مهدی قرهداغلی – صنعت خودروسازی کشور طی سالیان گذشته با مشکلات و موانع بسیاری روبهرو بوده که این موضوع تا به امروز ادامه داشته و انگار قصد ندارد از این حوزه رخت برکند و این صنعت را به روزگار آشفتهای کشانده است. طبق شواهد انگار هیچ کسی مسئولیت این عقبماندگی را گردن نمیگیرد اما وزیر […]
مهدی قرهداغلی – صنعت خودروسازی کشور طی سالیان گذشته با مشکلات و موانع بسیاری روبهرو بوده که این موضوع تا به امروز ادامه داشته و انگار قصد ندارد از این حوزه رخت برکند و این صنعت را به روزگار آشفتهای کشانده است. طبق شواهد انگار هیچ کسی مسئولیت این عقبماندگی را گردن نمیگیرد اما وزیر صمت طی چند ماهی که بر کرسی این وزارتخانه نشسته است از تحول در این صنعت سخن میگوید و قصد دارد که با برقیسازی خودروها، بتواند تحولی نوین را در این حوزه ایجاد کند. اما از آنجایی که سایه سنگین مافیا و انحصار در این بازار وجود دارد، بهنظر نمیرسد با توجه به ماشینآلات قدیمی تولید خودرو، خودروسازان دولتی توان تولید خودروی برقیِ بهروزی را داشته باشند، همچنان باید همین محصولات فعلی که دهههاست در حال تولیدشان هستند را ادامه دهند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، عباس علیآبادی؛ وزیر صنعت،معدنوتجارت، با تأکید بر اینکه صادرات و واردات هوشمندانه بازار را تنظیم میکند، گفت: تولیدکننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت و از دست قاچاقچیان در امان است ولی یله و رها هم نیست. عباس علیآبادی که در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود، طی اظهاراتی با تأکید بر اینکه بیتردید ایران اسلامی را باید صنعتی کنیم و بدون شک تولید، تنها راه پیشرفت کشور است، گفت: سالهای متمادی است که رهبر انقلاب با هوشمندی در شعار سال مفهوم و خود کلمه «تولید» را عمداً مطرح میکنند. وی با اشاره به عناوین شعار سال طی سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ افزود: رهبری شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» عنوان کردند و مهار تورم از مسیر رشد تولید ماندگار، عزتبخش و اشتغالآفرین است؛ این کار هوشمندانه و عقلانی است و دنیا آن را تجربه کرده است اما اثبات شیء «نفی ما عدا» نمیکند. وزیر صمت، تأکید کرد: صادرات و واردات، هوشمندانه بازار را تنظیم میکند، تولید را رونق میبخشد، رقابت سالم را شکل میدهد، فناوری را ارتقا میدهد و ما را بینالمللی میکند و پای ما را به بازارهای جهانی باز میکند. تولیدکننده ایرانی باید بداند که مورد حمایت و از دست قاچاقچیان در امان است ولی یله و رها هم نیست، بلکه باید خود را رشد و ارتقا دهند و با کیفیت باشند و قیمت تولیداتشان مناسب باشد و در مجموع با حمایتی که میشود، متناسب با شرایط روز توان حضور در عرصههای بینالمللی را نیز داشته باشد. علیآبادی؛ با بیان اینکه برای رسیدن به چنین جایگاهی تولید باید رونق داشته باشد، افزود: اگر تولید سودده نباشد، در این بخش تشکیل سرمایه شکل نمیگیرد و سرمایهها به سمت دلالی و واسطهگری و سفتهبازی میرود چراکه در تولید ریسکهای فراوان و سود کم وجود دارد؛ لذا نهتنها واردات باید منطقی باشد، بلکه همزمان باید تولید را نیز مورد حمایت قرار دهیم. اگر کسری آب، برق و گاز را به تولید تحمیل کنم و ارز مورد نیازش و حتی ارز ناشی از صادرات خودش را به او ندهیم و قیمتش را نیز دستوری کنیم یقین داشته باشید نه آدمها، بلکه از این بهبعد شرکتها مهاجرت خواهند کرد. وی با طرح این پرسش که امروز ایران اسلامی توربین گاز را با قیمت خوب و رقابتی به جهان صادر میکند، چرا نتوانیم خودروی خوب با کیفیت بسازیم و در بازار جهانی بفروشیم؟ گفت: در وزارت صمت مبتنی بر برنامهای که در ابتدای خدمتم تقدیم مجلس شد، هشت اصل بنیادین را شناسایی و در دستور کار قرار دادیم. مهمترین کار تعریف ۱۴ پروژه پیشران و تحولآفرین مثل خودروی برقی، موتور هواپیما و موتور کشتی بود که منجر به تغییر ریل و زمین بازی جدید میشود. وزیر صمت، اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۹۹۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده و این تولیدات اکنون از مرز یکمیلیون دستگاه گذشته است. در مدت یاد شده ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۶ درصد رشد برخوردار است. همچنین حدود ۲۸ هزار دستگاه انواع خودروی سنگین در کشور تولید شده است. در مدت زمان یاد شده ۴۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۷ درصد رشد برخوردار است. در ۹ ماه ابتدای سال حدود ۲۲۳ هزار دستگاه خودرو در بخشخصوصی تولید شده که در مقایسه با پارسال حدود ۹۶ درصد رشد تولید را نشان میدهد. وی با بیان اینکه «قاطعانه میگویم که برنامههای تحولی دولت سیزدهم به ثمر نشسته و در حوزه تولید خودرو رشد داشته است» عنوان کرد: در حوزه واردات خودرو نیز با پیگیریهای فراوان و تحمل رنج بسیار، پس از چند سال توقف بالاخره در دولت سیزدهم با هدف رفع ناترازیها کمی، کیفی و سلیقهای هدف واردات از سر گرفته شد. وی در ادامه، با تأکید بر اینکه آمار واردات خودرو به سرعت در حال تغییر و روبه رشد است، به ارائه گزارش از آمار واردات خودرو به کشور پرداخت و گفت: تعداد خودروی ثبت سفارش شده ۹۳ هزار و ۳۴۳ عدد است و تعداد خودروهای وارد شده به کشور تاکنون ۹ هزار و ۱۷۶ عدد، تعداد خودروهای در حال حمل ۱۰ هزار و ۱۷۶ عدد و تعداد خودروهای عرضه شده به افراد ثبتنامی هشتهزار و ۲۲۰ عدد و تعداد خودروهای پلاک شده حدود چهار هزار عدد است درحالی که کل افراد ثبتنام شده و حائزشرایط ۳۳ هزار و ۵۳۸ نفر و افراد منصرف شده سه هزار و ۵۰۵ نفر و افراد مانده در صف ۳۰ هزار ۴۳۳ نفر و افراد تعیینتکلیف شده ۷ هزار و ۱۲۱ نفر هستند. به این تربیت فرآیند واردات خودروی نو از برندهای سوزوکی، تویوتا، کیا، هوندا و سایر برندها اعم از چینی و… نظم گرفته و روال پیدا کرده است و امیدوارم ملت شریف با صبوری مراقب باشند و فریب دلالان را نخورند. وزیر صمت، تصریح کرد: درباره واردات خودرو تاکنون ۲۳ شرکت مطابق ضوابط مجوز کردند و ما برای صدور مجوز بیشتر هیچ منعی نداریم و حتی من به شخصه معتقدم که باید به سمتی برویم که افراد خودشان بتوانند برای خودشان خودرو وارد کنند. علیآبادی؛ همچنین با اشاره به وضعیت واردات خودروی کارکرده به کشور، گفت: درباره واردات خودروهای کارکرده و مناطق ویژه اقتصادی آییننامه در موعد مقرر توسط وزارت صمت تدوین و به دولت ارسال گردیده و این آییننامه پس از طی بررسیهای کارشناسی در کمیسیونهای تخصصی و صحن دولت با اصلاحاتی تصویب شد و انشاا… بهزودی ابلاغ میگردد؛ با ابلاغ این آییننامه واردات خودروهای کارکرده نیز نظام پیدا کرده و دغدغه نمایندگان محترم رفع میگردد. وی با تأکید بر اینکه من تا الان هر چقدر ارز گرفتم، خودروی مربوطه وارد کردم، اظهار کرد: بنابراین دو عارضه مزمن کاهش تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با تولید خودروی ناقص و توقف واردات و تلاطم بازار کالایی کشور که در بازار خودروی کشور طی سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود، امروز براساس برنامههای اجرا شده، مدیریت شده است به نحوی که در تولید داخل امسال هم مانند سال گذشته رشد تولید خودروی کامل را خواهیم داشت. وزیر صمت، اظهار کرد: با حذف تلاطمهای بازار خودرو و کاهش قیمتها در بازار نسبت به ابتدای تابستان مواجهیم؛ در ضمن بهطور متوسط قیمت بازار خودروی تولید داخل از ابتدای سالجاری حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است؛ پیشبینی میشود با افزایش تولید داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان واردات خودرو عملاً بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش تولید و عرضه در ماههای پایانی سال انشاا… شاهد نزدیک شدن قیمتهای بازار به قیمتهای کارخانه باشیم. علیآبادی؛ تأکید کرد: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه خودرو نیز نشان میدهد که با خارج شدن خودرو از فهرست کالاهای سرمایهای جامعه، غالب خودروها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده است؛ در برخی از خودرو سازان کمتر از ۱۰ درصد متقاضیان در سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی نمودن قرارداد نمودند و در بیش از ۸۰ درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از ۵۹ درصد بوده است. وی گفت: وزارت صمت با گذر و غلبه بر مسائل کوتاهمدت و روزمره صنعت خودرو، بر اجرای طرحهای تحولی و زیربنایی متمرکز شده است. استفاده از پنجره فرصت فناوریهای نوین در صنعت خودرو نظیر برقیسازی و انتقالپذیری میتواند زمینهساز تحولی در صنعت خودرو کشور باشد. وزیر صنعت،معدنوتجارت، گفت: سالجاری را با هدف شتابدهی به برقیسازی حملونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا و فرهنگسازی بر روی واردات خودروهای برقی متمرکز کردیم و تولیدات داخلی را در دستور کار قرار دادیم تا در سال آینده چهار نمونه خودروی برقی با کیفیت به نحوی که بتوانند با خودروهای خارجی رقابت کنند، عرضه خواهد شد. علیآبادی؛ در پایان تأکید کرد: صنعت خودروی کشور در آستانه تحولی نوین است و عاجزانه از نمایندگان مجلس تقاضا دارم تا کمک کنند موانع از پیش پای ما برداشته شوند چراکه ملت ما استحقاق این را دارند که بر خودرویی که در شأنشان است سوار شوند و صنعتگران ما به مراتب توانی بالاتر از آنچه که گفته میشود را دارند. باید صبور بود تا این برنامهها به ثمر بنشیند.
دیدگاه بسته شده است.