تکلیف ۲٫۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور چه خواهد شد؟

مهدی قره‌داغلی – فرسودگی ناوگان حمل‌ونقلی کشور سال‌هاست مورد بحث و جدال میان مسئولان و کارشناسان این حوزه است. موضوعی که به عبارتی می‌توان گفت؛ هر دولتی که بر سرکار می‌آید به نحوی از اجرای قانونمند اسقاط خودرو‌ها و وسایل‌نقلیه فرسوده شانه خالی می‌کند. به شکلی که در حال‌حاضر می‌توان گفت که حدود ۱۰ درصد […]

مهدی قره‌داغلی – فرسودگی ناوگان حمل‌ونقلی کشور سال‌هاست مورد بحث و جدال میان مسئولان و کارشناسان این حوزه است. موضوعی که به عبارتی می‌توان گفت؛ هر دولتی که بر سرکار می‌آید به نحوی از اجرای قانونمند اسقاط خودرو‌ها و وسایل‌نقلیه فرسوده شانه خالی می‌کند. به شکلی که در حال‌حاضر می‌توان گفت که حدود ۱۰ درصد ار خودروهای مورد استفاده در کشور را فرسوده‌ها تشکیل می‌دهند و همین امر سبب آن شده که هر روزه شاهد زیان‌هایی که این خودرو‌ها به منافع مردم و کشور می‌زنند، باشیم. اما سؤال اینکه با ادامه این روند فعلی اسقاط در کشور، در چند سال آینده شاهد چه اتفاق‌هایی خواهیم بود و چه بر سر حال و روز ناوگان خودرویی کشور خواهد آمد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین راستا، رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، گفت: در سه ماه گذشته کاهش ۸۰ درصد اسقاط خودرو را داشتیم و افراد خودروهایی فرسوده خود را، تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند یا مراکز خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند. محمود مشهدی‌شریف؛ درباره تسهیلات ارائه شده برای اسقاط خودرو، اظهار کرد: در ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ قانون ساماندهی خودرو لازم‌الاجرا شد و دولت طی سه ماه فرصت داشت تا آیین‌نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به تصویب برساند. این فرصت سه ماه، ۱۰ اردیبهشت به پایان رسید اما هشت ماه از این موضوع گذشته و هنوز آیین‌نامه تصویب نشده است. وی ادامه داد: در این آیین‌نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی فراوانی دیده شده که در بخش تنبیهی بیمه خودروهای فرسوده به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت و سهمیه سوخت خودروهای فرسوده حذف می‌شود. بسته تشویقی شامل بهره‌مندی از تسهیلات و جدول معادل‌سازی است. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، عنوان کرد: در جدول معادل‌سازی خودروهایی که سن کمتری دارند گواهی اسقاط بیشتری خواهند داشت؛ بنابراین خودرویی که ۲۰ سال سن دارد گواهی آن بیشتر از خودرویی بوده که دارای ۳۰ سال سن است. مشهدی‌شریف؛ افزود: با توجه به اینکه این موضوع در شهریورماه مطرح شد، خیلی از صاحبان خودروهای فرسوده از اسقاط خودروهایشان امتناع کردند و گفتند ممکن است تعداد گواهی اسقاط‌شان بیشتر شود به همین خاطر تا شهریور ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار دستگاه اسقاط شد؛ اما در سه ماه گذشته با ۸۰ درصد افت اسقاط مواجه هستیم. افراد خودروهایی فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند یا مراکز خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند. وی تصریح کرد: متأسفانه تأخیر هشت ماهه در تصویب آیین‌نامه سبب شده تا ستاد نوسازی ناوگان به هدف اسقاط ۱۰۰ هزار خودرو نرسد. امیدواریم در هفته جاری دولت پس از هشت ماه تأخیر آیین‌نامه اسقاط خودرو را تصویب و ابلاغ کند. رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، گفت: با تصویب آیین‌نامه رکورد سال ۱۳۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه بوده شکسته می‌شود و به مرز اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه که جزء اهداف برنامه هفتم توسعه است خواهیم رسید. همچنین با توجه به اینکه حدود ۱۰ ماه از تصویب قانون مذکور می‌گذرد، محمود مشهدی‌شریف؛ رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت، اعلام کرده بود که به دلیل تعلل دولت در تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه، حدود ۸۰ درصد اسقاط خودرو کاهش یافته است. بر این اساس، بالاخره روز گذشته پس از برگزاری ۱۷ جلسه تخصصی در کمیسیون فرعی و سه جلسه در کمیسیون اصلی زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست دولت و گذشت بیش از ۱۰ ماه از تصویب اصلاحیه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، آیین‌نامه اجرایی این ماده به تصویب کمیسیون اصلی زیربنایی دولت رسید و برای تصویب نهایی به هیئت وزیران رفت. مهران سالاریه؛ رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، در این رابطه اظهار کرد: در این آیین‌نامه تعداد گواهی اسقاط حاصل از اسقاط خودروهای فرسوده افزایش یافته تا بدین‌ترتیب انگیزه مالکان این دسته از خودرو‌ها برای جایگزینی افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه جدول معادل‌سازی گواهی اسقاط نیز پس از شش سال اصلاح شده است، گفت: در عین حال توجه ویژه به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده و خودروهای سنگین فرسوده نیز در این آیین‌نامه دیده است. سالاریه؛ تصریح کرد: همچنین کارگروهی نیز موظف به اولویت‌بندی و تخصیص اعتبار برای نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده شده است. پیش‌بینی می‌شود این آیین‌نامه در اولین جلسه دولت تصویب و ابلاغ شود. گفتنی است؛ ۲٫۵ میلیون خودرو فرسوده با سن فرسوده (۲۰ سال) در کشور موجود است. اما اگر مرز فرسودگی یعنی ۱۵ سال در نظر بگیریم حدود ۳٫۵ میلیون بیشتر می‌شود. همچنین در سال ۹۸ در مجموع هفت‌هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۹۹ نیز ۱۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۸ هزار دستگاه خودروی فرسوده و در سال ۱۴۰۱ نیز کمی بیش از ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است و در سال‌جاری در نیمه اول سال حدود ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شده است.