مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی

۹۷ میلیارد دلار پروژه جدید پتروشیمی در دست اجرا است

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: در حال‌حاضر ۱۲۵ طرح پتروشیمی با مجموع ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۹۷ میلیارد دلار در دست اجراست. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا نکویی؛ در اولین همایش سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی تا پایان برنامه هشتم توسعه که مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری هستند، نیازمند تأمین مالی سازنده […]

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: در حال‌حاضر ۱۲۵ طرح پتروشیمی با مجموع ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۹۷ میلیارد دلار در دست اجراست. به گزارش مناقصه‌مزایده، رضا نکویی؛ در اولین همایش سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی، اظهار داشت: تحقق رشد هشت درصدی اقتصادی تا پایان برنامه هشتم توسعه که مورد تأکید مقام‌معظم‌رهبری هستند، نیازمند تأمین مالی سازنده حدود هفت میلیارد دلار است. وی افزود: با دستور مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تمامی طرح‌های سرمایه‌گذاری که سال گذشته تدوین شده بودند، مورد بازنگری قرار گرفت و با توجه به نیاز کشور برخی از طرح‌های پتروشیمی حذف و برخی دیگر برای اجرا جایگزین شد. نکویی؛ با بیان اینکه «مقام‌معظم‌رهبری از سال ۱۳۷۵ تاکنون بار‌ها به تکمیل زنجیره ارزش و تأمین مالی صنایع پایین‌دستی تأکید داشته‌اند و دیدگاه‌های ایشان سرلوحه کار ما قرار گرفته»، گفت: در حال‌حاضر ظرفیت صنعت پتروشیمی ۹۲ میلیون تن است و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفت، ظرفیت صنعت پتروشیمی در برنامه توسعه هفتم به حدود ۱۴۱ میلیون تن و در برنامه هشتم توسعه به حدود ۲۰۰ میلیون تن می‌رسد. وی ادامه داد: در حال‌حاضر ۱۲۵ طرح پتروشیمی با مجموع ارزش سرمایه‌گذاری حدود۹۷ میلیارد دلار در دست اجرا است و تعداد مجتمع‌های پتروشیمی تا سال ۲۰۳۲ به ۱۷۹ مجتمع افزایش پیدا خواهد کرد. نکویی؛ مناطق ماهشهر، عسلویه، کنگان، پارسیان، چابهار و قشم را به‌عنوان هاب‌های صنعت پتروشیمی ایران معرفی کرد و گفت: در حال‌حاضر در منطقه ماهشهر ۲۰ طرح با سرمایه‌گذاری ۷٫۴ میلیارد دلار و ظرفیت ۵٫۹ میلیون تن و در منطقه عسلویه ۲۲ طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۲ میلیارد دلار و ظرفیت حدود ۲۸ میلیون تن در دست احداث است. وی افزود: همچنین در مناطق کنگان، سیراف و دیر ۱۴ طرح با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۱٫۵ میلیارد دلار و ظرفیت حدود ۱۴ میلیون تن و در منطقه انرژِی بر پارسیان نیز ۱۱ طرح با بیش از ۱۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و ظرفیت تولید حدود ۱۴٫۵ میلیون تن در دست اجراست. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی، تصریح کرد: در منطقه چابهار سه طرح با سرمایه‌گذاری حدود پنج میلیارد دلار و ظرفیت تولید ۹٫۱ میلیون تن و در جزیره قشم نیز، چهار طرح با سرمایه‌گذاری بیش از پنج میلیارد دلار و ظرفیت حدود ۱۰٫۵ میلیون تن عملیات اجرایی خود را آغاز کرده‌اند.

معطلی برخی طرح‌های پتروشیمی به دلیل چالش تأمین مالی

همچنین مرتضی شاهمیرزایی؛ مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با بیان اینکه امروز ۹۵ درصد صنایع جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به محصولات صنعت پتروشیمی وابسته هستند، اظهار داشت: ایران نیز باید با توجه به منابع غنی هیدروکربوری استفاده حداکثری از این منابع به‌ویژه با توسعه هرچه‌ بیشتر صنعت پتروشیمی داشته باشد. وی گفت: در ۶۵ سال گذشته از ابتدای تأسیس پتروشیمی در ایران تلاش‌های زیادی در این صنعت از سوی متخصصان و صنعتگران انجام شده است که قدردان همه هستم. شاهمیرزایی؛ تأکید کرد: براساس مطالعات وزارت صمت، حدود ۶۷ درصد تأخیر اجرای طرح‌‌ها ناشی از تأمین منابع مالی و پس از آن مسائل دیگر مانند فناوری و مدیریت است. وی با تأکید بر اینکه اگر اقدام‌های تخصصی در زمینه تأمین مالی در صنعت پتروشیمی انجام شود می‌توانیم از همه موانع حتی تحریم‌ها نیز عبور کرد، اظهار داشت: تقاضا دارم هلدینگ‌های پتروشیمی با کمک از متخصصان دوره‌های تخصصی تأمین مالی را برگزار کنند تا از این گلوگاه عبور کنیم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ادامه داد: چشم‌انداز ۲۰ ساله صنعت پتروشیمی در این شرکت در حال تدوین است. وی با اشاره به اینکه چالش تأمین مالی بعضی از طرح‌های پتروشیمی را برای سال‌‌ها معطل کرده است، افزود: باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این صنعت را بالفعل کنیم تا همه انواع محصولات پتروشیمی در کشور تولید شود. وی در ادامه، از تصویب ساختار مدیریتی پژوهش، فناوری و ساخت داخل در شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد که به‌زودی در این صنعت برای تحقق هرچه سریع‌تر اهداف توسعه‌ای فعالیت می‌کند. معاون وزیر نفت، یادآور شد: بومی‌سازی کاتالیست‌‌ها از چالش‌های بزرگ صنعت پتروشیمی بود که هم‌اکنون با جدیت در حال بومی‌سازی همه کاتالیست‌‌ها هستیم که تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های صنعت داخلی‌سازی می‌شوند. شاهمیرزایی؛ افزود: هم‌اکنون ۸۵ درصد کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی ایرانی است و در چند سال آیند به‌طور کامل داخلی است. معاون وزیر نفت، با اشاره به اینکه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان هدیه صنعت پتروشیمی به واحدهای پایین‌دستی در هفت ماه سال ۱۴۰۲ در قالب عرضه اعتباری محصولات بوده است، گفت: صنایع تکمیلی دچار عارضه نقدینگی و سرمایه در گردش بودند که با این اقدام ۳۵ هزار میلیارد تومان از عرضه اعتباری محصولات جذب شده است و از ۷٫۲۰۰ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در آبان‌ماه امسال، ۵٫۲۰۰ هزار میلیارد تومان خریداری شده است. وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی رونق اقتصادی را به صنایع گوناگون هدیه کرد، گفت: عرضه اعتباری انقلابی را در صنایع تکمیلی ایجاد کرد و واحدهای غیرفعال، فعال شدند که در نتیجه آن ۱٫۳ میلیون تن تقاضای داخلی محصولات افزایش می‌یابد.