رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به سهم ۸۸ درصدی منابع متحرک در آلایندگی شهر تهران و سهم بسزایی موتورسیکلتها در این بخش، بر لزوم جایگزینی موتورسیکلتهای برقی در شهر تهران تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سید جعفر تشکریهاشمی؛ در پایان دویست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع […]
رئیس کمیسیون حملونقل شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به سهم ۸۸ درصدی منابع متحرک در آلایندگی شهر تهران و سهم بسزایی موتورسیکلتها در این بخش، بر لزوم جایگزینی موتورسیکلتهای برقی در شهر تهران تأکید کرد. به گزارش مناقصهمزایده، سید جعفر تشکریهاشمی؛ در پایان دویست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران، درخصوص راهکارهای حل معضل آلودگی شهر تهران، گفت: متأسفانه هر ساله با رسیدن اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان موضوع ناراحتکنندهای برای شهروندان تهرانی مطرح میشود که با کمال تأسف اتفاقی که شهروندان انتظار دارند، نمیافتد. وی ادامه داد: نمیتوانیم بگوییم موضوع آلودگی هوای تهران راهحل ندارد. راهحلهای مختلفی در دنیا تجربه شده و قطعاً میتوان معضل را در ماههای پایانی پاییز و فصل زمستان حلوفصل کرد. وی ادامه داد: براساس آخرین سیاهه انتشار آلودگی هوا، قالب آلودگی هوای تهران مربوط به ذرات کوچکتر از ۲٫۵ میکرون است که در حقیقت محصول صنعت هستند و منابع متحرک بیش از ۸۸ درصد سهم آلایندگی را به خود اختصاص دادهاند. آلایندگی که مربوط به خودروها، اتوبوسها و موتورسیکلتهاست و قطعاً اگر برای آنها چارهاندیشی نکنیم این مشکل همچنان باقی خواهد ماند. رئیس کمیسیون حملونقل شورای شهر تهران، تأکید کرد: اولین و ضروریترین اقدام باید در حوزه موتورسیکلتها انجام شود که سهم زیادی از ۸۸ درصد آلایندگی منابع متحرک را به خود اختصاص میدهند. در این راستا باید موتورسیکلتها با موتورهای برقی جایگزین شوند. دولت و مجموعه مدیریت شهری باید در این حوزه تسهیلگر و مشوق باشند. قطعاً سیاستهای تشویقی باید بهگونهای باشد که این جایگزینی محقق شود. وی ادامه داد: از سوی دیگر خودروهای فرسوده بخش دیگری از آلایندگی منابع متحرک را شکل میدهند که باید در این حوزه تلاش کنیم تا نوسازی خودروهای فرسوده محقق شود. باید تلاش کنیم خودروهای فرسوده از چرخه حملونقل شهر خارج شوند. گرچه مصوبه سابق مجلس شورای اسلامی برای پرداخت ۱٫۵ درصد قیمت به جای اسقاط کردن در حقیقت کار را متوقف کرد؛ اما باید اقدامی انجام شود که در این مسیر شاید واردات خودروهای برقی مؤثر باشد. البته باید بدانیم که این اقدام باید تدریجی انجام شود و پس از شناسایی نقاط ضعف و قوت این کار انجام شود. عضو شورای شهر تهران، ادامه داد: اگر با برقی کردن خودروها بتوانیم مقداری از آلودگی هوا را کاهش دهیم، اما معضل ترافیک کاهش نمییابد؛ بلکه باید حملونقل عمومی برای این کار افزایش پیدا کند. در حالحاضر سرعت این اقدامات کند است و ما راهی جز استفاده حداکثری از ظرفیتها نداریم. سرعت تولیدکنندگان داخلی کند است؛ لذا میتوانیم از تولید کنندگان خارجی استفاده کنیم زیرا آلودگی هوا، مرگومیر و بیماریها امروز به نقطهای رسیده که نیازمند مدیریت انقلابی و جهادی است. تشکریهاشمی؛ افزود: نمیتوانیم به بهانه اینکه خودروساز داخلی نمیتواند اتوبوس لازم را تولید کند سلامت شهروندان را به خطر بیندازیم. در حالحاضر نه عوامل طبیعی به نفع ما اقدامی میکنند و نه معجزهای رخ خواهد داد. اگر تصمیمات درست پرشتاب انقلابی همراه با بهرهگیری از ظرفیت تمام بخشهای دولت و شهرداری انجام شود میتوانیم در کاهش آلودگی هوا مؤثر باشیم و اگر همچنان بگوییم کاری نمیتوان کرد و موتورهای کاربراتوری همچنان وجود دارند، زندگی در غبار برای شهروندان تهرانی باقی خواهد ماند.
دیدگاه بسته شده است.