گروه خودرو- با توجه به اینکه واردات خودرو برای بیشتر اقشار جامعه تبدیل به قصهای پرغصه شده، اما همچنان آمار واردات خودروها در هالهای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که دولت توانایی واردات چه تعداد خودرو را به کشور علیرغم وعدهها دارد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه واردات خودرو برای بیشتر اقشار جامعه تبدیل به قصهای پرغصه شده، اما همچنان آمار واردات خودروها در هالهای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست که دولت توانایی واردات چه تعداد خودرو را به کشور علیرغم وعدهها دارد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت و از مسئولان در امر واردات خودرو در وزارت صمت، با اشاره به اینکه از اواخر سال گذشته حدود ۳۴ هزار نفر در سامانه مرتبط با فروش خودروی وارداتی ثبتنام کرده بودند که پس از مدتی تعدادی از این متقاضیان انصراف دادند، گفت: ۳۵۰۰ نفر از متقاضیان در این مدت از دریافت خودرو خارجی انصراف دادهاند و مبالغ واریزی نیز به حساب آنها عودت داده شده است. به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت، هماکنون حدود ۲۲ هزار نفر در سامانه فروش خودروی وارداتی همچنان بهعنوان متقاضی خرید این خودروها حضور دارند. حدود ۷۵۰۰ متقاضی نیز به صورت قطعی خودروی وارداتی خود را از طریق سامانه انتخاب کردهاند. وی افزود: تاکنون بیش از ۸۴۰۰ دستگاه خودرو از برندهای مختلف در سامانه مذکور عرضه شده است. این درحالی است که در مجموع بیش از ۸۰۰۰ دستگاه خودرو وارد بنادر کشور شده است. همچنین باید تأکید کرد که از این تعداد حدود ۴۵۰۰ دستگاه خودرو نیز از گمرکات مختلف ترخیص شده است. وی در واکنش به برخی حواشی درخصوص عدم تأمین خودرو از سوی برخی واردکنندگان با وجود دریافت مجوز، گفت: ثبت سفارش، تخصیص و تأمین ارز از مراحل اصلی پروسه واردات خودرو محسوب میشود اما تا زمان عدم ورود خودرو به کشور عرضهای روی سامانه فروش صورت نمیگیرد. بر این اساس تمامی عرضهها متناسب با خودروهای موجود در بنادر و گمرکات است. این درحالی است که به تازگی در بخشی از این فرآیند تسهیلاتی ارائه شده که خودروهای مرتبط با برندهای معتبر که در مسیر دریایی ورود به کشور هستند نیز در سامانه فروش عرضه شود. ضیغمی؛ در پاسخ به برخی ابهامات درخصوص طولانی شدن مرحله شمارهگذاری تأکید کرد، در این مرحله موضوعاتی مثل ارائه مجوز اسقاط، مجوز محیطزیست در حوزه رده انرژی و در نهایت بازدید فیزیکی بایستی طی شود. برخی واردکنندگان معتقدند این مرحله حداقل به یک ماه زمان نیاز دارد. این درحالی است که برای برخی واردکنندگان این مرحله طرف مدت دو هفته نیز به اتمام رسیده است. وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو عمدتاً متعلق به یکی از شرکتهای اصلی واردکننده خودرو تا هفته گذشته پلاک شده است، گفت: حدود نیمی از خودروهای ترخیص شده از گمرکات، شمارهگذاری و اصطلاحاً پلاک شده است. ضیغمی؛ همچنین با اشاره به اینکه هنوز مهلت قانونی اولیه تحویل خودرو به متقاضیان به پایان نرسیده است گفت: درخصوص نحوه و شرایط نهایی تحویل این خودروها به افرادی که تکمیل وجه کردهاند اطلاعرسانی خواهد شد. همچنین درخصوص تعرفه خودروهای وارداتی نیز سخنگوی دولت، بیان داشت: در راستای حمایت حداکثری از تولید داخل در حوزه خودروسازی و افزایش آن با پیشنهاد وزارت صمت برای ساماندهی تعرفههای قطعات منفصله انواع خودروها موافقت شد. تمرکز در حوزه حمایت از خودروهای با حجم پایینتر و قیمت اقتصادیتر از اهداف این اقدام است. دبیر هیئت دولت، افزود: تعرفه واردات خودروهای برقی، هیبریدی یا قیمت پایین، به صفر یا یک درصد کاهش مییابد. هرچه به سمت واردات خودروهای برقی، هیبریدی یا قیمت پایین برویم تعرفهها به صفر یا یک درصد کاهش مییابد و بعکس هر چقدر به سمت خودروهای گرانقیمت و یا غیربرقی و هیبریدی پیش برویم قیمت تعرفهها افزایش یافته و بالا میماند. سخنگوی دولت، افزود: اصلاح آییننامه شناسایی و صیانت از وسایل نقلیه تاریخی هم انجام شد تا امکان حمایتهای قانونی مؤثرتر و دریافت خدمات بیشتری برای فعالان این بخش انجام شود. همچنین درخصوص خودروهای تولید داخل نیز، عبدا.. توکلیلاهیجانی؛ مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت،معدنوتجارت، اظهار کرد: تا پایان ماه گذشته ۹۹۰ هزار دستگاه از انواع خودرو در کشور تولید شده و اکنون (از ابتدای دیماه تا امروز) قطعاً تولید از مرز یک میلیون دستگاه هم گذشته است؛ لذا میتوان گفت که شاهد به ثمر نشستن برنامههای تحولی دولت سیزدهم در حوزه تولید و تنظیم بازار خودرو هستیم. وی افزود: در حالحاضر جریان تولید و عرضه خودرو وضعیت مناسبی دارد و با عملی شدن واردات خودرو، بازار خودروی کشور به سمت رقابتی شدن پیش رفته است؛ بنابراین دو عارضه مزمن در بازار خودروی کشور که طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفت و تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه آن هم با تولید خودروهای ناقص، کاهش یافت و تلاطم بازار خودرو را ایجاد کرده بود، مدیریت شد. این مدیر صنعتی، خاطر نشان کرد: امسال نیز در تولید داخل، همچون سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را داشتهایم و از سوی دیگر با حذف تلاطمهای بازار خودرو و کاهش قیمتها در بازار خودرو شکل گرفته است. بهعبارت دقیقتر، بهطور متوسط قیمت بازار خودروهای تولید داخل از ابتدای سالجاری، حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش یافته است؛ ضمن اینکه پیشبینی میشود با افزایش تولید داخل و عرضه و همچنین تداوم جریان واردات خودرو، عملاً بازار به سمت رقابتی شدن حرکت کند و با افزایش تولید و عرضه در ماههای پایانی سال، شاهد نزدیک شدن قیمتهای بازار به قیمتهای کارخانه باشیم. توکلیلاهیجانی؛ تأکید کرد: همچنین پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نشان میدهد که با خارج شدن خودرو از کالای سرمایهای، با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بودهایم؛ بهگونهای که در برخی از خودروسازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی کردن قرارداد خود، نکردهاند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها، میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵۰ درصد ثبت شده است. مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، متذکر شد: اما نکته حائزاهمیت این است که وزارت صنعت،معدنوتجارت با گذر و غلبه بر مسائل کوتاهمدت و روزمره صنعت خودرو، بر اجرای طرحهای تحولی و زیربنایی متمرکز شده است؛ به ویژه اینکه تأکید وزیر صنعت،معدنوتجارت نیز استفاده از پنجره فرصت فناوریهای نوین در صنعت خودرو، نظیر برقیسازی و اتصالپذیری است که میتواند زمینهساز تحول در صنعت خودروی کشور باشد. وی افزود: از سوی دیگر تغییر قواعد صنعت خودروی کشور، با آسیبشناسی این صنعت طی سالهای گذشته و از طریق تدوین آییننامههای مرتبط با قانون ساماندهی صنعت خودرو آغاز شده که در حالحاضر در کمیسیونهای تخصصی دولت، در حال جمعبندی است؛ بنابراین مجموعه اقدامات انجام شده برای صنعت خودرو در دولت سیزدهم و طرحهای پیشرو حکایت از چشمانداز روشن برای این صنعت مهم و تأثیرگذار خواهد دارد. توکلیلاهیجانی؛ معتقد است که غلبه بر بحرانها و مسائل کوتاه مدت این صنعت و اجرای طرحهای تحولی، میتواند توسعه پایدار این صنعت را در پی داشته باشد. ارائه تصویری روشن مبتنی بر اعداد و ارقام میتواند نقش مهمی در ارتقای یک صنعت و اصلاح کاستیهای صنعت داشته باشد؛ از اینرو دفتر صنایع خودرو به صورت منظم از سال گذشته گزارشهای تحلیلی همراه با نمودارهای متنوع از تولید و سایر مختصات صنعت خودروی کشور را تحت عنوان آمارنامه صنعت خودرو منتشر میکند. مدیر کل دفتر مذکور، تأکید کرد: ارائه منظم این گزارشها با جزئیات کامل، میتواند تصویری روشن از وضعیت صنعت خودروی کشور در حوزه تولید داشته و زمینهساز جذب مشارکت نخبگان برای ایجاد تحول در صنعت خودروی کشور باشد.
مهدی قرهداغلی – واردات خودرو که در دولتهای قبل ممنوع شده بود، در دولت سیزدهم با جدیت و پیگیریهای مسئولان، واردات صورت گرفت و حتی آییننامه واردات خودروی نو و دستدوم نیز توسط مجلس به تصویب رسید اما هر بار به دلایل نامشخصی به مرحله اجرا نمیرسید و همین مسئله باعث آن شده بود که […]
با آزاد شدن واردات خودرو، در دولت سیزدهم تاکنون حدود ۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری نو وارد کشور شده است. به گزارش فارس، واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به دلیل ناترازی درآمدها و مصارف ارزی کشور ممنوع شد اما با افزایش صادرات غیرنفتی و افزایش منابع ارزی کشور، واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ در دستور […]
طبق اعلام رئیس کل گمرک، در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، بالغ بر ۶۹۲۶ دستگاه خودروی سواری به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار ترخیص قطعی و وارد کشور شده است. به گزارش مناقصهمزایده، محمد رضوانیفر؛ رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، آمار انواع خودروی سواری وارد شده به […]
با توجه به قانون بودجه سال ۱۴۰۳، عوارض و حقوق ورودی خودرو ۳۳ هزار و ۹۲۲ میلیارد تومان و مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی گرانقیمت دو هزار و ۶۴۳ میلیارد تومان تعیین شده است. به گزارش تسنیم، هر ساله در قانون بودجه، بندهایی مرتبط با حوزه خودرو به […]
دیدگاه بسته شده است.