تلاش مراکز تحقیقاتی برای تحقق اینترنت اشیا ضروری است

  معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، در پنجمین نشست شورای راهبری طرح اینترنت اشیا (IoT) گفت: تلاش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای تحقق اینترنت اشیا ضروری است. به گزارش سیتنا، پنجمین نشست شورای راهبری طرح اینترنت اشیا (IoT) با حضور برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، امیرحسین دوایی، معاون […]

 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، در پنجمین نشست شورای راهبری طرح اینترنت اشیا (IoT) گفت: تلاش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برای تحقق اینترنت اشیا ضروری است.

به گزارش سیتنا، پنجمین نشست شورای راهبری طرح اینترنت اشیا (IoT) با حضور برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، امیرحسین دوایی، معاون فن‌آوری و نوآوری، مرتضی براری، معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و محمد خوانساری، رییس پژوهشگاه ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به همراه تعدادی از مدیران و کارشناسان شرکت‌ها و سازمان‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، بخش خصوصی فعال در این زمینه و استادان دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه، قنبری با تشکر از مسؤولین دانشگاه علم و صنعت برای برگزاری چهارمین جلسه شورا در آن‌جا و فعالیت‌های خوبی که در این زمینه انجام داده‌اند تأکید کرد: اینترنت اشیا (IoT) حریم دولت‌‌ها را نشانه گرفته نه فقط حریم شخصی افراد را، هدف اصلی تشکیل این شورا ارایه نقشه راه برای اجرای این طرح در کشور است لذا هر چه زودتر در این جلسات باید به یک تعریف و نقشه راه واحد برسیم و کار عملی را شروع کنیم.

قنبری با بیان این‌که به دنبال انحصار نیستیم، گفت: حضور دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این طرح لازم است ما بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کنیم و قصد نداریم در این طرح از صفر شروع کنیم بلکه به دنبال استفاده از همه تجربه‌ها و ظرفیت‌های داخلی و خارجی می‌باشیم لذا فعالیت‌های بین‌المللی را رصد می‌کنیم و اطلاع از گروه‌های مطالعاتی اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) در این زمینه ضروری است.

 در ادامه این جلسه، محسن بوشهریان، مشاور اجرایی و استراتژی طرح اینترنت اشیا تصریح کرد: سیاست بخش دولتی می‌بایست تهیه و آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای ورود بخش خصوصی انجام شود .

وی اظهار کرد: ‌بخش خصوصی به تنهای توان رقابت با شرکت‌های خارجی را ندارند و کیفیت راه‌اندازی این طرح یکی از موارد مهم است که می‌بایست حاکمیت به آن توجه داشته باشد و پیش‌بینی‌های لازم در نظر گرفته شود.

 بوشهریان ادامه داد: لازم است مجموع پتانسیل دانشی و پژوهشی کشور در این خصوص در شهر هوشمند سازماندهی شوند و تولیدات خود را تست و برای فعالان این بخش ارایه کنند.

هومن ضرابی، مجری طرح در بخشی دیگری از این جلسه، گزارشی از روند پروژه در قالب «اهمیت گسترش وسیع طرح اینترنت اشیا در کشور، زنجیره فن‌آوری‌های نوین در طرح اینترنت اشیا، سیر تکامل اینترنت همه اشیا، زنجیره تأمین اینترنت اشیا (مدل مرجع)، مدل مرجع پلتفرم اینترنت اشیا، سرویس‌های اولویت دار اینترنت اشیا، راهبرد توسعه و گسترش طرح در ۵ سال، اهمیت اجرای چابک طرح، ۴۰۰ پروژه پایلوت ارتباطات خودرویی در دنیا، نمونه‌ای از بازه زمانی اجرای پایلوت‌های میدانی، اثربخشی اقتصادی، لیست اقدامات و پروژه‌های پیشنهادی برای اجرا، جهت‌گیری و استراتژی اجرای طرح، فرایند احصای چشم انداز طرح» را برای حاضران در جلسه ارایه کرد.

 در ادامه این نشست ایوب محمدیان گزارشی با عنوان «پیشنهاد پروژه کسب و کار اینترنت اشیا» را برای اعضای حاضر در جلسه شورا بیان کرد.

در این جلسه، مرتضی براری، فرهنگ‌سازی در تدوین نقشه راه را مهم و ضروری بیان کرد و گفت: اینترنت اشیا اوج تأثیر گذاری بخش ‌ای‌سی‌تی کشور در صنایع است و حوزه انرژی و پزشکی ظرفیت‌ها و آمادگی لازم برای ورود را دارد.

 

در بخش دیگری از این جلسه، حسن حدادپور، رییس پژوهشگاه فضایی از آغاز پروژه‌ای در این پژوهشگاه برای کمک به رفع آلودگی هوا خبر داد و گفت: در آینده‌ای نزدیک نتایج این پروژه را برای اعضا بیان خواهد کرد.