حیات علمی کشور‌ها از مدارس آغاز می‌شود

معاون وزیر علوم حیات علمی کشور‌ها از مدارس آغاز می‌شود معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این‌که حیات علمی افراد از دوره مدرسه آغاز می‌شود، گفت: متأسفانه ما در این زمینه در ابتدای راه قرار داریم. به گزارش ایسنا، وحیداحمدی در اولین روز از هفته پژوهش در مراسم جشنواره […]

معاون وزیر علوم

حیات علمی کشور‌ها از مدارس آغاز می‌شود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر این‌که حیات علمی افراد از دوره مدرسه آغاز می‌شود، گفت: متأسفانه ما در این زمینه در ابتدای راه قرار داریم.

به گزارش ایسنا، وحیداحمدی در اولین روز از هفته پژوهش در مراسم جشنواره تجلیل از دانش‌آموزان پژوهنده سال ۹۵ با بیان این‌که اولین روز با نام «پژوهش، فناوری و مدرسه» نام‌گذاری شده است، افزود: آغاز حیات علمی افراد از مدرسه آغاز می‌شود و همچنین یکی از شاخص‌های ارزیابی و سنجش توسعه کشور‌ها کمیت و کیفیت آموزش عمومی است. اگر به این مهم توجه کنیم، مقدمات توسعه را فراهم کرده‌ایم.

احمدی ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از کشور‌ها مانند سنگاپور و هنگ‌کنگ، برنامه‌هایی جدی برای توسعه آموزش عمومی دارند.

وی با اشاره به نشست اخیر روسیه در زمینه توسعه فناوری و پارک‌های علم و فناوری خاطرنشان کرد: کشور فنلاند با ارایه گزارشی نشان داد که برنامه‌های فراگیری در حوزه‌های آموزش عمومی در پایه‌های دبستان تا پیش‌دانشگاهی دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صرف هزینه‌های عظیم، استفاده از تمامی ابزار‌ها و امکانات، روش‌های نوین فناوری و شبکه‌های اجتماعی را از جمله زیرساخت‌های توسعه آموزش عمومی دانست و یادآور شد: توسعه آموزش عمومی نیازمند عزم ملی و حرکت عمومی است، ضمن آن‌که باید نسبت به فرهنگ‌سازی اقدام کرد.

وی با ابراز تأسف از این‌که ما در این بخش در ابتدای راه هستیم، خاطرنشان کرد: بحث پژوهش هرچند به گفتمان امروز ما تبدیل شده، ولی نیازمند حضور آحاد همه‌جانبه کشور به ویژه آموزش و پرورش است.

احمدی با تأکید بر این‌که فرهنگ تحول آموزش به سمت خلاقیت، نوآوری و زندگی همراه با علم و نشاط دنبال می‌شود، اضافه کرد: از این رو باید پژوهش از مدارس آغاز شود.

وی با طرح این سؤال که آیا فرد باید به درجه بلوغ برسد تا به خلاقیت دست یابد، گفت: قطعاً این طور نیست و کشور‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در آموزش و پرورش داشته‌اند و ما هم با کمک آموزش و پرورش به حوزه پژوهش از دوران مدارس وارد شده‌ایم.

احمدی با تأکید بر این‌که این حرکت اگر ادامه یابد ما به موفقیت دست می‌یابیم، اظهار کرد: ایمان داریم که با حضور آموزش و پرورش در کنار آموزش عالی می‌توانیم به پله‌های ترقی دست یابیم.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خطاب به مسؤولان آموزش و پرورش گفت: تقاضا داریم که با هماهنگی دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش این حرکت ادامه یابد و آموزش و پرورش نیز این هفته را مغتنم بشمارد.

 

احمدی تصریح کرد: از مدارس نیز تقاضا دارم تا زمینه را برای حضور دانش‌آموزان در فن‌بازار فراهم کنند.