عدم رقابت‌پذیری مشکل اصلی صنعت خودرو

گروه خودرو- تولید رقابت‌پذیر در صنعت خودرو و رفع انحصار، همواره یکی از دغدغه‌ها برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان و مصرف‌کنندگان خودرو بوده است. برخی از واردات خودرو، عده‌ای از ایجاد قطب سوم خودروسازی و عده‌ای دیگر بر تقویت خودروسازان کوچک موجود، به‌عنوان راهکارهای حل این مشکل یاد می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدا… توکلی‌لاهیجانی؛ مدیرکل دفتر […]

گروه خودرو- تولید رقابت‌پذیر در صنعت خودرو و رفع انحصار، همواره یکی از دغدغه‌ها برای افزایش رضایت‌مندی مشتریان و مصرف‌کنندگان خودرو بوده است. برخی از واردات خودرو، عده‌ای از ایجاد قطب سوم خودروسازی و عده‌ای دیگر بر تقویت خودروسازان کوچک موجود، به‌عنوان راهکارهای حل این مشکل یاد می‌کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، عبدا… توکلی‌لاهیجانی؛ مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت، گفت: صنعت خودروی کشور رقابت‌پذیر نیست و این از اصلی‌‌ترین مسئله این صنعت است که در قانون ساماندهی خودرو نیز مورد تأکید قرار گرفته است. توکلی‌لاهیجانی؛ افزود: اگر بن‌سازه داخلی باشد، می‌توان تنوع محصول را روی یک بن‌سازه مشترک ایجاد کرد و مدام آن را به‌روزرسانی کرد. وی ادامه داد: یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار در قانون ساماندهی خودرو، رقابت‌پذیری است که در ماده ۲ قانون کاملاً مورد تأکید قرار گرفته است. توکلی‌لاهیجانی؛ با اشاره به ظرفیت تولید سالانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور؛ گفت: برای این میزان تولید، باید از مونتاژکاری فاصله بگیریم و ابتکار عمل بن‌سازه در اختیار خودمان باشد. وی گفت: تحقیق و توسعه مشترک، خرید مشترک و تولید مشترک سه حلقه مهم در زنجیره ارزش خودرو هستند که اگر در صنعت خودروسازی اجرا شوند، می‌توان به هم‌افزایی و رقابت‌پذیری رسید. بسیاری از غول‌های خودروسازی دنیا، مراکز تولید مشترک دارند و توانسته‌اند مقیاس تولید را در این مراکز افزایش دهند. مدیرکل دفترصنایع خودرویی وزارت صمت، افزود: سال ۱۳۹۷ تحویل خودرو در کشور به ۷۰۰ هزار دستگاه کاهش یافت و حدود ۲۰۰ هزار دستگاه هم خودروی ناقص در پارکینگ خودروسازان انباشته شد. در سال ۱۴۰۱ تولید مجدداً افزایش یافت و به یک‌میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه رسید، اما همواره نمودار تولید خودرو در کشور نوسان دارد و بالا و پایین می‌شود، زیرا زنجیره تأمین مستقل و بن‌سازه‌ها داخلی نیستند. وی افزود: صرفاً با افزایش تولید نمی‌توان بازار خودرو را مدیریت کرد و باید عرضه هم شفاف شود، از طریق ایجاد سامانه یکپارچه خودرو تلاش کردیم که عرضه را شفاف کنیم تا متناسب با توان تولید خودروسازان، فروش انجام شود.