فراهم بودن فرصت سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایران

    اکنون و در پسابرجام امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های اقتصادی ایران که یکی از اصلی‌‌ترین حوزه‌ها سنگ‌آهن و فولاد است فراهم شده است. به گزارش معدن۲۴،کیوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران که در کنفرانس سنگ‌آهن چین سخن می‌گفت، به موضوعاتی پیرامون معرفی صنعت فولاد ایران، تولید […]

 

 

اکنون و در پسابرجام امکان حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های اقتصادی ایران که یکی از اصلی‌‌ترین حوزه‌ها سنگ‌آهن و فولاد است فراهم شده است.

به گزارش معدن۲۴،کیوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران که در کنفرانس سنگ‌آهن چین سخن می‌گفت، به موضوعاتی پیرامون معرفی صنعت فولاد ایران، تولید فعلی و برنامه‌های آتی تولید فولاد، تولید و عرضه سنگ‌آهن به همراه بررسی مصرف داخلی و طرح‌های صادراتی و چشم‌انداز صنعت سنگ‌آهن ایران پرداخته است.

وی در ابتدا به سهم فلزات اساسی و به‌ویژه سنگ‌آهن و فولاد در اقتصاد ایران، و نیز سهم تولیدات معدنی در تولید ناخالص داخلی پرداخت و سپس آماری از تولید فولاد کل جهان تا سال ۲۰۱۵ و پیش‌بینی سال ۲۰۲۰ ارایه کرد و گفت: تولید فولاد تا سال ۲۰۱۴ روندی صعودی داشته و در سال ۲۰۱۵ افتی در تولید این صنعت اتفاق افتاد.

وی افزود: براساس اطلاعات انجمن جهانی فولاد تولید فولاد به یکباره به یک میلیارد و ۶۴۷ میلیون تن رسید اما پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی تولید تا سال ۲۰۲۰ ادامه یابد و با شیب کند و نرخ رشد ۲٫۵ درصدی در سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد و ۸۶۶ تن برسد.

جعفری طهرانی خاطرنشان کرد: براساس آمار انجمن جهانی فولاد، ایران در سال ۲۰۱۵ بالغ بر ۱۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تن فولاد تولید کرده که در مقایسه با سال قبل افت داشته است اما پیش‌بینی می‌شود با طرح‌های توسعه‌ای در این صنعت با نرخ رشد ۴ درصدی در سال ۲۰۲۰ به ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن دست یابد.

وی میزان صادرات محصولات نهایی و نیمه نهایی فولاد ایران را در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ پرنوسان دانست و گفت: برای مثال در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۷۷۲ هزار تن از این محصولات از کشور صادر شده درحالی که در همین مدت شاهد واردات ۴ میلیون و ۴۴۹ هزار تن انواع محصولات نهایی و نیمه نهایی بودیم.

مدیر امور بین‌الملل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران میزان مصرف ظاهری فولاد ایران را در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۹ میلیون و ۱۶۷ هزار تن اعلام کرد و گفت: برنامه ایران در حوزه فولاد تولید گندله، آهن اسفنجی، فولاد خام و محصولات نهایی در دو منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس و منطقه آزاد چابهار است. برای مثال در طرح جامع این دو منطقه تولید ۱۶ میلیون تن گندله در چابهار و ۱۵ میلیون تن در خلیج‌فارس در نظر گرفته شده است. همچنین تولید فولادخام این مناطق (چابهار و خلیج‌فارس) هر یک حدود ١٠ میلیون تن می‌باشد.

وی ذخایر قطعی سنگ‌آهن ایران را با توجه به اکتشافات ٤٠٠ میلیون تنی جدید ایمیدرو، ۳٫۷ میلیارد تن اعلام کرد و ادامه داد: برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد بالغ بر ۱۵۹ میلیون تن سنگ‌آهن مورد نیاز است و در سال ۲۰۱۲ حدود ۵۶ میلیون تن سنگ‌آهن از معادنمان استخراج شده است که ٤٥ میلیون تن توسط معادن دولتی و ١١ میلیون تن توسط معادن خصوصی تولید شده است.

جعفری طهرانی همچنین این را نیز افزود که تولید سنگ‌آهن ایران در سال ٢٠١٥ با کاهش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است و کلاً ٣٦ میلیون تن می‌باشد که ٣٣ میلیون آن توسط معادن دولتی و ٣ میلیون تن معادن خصوصی تولید شده است. وی علت کاهش قابل ملاحظه تولید سنگ‌آهن ایران را کاهش شدید قیمت سنگ‌آهن در سال گذشته عنوان نمود که باعث شد معادن خصوصی نتوانند مقاومت کنند.

وی در این بخش از سخنرانی اشاره‌ای به سفر اخیر نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و کرباسیان، رییس هیأت عامل ایمیدرو و معاون وزیر به افغانستان برای عقد قرارداد همکاری در حوزه معدنی با وزیر معادن و پترولیوم افغانستان داشت و گفت: براساس این قرارداد قرار است دو کشور در توسعه فعالیت‌های اکتشافی در محدوده ‌های مرزی مشترک اقدام کنند.

مدیر امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن به معدن سنگ‌آهن حاجی گک و مس عینک افغانستان در ایالت‌های بامیان و لوگار افغانستان نیز اشاره‌ای داشت و افزود: بعد از لغو قرارداد همکاری طرف‌های افغانی با شرکت‌های SAIL هندوستان و شرکت ساختمانی چین، زمینه سرمایه‌گذاری ایران در معادن افغانستان وجود خواهد داشت و ایران به معادن افغانستان به عنوان جایگزینی برای تأمین ١٥٩ میلیون تن سنگ‌آهن مورد نیاز برای تولید ٥٥ میلیون تن فولاد در افق ٢٠٢٥ نگاه می‌کند.

وی گفت: برنامه‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی به‌ویژه در حال حاضر که در دوران پسا تحریم بسر می‌بریم وجود دارد از جمله تمرکز بر روی اکتشافات ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی و حفاری‌های اکتشافی و نیز در حوزه استخراج، بازگشایی معادن تعطیل شده و معدنکاری بهینه است. همچنین برنامه‌ریزی بر روی فرآوری سنگ آهن‌های کم عیار نیز یکی از مباحث قابل تعریف برای جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌باشد. در بخش گندله و آهن اسفنجی نیز استقبال خوبی برای سرمایه‌گذار خارجی توسط بخش خصوصی و دولتی ایران صورت می‌پذیرد. همچنین می‌توان از حضور خارجی‌ها در بخش توسعه زیرساخت‌ها نظیر راه‌آهن و بنادر کشور استفاده کرد.

مدیر امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن چشم انداز ایران را برای افق ۲۰۲۵ مصرف ۳۴ تا ۳۶ میلیون تن سنگ‌آهن در بازار داخلی و ۱۴ تا ۲۰ میلیون تن برای صادرات دانست و عنوان کرد تمامی کارخانه‌های فولاد و معادن سنگ‌آهن در حال برنامه‌ریزی برای رسیدن به برنامه جامع فولاد در افق ۲۰۲۵ هستند.

وی البته این را نیز یادآور شد که صادرات فولاد ایران در بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ روندی کاهشی داشته و از ۲۳٫۶ میلیون تن به ۱۴٫۱ میلیون تن رسیده است.

جعفری طهرانی عمده مقصد صادرات سنگ‌آهن و کنسانتره ایران را در سال ۲۰۱۵ کشور چین عنوان کرد و گفت بالغ بر ٩٥ درصد صادرات به چین صورت گرفته و مابقی صادرات به ١٥ کشور دیگر به مقدار کم صورت گرفته است.

وی به امکان صادرات سنگ‌آهن و محصولات چرخه کامل فولادی ایران به کشورهای اروپایی و ترکیه پرداخت و اظهار داشت: حتی می‌توان بر روی صادرات سنگ‌آهن به عربستان نیز اندیشید چراکه این کشور اکنون وارداتی معادل ۸ میلیون تن سنگ‌آهن از کشورهای برزیل، سوئد و در برخی موارد استرالیا دارد درحالی که با برقراری ارتباط سیاسی می‌توانیم به این کشور به عنوان مقصد صادراتی سنگ‌آهن نگاه کنیم.

این کارشناس و فعال بازار فلزات به سرمایه‌گذاری نواز شریف، نخست وزیر وقت پاکستان در جده و دمام در کارخانه الطوارقی اشاره‌ای داشت و خاطرنشان کرد: شاید در امارات و قطر شانس صادرات سنگ‌آهن ایران به علت استفاده از آهن قراضه به عنوان ماده اولیه کم باشد اما عربستان مقصد خوبی محسوب می‌شود و امکان تعامل دو کشور بجای رقابت ناسالم برای حضور در بازار فولاد خاورمیانه و شمال آفریقا MENA وجود خواهد داشت.

در امارات و قطر شانس صادرات سنگ‌آهن ایران به علت استفاده از آهن قراضه به عنوان ماده اولیه کم است ولی امیدوار هستیم بعد از با عربستان بتوانم به جای ٨ میلیون تن سنگ‌آهن وارداتی به عربستان که معمولاً از برزیل و سوئد و پاره ایی از موارد استرالیا صورت می‌پذیرد، از ایران صادرات را انجام دهیم. در ادامه توضیح کاملی از وضعیت کارخانجات فولاد‌سازی عربستان از جمله شرکت الطوارقی که با سرمایه‌گذاری نوازشریف، نخست وزیر وقت پاکستان در جده و دمام صورت پذیرفته است کردم و گفتم امکان تعامل دو کشور (ایران و عربستان) به جای رقابت ناسالم برای حضور در بازار فولاد خاورمیانه و شمال آفریقا MENA وجود خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گشایش‌های حاصل شده در عرصه بین‌الملل و رفع تحریم‌ها و برقراری شبکه سوییفت اشاره کرد و گفت: با توجه به توافق هسته‌ای و تمایل بسیاری از کشور‌ها در سراسر جهان برای همکاری با ایران شاهد افزایش تولید ناخالص داخلی ایران تا سال ۲۰۲۰ و رسیدن آن به ۴٫۳۸ درصد خواهیم بود.

مدیر امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن در خاتمه نیز مطالب را این گونه جمع بندی کرد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش سنگ‌آهن ایران از اکتشاف تا فرآوری فراهم شده و انجمن سنگ‌آهن درصدد است تا شرکت جدید بازرگانی تأسیس کند نه تنها برای توسعه صادرات سنگ آهن، کنسانتره و در آینده (بعد از رفع نیاز داخلی) گندله بلکه با جذب سرمایه‌گذاری خارجی نقطه عطفی برای رشد و پیشبرد اهداف کشور با حفظ منافع طرف خارجی ‌بردارد.

وی افزود: در سال‌های آینده شاهد افزایش رشد اقتصادی کشور خواهیم بود و سنگ‌آهن و فولاد جزو بخش‌های مهم در اقتصاد ایران محسوب می‌شوند و بنابراین سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در بسیاری از این پروژه‌ها اقدام کنند.

گفتنی است، جعفری طهرانی در بخشی از سخنرانی خود به قراردادهای جدید چند روز گذشته که شامل قرارداد شرکت فولادسازی پوسکو کره جنوبی با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و نیز نیروگاه برق در منطقه آزاد چابهار می‌شود اشاره کرد و گفت: برای سرمایه‌گذاری در ایران تعلل نکنید تا شانس بیش‌تری برای حضور در بازار ایران داشته باشید.

وی در ادامه توضیحی درمورد کارخانه‌های گندله‌سازی VALE برزیل در عمان و GiIC در بحرین داشته و به واردات گندله کشور ایران در سال ۲۰۱۴ حدود ۳ میلیون تن و در سال ۲۰۱۵ حدود ۵٫۱ میلیون تن بود پرداخت و عنوان کرد: ایران گندله خود را از ESSAR هندوستان، بحرین و از KIOCL هندوستان تأمین کرده است.

وی با اشتباه خواندن سیاست دولت هند در وضع عوارض ۵ درصدی بر روی صادرات گندله، گفت: در حال حاضر هندوستان ٥٠ میلیون تن در سال ظرفیت مازاد تولید گندله دارد که به علت نبود بازار برای آن تولید نمی‌کند. اگر بجای برداشتن این عوارض صادراتی در ابتدای سال ٢٠١٦، این اقدام یک سال زودتر صورت می‌گرفت شانس بیش‌تری برای صادرات گندله به‌ویژه از شرکت کودرموخ در ایالت بنگلور داشت.

 

وی تصریح کرد: هند در افق ۲۰۲۵ تولید ۳۰۰ میلیون تن فولاد را در برنامه‌های خود دیده که تا حدی با شک و تردید همراه است.