درمان بیکاری با تاکسی‌های اینترنتی!

مهدی یاوری- هنوز یک دهه از روزی که تاکسی‌های اینترنتی به مارکت ایران وارد شدند، نگذشته است. قیمت باورنکردنی استفاده از آنان به حدی خوب بود که کمتر کسی سوار شدن به تاکسی را به استفاده از آنان ترجیح می‌داد. این رویه برای چند سالی ادامه داشت تا وقتی که این مسئله به خوبی در […]

مهدی یاوری- هنوز یک دهه از روزی که تاکسی‌های اینترنتی به مارکت ایران وارد شدند، نگذشته است. قیمت باورنکردنی استفاده از آنان به حدی خوب بود که کمتر کسی سوار شدن به تاکسی را به استفاده از آنان ترجیح می‌داد. این رویه برای چند سالی ادامه داشت تا وقتی که این مسئله به خوبی در بین مردم جا افتاد. پس از آن قیمت اسنپ و تپسی به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت‌های موجود در حوزه حمل‌ونقل درون‌شهری، قیمت‌شان را افزایش دادند. این مسئله به‌خصوص در ساعات اوج ترافیک به‌خوبی دیده می‌شود! در واقع تاکسی‌های اینترنتی به محض در اختیار گرفتن بازار حمل‌ونقل به‌خصوص درون‌شهری، نرخ‌ها را به شدت افزایش دادند. اولین گام افزایش قیمت در سیستم تاکسی‌های اینترنتی و پیک‌های آنلاین در سال ۱۳۹۹ و در اوج روزهای کرونا در حالی اتفاق افتاد و حالا نه مسافران از آن راضی‌‌اند و نه رانندگان. مدعی این حرف نیز کامنت‌هایی است که مردم در شبکه‌های اجتماعی شرکت‌هایی مانند تپسی و اسنپ می‌نویسند. از سوی دیگر در حال‌حاضر میلیون‌ها نفر بیکار در کشورمان به دنبال شغل هستند که اکثر آنان را افراد تحصیل کرده تشکیل می‌دهند. کسانی که با توجه به دستمزدهای فعلی وزارت کار ترجیح‌شان حضور در اسنپ و تپسی است. حتی میلیون‌ها نفر از شاغلین نیز به دلیل عدم کفاف حقوقشان شغل دومی به نام اسنپ و تپسی را اختیار کرده‌اند! این از یک طرف باعث شده که آتش زیرخاکستر بیکاری میلیون‌ها جوان همچنان مغفول بماند و از طرف دیگر با افزایش کرایه‌ها سر و صدای مردم بلند شود. طبق گفته محمود کریمی‌بیرانوند؛ معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی در حال‌حاضر بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در تاکسی‌های اینترنتی مشغول به کار هستند و در استان‌های سمنان، یزد، آذربایجان‌شرقی و نقاطی از بوشهر با بحران روبه‌رو هستیم که نیروی کار نیست و کسی برای کار به آنجا نمی‌رود! حال اگر از اینکه چرا باید میلیون‌ها نفر فارغ‌التحصیل کشورمان به مشاغل کاذبی همچون تاکسی‌های اینترنتی روی بیاورند، بگذریم(!)، سؤال اصلی این است که چه کسی مسئول نرخ‌گذاری آنان است و دلیل افزایش قیمت شدید آنان چیست؟

شهرداری مسئول نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی است

در همین رابطه، احمد وحیدی؛ وزیر کشور، در حاشیه دومین رویداد بین‌المللی نمایشگاه ایران قوی که در مصلای تهران برگزار شد، گفت: ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری یکی از تکالیف شهرداری‌هاست و تعیین تعرفه تاکسی‌های اینترنتی نیز به‌عهده شهرداری‌‌ها قرار دارد. زمانی که یک تاکسی قرار است در شهر فعال شود، اتحادیه مربوط به آن باید در جریان هماهنگی آن قرار بگیرد. ما در این رابطه، شهرداری را به‌عنوان ساماندهی حمل‌ونقل درون‌شهری می‌شناسیم و شهرداری‌‌ها باید در این حوزه ورود پیدا کنند.

تشکیل کمیته ویژه برای تعیین‌تکلیف تاکسی‌های اینترنتی

هفته گذشته نیز علیرضا زاکانی؛ شهردار پایتخت، در جلسه شورای شهر با اشاره به سخنان وزیر کشور درخصوص مسئول‌ دانستن شهرداری در موضوع تعیین‌تکلیف تاکسی‌های اینترنتی با بیان اینکه در نرخ‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی اختلاف‌نظر وجود دارد، گفت: این اختلاف‌نظر ناظر بر صدور مجوزهاست که از وزارت صمت مجوز بگیرند و یا براساس قانون باید از شهرداری مجوز دریافت کنند که محل سوءاستفاده شده است. نظر ما این است که‌ مجوز را از شهرداری بگیرند اما از این موضوع سوء‌استفاده می‌شود. بنده موضوع را در هیئت دولت مطرح کردم و قرار شد کمیته‌ای شکل بگیرد که بنده نیز عضو آن هستم. قرار شد استدلال کنیم که مجوز‌ها مبنی بر حمل‌ونقل عمومی است و باید شهرداری تصمیم بگیرد.‌