسب و کار‌ها تا پایان این برنامه به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند تا طرح دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک به معنای واقعی در کشور اجرایی شود. در همین حال در اسناد سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه و نقشه توسعه دولت الکترونیکی کشور به این مهم تأکید شده است. از این رو وزارت ارتباطات در فاز نخست عملیاتی کردن دولت الکترونیکی، «درگاه واحد خدمات دولت» و «گذرگاه خدمات دولت» را راه‌اندازی کرد و خواستار همکاری تمام بخش‌های دولت برای تکمیل خدمات درگاه ملی دولت الکترونیک شد.

در فاز نخست اجرای طرح، ۶۹ دستگاه اجرایی اصلی کشور با وزارت ارتباطات همکاری داشته‌اند و بیش از ۸۲۶ شناسنامه خدمت دولت احصاء شدند.

هم‌اکنون در درگاه خدمات دولت، در بخش خدمات دولت به مردم قابلیت دسترسی به پرکاربرد‌ترین خدمات نظیر سامانه پاسخگویی ۱۹۵، ایران ۱۴۱، خدمات شناسنامه‌ای، طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی در دسترس عموم قرار دارد. در بخش دوم ارایه خدمات به صورتی فهرست‌وار و تقسیم‌بندی‌های موضوعی (خوشه‌ای)‌ شامل آموزش و پژوهش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بین‌الملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حمل‌ونقل و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی، محیط‌زیست، منابع طبیعی و کشاورزی امکان‌پذیر است.

در بخش سوم این درگاه نیز ارایه بیش از ۸۰۰ نوع خدمت از طریق لینک دسترسی به همراه شناسنامه خدمات ۶۹ دستگاه‌ اجرایی که ارایه‌دهنده این خدمات هستند، در اختیار مردم قرار گرفته است.

با این وجود، ایجاد گذرگاه خدمات دولت (G۲B) نیز یکی دیگر از پروژه‌های مهم و کلیدی توسعه دولت الکترونیکی در کشور به شمار می‌رود که بستر تبادل الکترونیکی اطلاعات و خدمات (G۲G) را برای هرگونه استعلام، تبادل و تهیه فرایندهای دولت، فراهم می‌کند و در نهایت اجرایی شدن آن منجر به نظام‌مند شدن گردش اطلاعات دولت و تسهیل فضای کسب‌وکار خواهد شد.

براین اساس دولت در لایحه بودجه سال ۹۶ پیش‌بینی کرده است که از محل خدمات تجارت الکترونیک ۵ میلیارد ریال درآمد عمومی داشته باشد و درآمد حاصل از خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی نیز یک‌هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.

 

این درحالی است که در این لایحه، مرکز توسعه تجارت الکترونیک از محل اعتبارات وزارت صنعت معدن و تجارت، ۸۴ میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریال بودجه مجزا خواهد داشت. در همین حال به موضوع توسعه کاربرد فناوری اطلاعات در نظام اداری ۴۵۰ میلیارد ریال بودجه تعلق می‌گیرد.