مقصر در تولید خودروهای داخلی سازمان استاندارد است یا خودروساز؟

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد را عامل اصلی صدمه به خودرو و سرنشینان در تصادفات جاده‌ای دانست و تأکید کرد: حضور مؤثر اداره استاندارد از ابتدا تا پایان فرآیند تولید خودرو و نظارت جامع و کامل بر استاندارد‌ها برای صدور مجوز تولید ضرورت دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر؛ در […]

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، سازمان ملی استاندارد را عامل اصلی صدمه به خودرو و سرنشینان در تصادفات جاده‌ای دانست و تأکید کرد: حضور مؤثر اداره استاندارد از ابتدا تا پایان فرآیند تولید خودرو و نظارت جامع و کامل بر استاندارد‌ها برای صدور مجوز تولید ضرورت دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر؛ در واکنش به انتقاد اخیر پلیس راهور به نوع آلیاژ خودروهای داخلی، اظهار داشت: با توجه به اینکه سازمان ملی استاندارد مرجع اصلی بررسی و تأیید استانداردهای خودرویی است، قاعدتاً این سازمان موظف به بررسی شاخصه‌های استاندارد در خودرو‌ها از جمله نوع آلیاژ و ورق‌های فولادی است. وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد همواره در حوزه استانداردسازی و نظارت بر استانداردهای خودرویی کوتاهی کرده و امنیت، جان و رفاه مردم را تحت‌الشعاع قرار داده است، تصریح کرد: اگر نوع آلیاژ و فولاد به کار رفته در خودروهای داخلی را عامل صدمه به خودرو و سرنشینان در تصادفات جاده‌ای بدانیم قطعاً مقصر اصلی اداره استاندارد است، چراکه مجوز نهایی برای تولید خودرو توسط این سازمان صادر می‌شود. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر فرض اینکه خودروساز را عامل اصلی آسیب به خودرو در سوانح جاده‌ای بدانیم اما تأییدیه نهایی که فصل الخطاب تولید است توسط سازمان ملی استاندارد به امضاء می‌رسد. بنابراین این سازمان به‌عنوان متولی نظارت بر استاندارد خودروهای داخلی باید پاسخگوی خانواده افراد متوفی و مصدوم در تصادفات جاده‌ای باشد و در این زمینه شفاف‌سازی کند. ذاکر؛ تأکید کرد: همچنین لازم است سازمان بازرسی کشور نیز صلاحیت و تخصص ریاست این سازمان در حوزه نظارت بر استانداردهای تولید را مورد بررسی قرار دهد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطرنشان کرد: حضور سازمان ملی استاندارد تنها در مراحل پایانی تولید خودرو به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و حضور مؤثر این نهاد از ابتدا تا پایان فرآیند تولید خودرو و نظارت جامع و کامل بر استاندارد‌ها برای صدور مجوز نهایی تولید ضرورت دارد.