کارشناس مسائل اقتصادی، گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف حکمرانی ارزی کشور، عدم هماهنگی بین دستگاههای دولتی و حاکمیتی در اجرای سیاستهای ارزی است. به گزارش مهر، حسن حسنخانی؛ کارشناس مسائل اقتصادی، در نشست «بازیگران حکمرانی ارزی؛ هماهنگی در سیاستگذاری و اجرا»، گفت: تشکیل نظام پرداخت رسمی زیرساخت مهم سیاستگذاری ارزی است. اما تقویت پایداری […]
کارشناس مسائل اقتصادی، گفت: یکی از مهمترین نقاط ضعف حکمرانی ارزی کشور، عدم هماهنگی بین دستگاههای دولتی و حاکمیتی در اجرای سیاستهای ارزی است. به گزارش مهر، حسن حسنخانی؛ کارشناس مسائل اقتصادی، در نشست «بازیگران حکمرانی ارزی؛ هماهنگی در سیاستگذاری و اجرا»، گفت: تشکیل نظام پرداخت رسمی زیرساخت مهم سیاستگذاری ارزی است. اما تقویت پایداری و حکمرانی مستلزم از بین بردن زمینههای فساد نیز هست. در واقع بدون رفع بسترهای فسادزا ممکن نیست بتوانیم حکمرانی ارزی را به درستی انجام دهیم. اینکه جریان گردش ارز در کشور بهطور شفاف قابل رؤیت از سوی حاکمیت نیست، یکی از مهمترین مشکلات زیرساختی بازار ارز کشور است. هرچند تجارت خارجی کشور امروز با مبادلات تراستی انجام میشود، اما بیش از ۸۵ درصد ارز در گردش یا بهطور مستقیم از سوی دولت جریان دارد یا دولت و شرکتهای دولتی به شکل غیرمستقیم در آن نقش دارند؛ بنابراین دولت میتواند در رصدپذیر کردن گردش مالی ارز در کشور نقشآفرینی کند و دستاوردهایی به دست بیاورد. وی افزود: من معتقدم اگر بتوانیم یک ترازنامه ارزی در اقتصاد ملی، اعم از تجارت خارجی و مبادلات داخلی، ایجاد کنیم، یک گام بزرگ در سیاستپذیری و حکمرانی بازار ارز کشور برداشتهایم. وقتی کشوری تحت تحریم قرار میگیرد و با مشکلاتی مثل شش سال متوالی تورم بالای ۴۰ درصد مواجه میشود، طبیعی است که مسائل کوتاهمدت و مدیریت شوکهای کوتاهمدت در اولویت قرار بگیرد.
ایجاد نهاد تصمیمگیر و هماهنگکننده در حکمرانی ارزی ضروری است
این کارشناس اقتصادی، ادامه داد: اینکه سیاست ارزی اعلام شود ولی لیست کالاهای مشمول ارزهای مختلف با فاصله زمانی زیادی از آن تعیین شود، یک نقطه ضعف اساسی در حکمرانی ارزی کشور است. در واقع شفافیت و اجرای مطلوب سیاستها، یکی از مهمترین الزامات حکمرانی مطلوب ارزی است. بهطور خاص در جهشهای ارزی چند سال اخیر، عدم هماهنگی نهادهای دولتی و مسئول در حوزه ارزی، یکی از مهمترین نقاط ضعفی بود که نمایان شد. تردید و عدم هماهنگی سیاستگذاران ارزی در کشور ما باید برطرف شود و اگر سیاستی در دستورکار قرار میگیرد، باید با هماهنگی همه دستگاهها اجرا شود. اما امروز در کشور ما نهادی که باید تصمیمگیر و هماهنگکننده سیاست ارزی باشد وجود ندارد. من معتقدم این نهاد میتواند ذیل معاونت اول یا حتی بانکمرکزی شکل گیرد و در این زمینه وزارت صمت باید به شدت نقشآفرینی کند و در اموری مثل اولویتبندی کالاها و سهمیهبندی میزان ثبت سفارش به کمک بانکمرکزی بیاید. حسنخانی؛ در پایان گفت: تغییر نقش ایران از یک صادرکننده نفتخام به یک مرکز توزیع انرژی، ترانزیت و مبادله کالاهای اساسی مطلوب است و میتواند اثرگذاری زیادی بر بهبود حکمرانی ارزی داشته باشد، اما فکر میکنم الزاماتی دارد که به دلایل مختلف در دستورکار قرار نگرفته است.
Fانکمرکزی متوجه کاذب بودن بسیاری از تقاضاهاست. لذا گلایهها نسبت به طولانی شدن تخصیص ارز ناشی از این موضوع است. به گزارش تسنیم، نوسانات قیمت ارز در بازار آزاد و روند افزایشی دلار نیما در بازار رسمی موجب شده تا حجم تقاضای رسمی برای خرید ارز نسبت به ماههای قبل افزایش محسوسی داشته باشد. همین […]
دبیر انجمن خودروسازان، تصریح کرد: شرکتهای ایرانخودرو و سایپا در انتظار ابلاغ قیمتهای جدید از سوی وزارت صمت هستند اما اگر وزارتخانه بنا دارد ابلاغ قیمتها را به دولت جدید واگذار کند که بسیار ناجوانمردانه است و این کار سختی برای دولت جدید خواهد بود که در ابتدای امر مجبور به افزایش قیمت خودرو شود. […]
سرفصلهای ۶۳گانه مصارف ارزی- خدماتی (غیربازرگانی) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران منتشر شد. به گزارش ایسنا، در پی راهاندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران که در مرحله اول دو تالار مبادله ارز و حواله ارز در آن فعال شده است، این مرکز ۶۳ سرفصل مصارف ارزی-خدماتی (غیربازرگانی) را منتشر کرد که میتوان […]
دیدگاه بسته شده است.