معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به نیاز کشور به توسعه زیرساختهای حملونقل در همه شقوق، تأکید کرد: مدیریت منابع مالی در بخش حملونقل، فقط با اولویتبندی طرحهای توسعه که در طرح جامع حملونقل آمده، امکانپذیر است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، شهریار افندیزاده؛ عنوان کرد: حملونقل یکی از پیشرانهای مهم رشد […]
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به نیاز کشور به توسعه زیرساختهای حملونقل در همه شقوق، تأکید کرد: مدیریت منابع مالی در بخش حملونقل، فقط با اولویتبندی طرحهای توسعه که در طرح جامع حملونقل آمده، امکانپذیر است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت راهوشهرسازی، شهریار افندیزاده؛ عنوان کرد: حملونقل یکی از پیشرانهای مهم رشد اجتماعی- اقتصادی جامعه است و توسعه زیرساختهای حملونقل با تسهیل جابهجایی کالاها و مسافر، منجر به افزایش رشد اقتصادی خواهد شد. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، افزود: زیرساختهای حملونقل در اتصال نقاط جمعیتی و رونق فعالیتهای صنعتی و اقتصادی نقش بسزایی داشته و در برنامهریزی توسعه زیرساختها باید به همه جوانب و زوایای مسئله به صورت متوازن توجه کرده و مسئله توسعه فقط معطوف به اهداف خاص نشود. وی ادامهداد: از سوی دیگر، برنامهریزی نامناسب به منظور احداث طرحهای زیربنایی، منجر به بروز مسائلی مانند عوارض محیطزیستی جبرانناپذیر و کاهش کیفیت عملکرد شبکه حملونقل خواهد شد. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در طراحی شبکه حملونقل، یکپارچگی شیوههای مختلف حملونقل است، تصریحکرد: با عنایت به نقش استراتژیک بنادر بهعنوان دروازههای ارتباطی کشور با بازارهای بینالمللی و حلقه مهم در زنجیره صادرات و واردات، عملکرد شبکه پسک رانه آن و اتصال به محورهای مواصلاتی جادهای و ریلی از اهمیت بسزایی برخوردار است و عدم توجه به این مسئله در کنار توسعه نامتوازن شیوههای ریلی و جادهای، میتواند تأثیر مستقیم و بسزایی در کارکرد بنادر داشته باشد. بر این اساس باید با توجه به نیازها و اقتضائات خاص هر بندر، ارتباط آن با بخش سرزمینی طراحی شود. افندیزاده؛ ادامهداد: هر چند به منظور توسعه کشور، ساخت زیرساختهای حملونقلی جدید در شیوههای مختلف ضروری است، اما نباید از برنامهریزی برای تعمیر و نگهداری آن غافل شد. انجام به موقع اقدامات مناسب در این زمینه علاوه بر حفظ داراییهای موجود، باعث ارتقای شاخصهای عملکردی سیستم حملونقل از جمله سرعت، ایمنی و قابلیت اطمینان میشود. وی خاطرنشان کرد: کاهش استهلاک ناوگان و تجهیزات، افزایش طول عمر و افزایش تابآوری شبکه بهخصوص در مواقع بحرانی مانند وقوع حوادث طبیعی از دیگر مزایای این اقدامات است. معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی، در ادامه اظهار داشت: در زمینه توسعه و نگهداری زیرساختها، دولت همواره با چالشهای مختلفی روبهرو بوده که مهمترین آن کمبود منابع مالی است. اکنون تعداد طرحهای زیرساختی بخش حملونقل در قانون بودجه سنواتی کشور به حدی زیاد است که اتمام همه آنها حتی در افق بلندمدت نیز امکانپذیر نیست. همچنین طولانی شدن اجرای پروژهها منجر به تحمیل هزینههای مازاد و مغفول ماندن طرحهای اولویتدار میشود. افندیزاده؛ گفت: در این راستا مطالعات طرح جامع حملونقل کشور در معاونت حملونقل در دست انجام بوده که یکی از خروجیهای آن، مشخص کردن طرحهای توسعه دارای اولویت با توجه به محدودیت بودجه است. وی ابراز امیدواری کرد که با توجه به پیشرفت قابل توجه مطالعات طرح جامع حملونقل کشور، با تکمیل مطالعات و با همکاری نهادهای مسئول در تصویب این طرح، شاهد توسعه متوازن زیرساختها در کشور باشیم.
دیدگاه بسته شده است.