ممنوعیت واردات، زیان انباشته خودروسازان داخلی را بیشتر کرد

از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به داخل کشور ممنوع شد، وزارت صمت سعی کرد با روش‌های مختلف فروش، از جمله نام‌نویسی و قرعه‌کشی، تقاضا را مدیریت کند و بازار را به آرامش برساند. در سال ۱۴۰۰ برای تنظیم بازار خودرو، بحث آزاد‌سازی واردات مطرح شد و در اسفند همان سال مجوز واردات ۷۰ هزارخودروی سواری […]

از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به داخل کشور ممنوع شد، وزارت صمت سعی کرد با روش‌های مختلف فروش، از جمله نام‌نویسی و قرعه‌کشی، تقاضا را مدیریت کند و بازار را به آرامش برساند. در سال ۱۴۰۰ برای تنظیم بازار خودرو، بحث آزاد‌سازی واردات مطرح شد و در اسفند همان سال مجوز واردات ۷۰ هزارخودروی سواری به تصویب نمایندگان مجلس رسید که دیدگاه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این باره، علی خسروانی؛ کارشناس خودرو، گفت: ۹۵ درصد زیان خودروسازان داخلی بعد از ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۶ ایجاد شده و این ممنوعیت کمکی به پیشرفت تولید داخل نکرده است. خسروانی؛ با بیان اینکه موضوع واردات خودرو در حال‌حاضر یک قانون است و اجرای قانون بر همه چیز مقدم است، افزود: در موضوع ارز در واردات خودرو با یک موضوع خودساخته طرف هستیم. وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۳ تحت شدید‌ترین تحریم‌ها بودیم، اما واردات خودرو انجام می‌شد. بزرگ‌ترین آفت تولید، قیمت دستوری است. قیمت دستوری باید برداشته شود، اما بازار باید رقابتی باشد. این کارشناس، با اشاره به اینکه در مجلس فعلی تقریباً هیچ مصوبه‌ای نداشتیم که اجماع جناح‌های مختلف را به همراه داشته باشد و بالا‌ترین رأی موافق را هم داشته باشد، تصریح کرد: نگاه تیراژمحور به خودرو یک نگاه آفتی است که ما را گمراه می‌کند. وی تأکید کرد: ۹۵ درصد زیان خودروسازان داخلی مربوط به سال ۹۶ به‌بعد و دوره‌ای است که واردات خودرو روبه ممنوعیت رفت. پس ممنوعیت واردات، زیان انباشته خودروسازان را بیشتر کرده است. باید واردات با تعرفه انجام شود تا از تولید داخل هم حمایت شود. در این زمینه فرامرز طیبی؛ عضو هیئت‌مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی خودرو، گفت: از نظر تولیدکننده‌ها، واردات خودرو به صورت تعیین شده منعی ندارد، اما باید چارچوب آن تعیین شود. اگر در بخش واردات قرار است اتفاقی بیفتد به‌طور متوازن در بخش تولید هم این اتفاق رقم بخورد. نباید واردات انجام شود و تولید داخل را با معضل و چالش مواجه کنیم. وی افزود: در کنار ممنوعیت واردات، برای خودروساز داخلی قیمت دستوری را داشتیم که در صنعت خودروسازی یک نگاه سرمایه‌ای به جای نگاه مصرفی ایجاد کرد. ما در شرایط تحریمی و همین امسال ۱۹ درصد افزایش تولید داشتیم. بخش خودروسازی داخل توان تولید یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را دارد و قطعه‌ساز هم برای دومیلیون تا دومیلیون و ۲۰۰ هزار خودرو می‌تواند تأمین قطعه انجام دهد، اما در شرایطی که واردات آزاد شود و قیمت دستوری برداشته شود. مانی حدادی؛ کارشناس صنعت خودرو، در این باره، گفت: اساساً واردات خودرو در طی دستکم چهار دهه اخیر هیچگاه در مقابل بحث تولید خودرو نبوده است، اگر بخواهیم طبق آمار و ارقام صحبت بکنید، واردات خودرو در ابتدای دهه ۹۰ و سال‌های ۹۱ و ۹۲ بود که به اصطلاح خودرو سازان بهار صنعت خودرو در اوایل دهه ۹۰ شمسی بوده و در همان ایام یک چیزی حدود ۸۳ – ۸۲ هزار دستگاه خودرو که بیشترین آمار واردات خودرو در آن ایام بوده است، که حتی کمتر از پنج درصد آمار تولید خودرو بود. وی افزود: این همه واهمه خودروسازان نسبت به اینکه خودروهای وارداتی بیایند و تبدیل به کابوسی برای تولید بشوند عجیب است، کما اینکه طبق آمار در آن ایام هرگز این اتفاق نیفتاد و در سال ۹۷ هم طبیعی بود و بعد از خروج آمریکا از برجام انتظار می‌رفت که این اتفاق بیفتد، اگر چه ابتدای تیرماه همان سال بود و این تصمیم خیلی خلق‌الساعه بود و انبوهی از مشکلات مردم در خودروهایی که ثبت‌نام کردند و رسوب خودرو در گمرک پیش آمد. وی در ادامه، گفت: واردات خودرو، با وجود تلاطم نرخ ارز هم، هیچگاه منجر به رشد یا از سمت مقابل رکود خودروسازی نخواهد بود، چون هرگز در بازی رقابت با خودروسازان نبوده و تا ابتدای آذرماه سال‌جاری هم آمار واردات خودرو حتی هنوز به پنج هزار دستگاه هم نرسید، اگر چه یک عدد هشت‌هزار دستگاهی را اعلام می‌کنند، ولی این تعداد مجموع خودروهایی است که به‌اصطلاح می‌گویند روی آب و در حال ارسال هستند، من در واقع وقفه واردات خودرو که تأثیر مثبتی بر بحث تولید خودرو بگذارد را نمی‌بینم. وی تأکید کرد: با این هجمه‌ای که به واردات خودرو وارد شد و میزان وارداتی که برای خودرو در نظر گرفته شد، به نظر نمی‌رسد کوچک‌‌ترین زخمی بر نظام ارزی کشور وارد شود. همچنین علی علیلو؛ رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس نهم از صنعت خودرو در این باره، گفت: این میزان خودرو‌هایی که وارد شده است، نمی‌تواند اثر چندانی در تولید داخل داشته باشد. منع واردات خودرو هم هیچ تأثیری در تولید داخل نداشته است. با مطرح شدن بحث واردات خوردو، صنعتگران داخلی نگران این بودند که حمایت از آن‌‌ها سست شود و صنایع آسیب ببینند. صنایع داخلی ما تنها صنعت خودرو نیست و زنجیره تأمین ما بسیار گسترده است. وی افزود: باید انحصار را‌ برداریم و واردات را باز کنیم تا رقابت ایجاد شود. به این ترتیب در بازار رقابتی دیگر قیمت دستوری معنا ندارد و خودروساز باید دغدغه کیفیت داشته باشد.