هزینه ۱٫۷ میلیارد یورویی برای فاز اول راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان

هزینه ۱٫۷ میلیارد یورویی برای فاز اول راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان مجری طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان از امضای قرارداد مشاور کارفرمای پروژه راه‌آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان با یک کنسرسیوم ایرانی- ایتالیایی خبرداد و گفت: هزینه فاز اول این پروژه ۱٫۷ میلیارد یورو برآورد شده است. به گزارش ایلنا مسعود نصرآزادانی از امضای قرارداد […]

هزینه ۱٫۷ میلیارد یورویی برای فاز اول راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان

مجری طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان از امضای قرارداد مشاور کارفرمای پروژه راه‌آهن سریع السیر تهران-قم- اصفهان با یک کنسرسیوم ایرانی- ایتالیایی خبرداد و گفت: هزینه فاز اول این پروژه ۱٫۷ میلیارد یورو برآورد شده است.

به گزارش ایلنا مسعود نصرآزادانی از امضای قرارداد مشاور کارفرمای پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران-قم خبر داد و اظهارداشت: قرارداد مشاور کارفرمای این پروژه با شرکت «ایران استن» و جوینت خارجی آن که یک شرکت ایتالیایی با عنوان «ایتارسر» است، به امضا رسید.

وی با بیان این‌که این اولین قراردادی است که برای مدیریت طرح و پیشبرد پیمانکار سازنده ساخت راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان منعقد می‌شود، گفت: امیدواریم با عقد این قرارداد و حضور کارشناسان راه‌آهن ایتالیا و شرکت مشاور ایتارسر بتوانیم روند بررسی و تثبیت طرح‌های طرف چینی را سریع‌تر انجام دهیم و عملیات اجرایی این طرح را شتاب دهیم.

این مقام مسؤول ادامه‌داد: قرارداد پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان به صورت طرح و ساخت است و به موازات این‌که عملیات طراحی انجام می‌شود، علمیات اجرایی هر کدام از بخش‌های که فاز طراحی آن به اتمام رسیده، شروع می‌شود.

وی با بیان این‌که مقدمات کار در ۳ جبهه حد فاصل تهران- قم، قم و اصفهان ایجاد شده است، اظهارداشت: متناسب با پیشرفت بخش‌های مهندسی، عملیات اجرایی در بخش‌ها و از جمله اصفهان در حال انجام است.

مجری طرح راه‌آهن سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان با بیان این‌که این پروژه مصداق پروژه‌های حمل و نقل ترکیبی است، گفت: با به بهره‌برداری رسیدن راه‌آهن سریع‌السیر تهران- اصفهان و اتصال آن به فرودگاه امام، مسافران هوایی این فرودگاه می‌توانند از طریق این خط آهن به مقاصد شهرهای قم و اصفهان جابه‌جا شوند.

نصرآزادانی با بیان این‌که در بخش گشایش ال‌سی که ۱٫۷ میلیارد یورو یا ۱۳٫۶۶ میلیارد یوان تأمین شده است، ادامه‌داد: این رقم مربوط به فاز یک این پروژه است و همان‌طور که گفتم باید طراحی کامل شود تا بتوانیم برآورد کلی طرح را داشته باشیم.

وی درباره سرعت راه‌آهن سریع‌السیر تهران – اصفهان گفت: سرعت طرح ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت است و در فاز اول با ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به بهره‌برداری می‌رسد.

این مقام مسؤول درباره برنامه بعدی برای توسعه شبکه راه‌آهن سریع‌السیر در کشور گفت: با توجه به روند رو به رشد تقاضای حمل و نقل، وقتی تکنولوژی راه‌آهن سریع‌السیر وارد کشور شود، مراکز استان‌ها و قطب‌های ترافیکی کم‌تر از ۸۰۰ کیلومتر یا مسیر‌های مهم ترانزیتی کشور از اهدافی هستند که به تدریج در آینده مورد توجه قرار می‌گیرند و با تأمین منابع، امکان اتصال آن‌ها به شبکه ریلی سریع‌السیر فراهم می‌اید.

وی افزود: قطعاً اتصال اراک به این شبکه سریع‌السیر به سمت تهران، اتصال مراکزی مانند یزد و حتی تبریز به سمت مشهد در اولویت قرار دارند که به تدریج با انتقال تجربیات طراحی، ساخت، تأمین منابع مالی برای اتصال به شبکه راه‌آهن سریع‌السیر مورد توجه قرار می‌گیرند.