راه‌اندازی سامانه مدیریت دستگاه‌های کارتخوان برای رفع تبعیض در کشور

یک شرکت‌ ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک مطرح کرد راه‌اندازی سامانه مدیریت دستگاه‌های کارتخوان برای رفع تبعیض در کشور مدیرعامل یک شرکت‌ ارایه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک با انتقاد از توزیع نامتوازن دستگاه‌های کارتخوان در کشور گفت: «سامانه جامع مدیریت پذیرندگان» با هدف ایجاد توازن و تعادل در توزیع دستگاه‌های کارتخوان راه‌اندازی شده است. حامد منصوری […]

یک شرکت‌ ارایه دهنده خدمات پرداخت الکترونیک مطرح کرد

راه‌اندازی سامانه مدیریت دستگاه‌های کارتخوان برای رفع تبعیض در کشور

مدیرعامل یک شرکت‌ ارایه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک با انتقاد از توزیع نامتوازن دستگاه‌های کارتخوان در کشور گفت: «سامانه جامع مدیریت پذیرندگان» با هدف ایجاد توازن و تعادل در توزیع دستگاه‌های کارتخوان راه‌اندازی شده است.

حامد منصوری مدیرعامل یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیک در گفت‌وگو با تسنیم گفت: صنعت پرداخت الکترونیک در ایران، صنعت جوانی است و با وجود پیشرفت‌ها و گسترش قابل‌ملاحظه‌ای که طی یک دهه گذشته داشته همچنان نیازمند بازنگری‌هایی در لایه‌های مختلف اعم از قوانین و مقررات، شیوه‌های بازاریابی و کیفیت ارایه خدمات، بلوغ بخش خصوصی فعال در این حوزه و نظایر آن است.

وی افزود: یکی از مواردی که در یک مرور کلی بر صنعت پرداخت، توجه به آن به شدت احساس می‌شود، رابطه میان شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات پرداخت و پذیرندگان است چرا که در حال حاضر یکی از مشهود‌ترین مشکلات این حوزه، توزیع نامتعادل و غیرمتقارن دستگاه‌های کارتخوان درسطح کشور است.

به گفته وی «وجود کارتخوان‌های متعدد در واحدهای صنفی و بدون استفاده ماندن بسیاری از آنها، واقعیتی است که تقریباً همه شهروندان به دفعات با آن مواجه بوده‌اند. این تصویر اما تنها بخشی از واقعیت است، جنبه دیگر آن کم‌تر به چشم شهروندان می‌آید، چرا که تجمع و تعدد کارتخوان‌ها معمولاً در واحد‌های صنفی شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتد و در بسیاری از شهرهای کوچک تر و مناطق دورتر نسبت به مراکز استان‌ها و … نه تنها شاهد چنین وضعیتی نیستیم بلکه در بسیاری موارد با وجود نیاز، ابزارهای پرداخت الکترونیکی در دسترس نیست. این پراکندگی نامتوازن بدون شک، نتیجه نبود تصویری جامع از توزیع جغرافیایی دستگاه‌های کارتخوان و فقدان بررسی‌های میدانی و نیازسنجی دقیق درمورد میزان نیاز به ابزارهای پرداخت است».

مدیرعامل شرکت آسان‌پرداخت ادامه داد: اگرچه شرکت‌های ارایه دهنده خدمات پرداخت به اقتضای مدل‌ها و برنامه‌های توسعه بازاریابی خود قاعدتاً چنین بررسی‌هایی را انجام می‌دهند، ولی بدون شک ورود نهادهای ناظر حاکمیتی در این زمینه و تهیه سازوکاری برای دسترسی آنلاین به نقشه پراکندگی دستگاه‌های کارتخوان بدون در نظر گرفتن ملاحظات تجاری (شرکتی) یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی است.

 

وی افزود: به نظر می‌رسد، «سامانه جامع مدیریت پذیرندگان» با همین هدف توسط شاپرک راه‌اندازی شده است، اقدامی که کاش زودتر انجام می‌شد تا شاید طی سال‌های گذشته شاهد اتلاف منابع کم‌تری برای توزیع نامتوازن ابزارهای پرداخت می‌بودیم. بر همین اساس؛ باید فرصت را مغتنم دانست تا با پیوستن هرچه سریعتر شرکت‌های ارایه دهنده پرداخت به این سامانه و اعمال فشار بر شبکه بانکی برای تصحیح اطلاعات پذیرندگان زمینه بهبود شرایط و جلوگیری اتلاف هرچه بیش‌تر منابع ملی را گرفت.