رئیس انجمن صنعت لاستیک

دستاوردهای صنعت لاستیک با قیمت‌گذاری دستوری بر باد رفت

مهدی قره‌داغلی -قیمت‌گذاری دستوری از جمله عوامل اساسی است که حاشیه سود، این صنایع را تحت‌تأثیر قرار داده است؛ در شرایط کنونی صنعت لاستیک و تایر در وضعیتی قرار گرفته که با کاهش حاشیه سود مواجه شده است. که باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی همچون کمبود و افزایش قیمت تایر در بازار لاستیک شده که بخشی […]

مهدی قره‌داغلی -قیمت‌گذاری دستوری از جمله عوامل اساسی است که حاشیه سود، این صنایع را تحت‌تأثیر قرار داده است؛ در شرایط کنونی صنعت لاستیک و تایر در وضعیتی قرار گرفته که با کاهش حاشیه سود مواجه شده است. که باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی همچون کمبود و افزایش قیمت تایر در بازار لاستیک شده که بخشی از این مشکلات به تأخیر در تخصیص ارز برمی‌گردد و بخشی هم به خاطر دپوی کالا در خلأ نظارت بر بازار است. چندی پیش عباس علی‌آبادی؛ وزیر صمت، اعلام کرده بود از اول دی‌ماه قیمت‌گذاری دستوری لاستیک رسماً لغو می‌شود اما سازمان حمایت در توضیح این مصوبه اعلام کرد که اگر بازار تایر به تعادل رسید آزادسازی‌‌ها اعمال می‌شود که در حال‌حاضر با توجه به شرایط بازار چنین چیزی هنوز ایجاد نشده است. محمدرضا تقی‌گنجی؛ رئیس انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور، اظهار داشت: متأسفانه همه آنچه که صنعت تایر در ۴۰ سال گذشته با تمام توان به دست آورده بود، ظرف یکسال گذشته به سبب قیمت‌گذاری دستوری از بین رفت. وی ادامه داد: همچنین تولیدات کارخانجات تایرسازی به دلیل عدم تخصیص به‌موقع ارز از بهمن‌ماه سال گذشته تا اوایل سال‌جاری به یک‌دهم رسیده و همین مسئله زمینه‌ساز افزایش قیمت تایر در بازار شد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور، با انتقاد از تصمیمات شتابزده دولت در رابطه با صنعت تایر، تصریح کرد: متأسفانه دولت در اقدامی عجولانه با صدور مجوز واردات تایرهای سواری برای تجار و کاهش تعرفه واردات تایرهای سبک از ۲۶ درصد به پنج درصد ضربه مهلکی را به تولیدکنندگان تایر وارد کرد در حالی که تایرهای رینگ ۱۳ تا ۱۵ در داخل با مازاد تولید مواجه هستند و حتی صادر می‌شوند. همچنین دولت ارز واردات همه قطعات منفصله خودرو به جز تایر و واردات تایر برای کارخانجات خودروسازی را آزاد اعلام کرد. گنجی؛ افزود: تلاش برای ایجاد محدودیت در توزیع تایر و واگذاری توزیع لاستیک به چند شرکت خاص از دیگر سیاست‌های اشتباه دولت در حوزه تایر بود که خوشبختانه مورد قبول صنعت تایر واقع نگردید چراکه در این صورت مجوز هزاران توزیع‌کننده تایر باطل می‌شد. وی یادآور شد: دولت در حالی با تصمیمات عجولانه خود در تلاش برای جبران کمبود تایر بود که کافی بود از همان ابتدا ارز مورد نیاز کارخانجات تایرسازی را به صورت روزانه تأمین و یا مجوز واردات مواد اولیه با ارز آزاد را برای تولیدکنندگان صادر می‌کرد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی زنجیره ارزش صنایع لاستیک کشور، با صراحت بیان کرد: کاش دولت با سعه‌صدر به کارخانجات تایرسازی که در دوران جنگ تحمیلی و بدون نیاز به واردات، نیاز مردم و جبهه‌ها به تایر را تأمین کردند، اعتماد بیشتری می‌کرد. گنجی؛ با اشاره به اینکه تولیدکنندگان تایر هم‌اکنون در نقطه زیان به‌سر می‌برند، اذعان داشت: این در حالی است که سازمان حمایت از وظایف ذاتی خود سرپیچی می‌کند و درخواست ما از وزیر صمت این است که آزادسازی قیمت لاستیک را به صورت مکتوب به سازمان حمایت اعلام کند. این مقام صنفی، با اعلام اینکه ۸۰ درصد نیاز کشور به لاستیک از محل تولیدات داخل تأمین می‌شود، عنوان کرد: افزایش ظرفیت در کارخانجات تایرسازی جز با تعیین سود معقول برای تولیدکنندگان محقق نمی‌شود و در حال‌حاضر نیز تمامی پروژه‌های مربوط به افزایش تولید تایر یه دلیل عدم سودآوری در شرکت‌های تایرسازی متوقف شده است. گنجی؛ درخصوص احتمال افزایش قیمت تایر در بازار پایان سال، بیان کرد: در صورتی که ارز تایرسازان به موقع تأمین نشود، قیمت تایر در بازار پایان سال احتمالاً افزایش خواهد یافت. بنابراین از وزیر صمت و معاون اول رئیس‌جمهور خواستاریم که نسبت به تأمین ارز تایرسازان و طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها دقت نظر و مساعدت داشته باشند. سعید تقوایی؛ رئیس مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی، با اشاره به چالش‌ها، دستاورد‌ها و راهکارهای پیش روی صنعت تایر، اظهار داشت: میزان فروش صنعت تایر ایران تا پایان سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۳۰ همت(یک میلیارد دلار) است که با توجه به فروش ۲۲۷ میلیارد دلاری صنعت تایر در دنیا، سهم ما از فروش تایر در دنیا معادل ۴۵٫۰ درصد می‌باشد. وی اضافه کرد: سهم ما در تولید تایر دنیا از دید تولید وزنی ۷۵٫۰درصد به لحاظ تعدادی ۴۵٫۱ درصد و از دید فروش۴۵٫۰ درصد است. رئیس مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی، با اشاره به هزینه‌های تأمین مواد اولیه تولید تایر، تشریح کرد: هزینه مواد اولیه نسبت به فروش در شرکت‌های متعلق به کشورهای توسعه یافته حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد و هر چه توسعه یافتگی کمتر می‌شود هزینه مواد اولیه نیز افزایش پیدا می‌کند که این هزینه در صنعت تایر ایران بالغ بر ۷۵ تا ۸۰ درصد است. تقوایی؛ تأکید کرد: حال اگر تا پایان سال ۱۴۰۲ مبلغ فروش در صنعت تایر ایران را ۳۰ همت و میانگین سود را ۱۵ درصد لحاظ کنیم، قیمت تمام شده صنعت تایر بالغ بر ۲۵ همت و هزینه تأمین مواد اولیه ۲۰ همت خواهد بود. وی بیان کرد: در رابطه با هزینه‌های تحقیق و توسعه نیز این هزینه در شرکت‌های پیشرو در دنیا نسبت به فروش ۶٫۱ تا ۷٫۷ درصد است و شرکت بارز در سال ۲۰۲۲ با سه میلیون دلار معادل ۹٫۰ درصد از فروش خود را صرف تحقیق و توسعه کرده است. رئیس مرکز نوآوری و فناوری گروه صنعتی رازی، با اشاره به دستاوردهای اخیر صنعت تایر کشور، بیان کرد: کاهش سهم تایرهای بایاس در سبد تولید و حرکت به سمت رادیالیزه شدن، توسعه سبد محصولات هم راستا با توسعه صنعت خودروی کشور، تلاش در راستای افزایش انطباق با قوانین و استانداردهای روز بین‌المللی، حرکت به سمت هوشمندسازی به منظور افزایش بهره‌وری در واحدهای تولیدی، توسعه و به‌روزرسانی روش‌ها و امکانات آزمون محصول و حضور در زنجیره ارزش صنعت تایر از جمله دستاوردهای صنعت تایر در چند سال اخیر بوده است. تقوایی؛ در پایان با تشریح چالش‌های پیش‌روی صنعت تایر، خاطرنشان کرد: از مهم‌‌ترین این چالش‌ها می‌توان به عدم مشارکت در تصمیمات حاکمیتی شامل کاهش تعرفه واردات تایر، قیمت‌گذاری دستوری، حذف ارزهای ترجیحی برای تأمین نهاده‌های تولید، افزایش قیمت نهاده‌های انرژی، یکسان بودن قیمت تایر‌ها با هر نوع سطح فناوری و لغو مجوزهای صادراتی و همچنین عدم توسعه صنایع پایین‌دستی تولیدکننده مواد اولیه منطبق با تحولات فناوری تایر، انطباق با استانداردهای به‌روز شده جهانی، چابکی ناکافی درخصوص انطباق با تحولات فناوری در صنایع بالادستی در حالی که هم‌اکنون ۳۰ میلیون خودرو برقی در دنیا در حال حرکت هستند، سایش و استانداردهای به‌روز شده جهانی، استمرار تفکر درونگرایی و عدم توجه کافی به تفکرات صادرات محوری، ناترازی کشور در تولید و تأمین نهاده‌های انرژی و حفظ و جذب نیروی انسانی متخصص و کارآمد اشاره کرد.