ایمیدرو در واگذاری پهنه‌های اکتشافی به بخش خصوصی منعی ندارد

ایمیدرو در واگذاری پهنه‌های اکتشافی به بخش خصوصی منعی ندارد گروه معدن و زمین –علی‌اصغرزاده، مدیر اکتشافات ایمیدرو گفت: کمربند ولکانیکی جهان از ایران می‌گذرد که از شمال غربی ایران شروع و به جنوب شرق امتداد دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، وی تصریح‌کرد: در جهان در این کمربند که کوچک‌تر از ایران است ۷ معدن در […]

ایمیدرو در واگذاری پهنه‌های اکتشافی به بخش خصوصی منعی ندارد

گروه معدن و زمین علی‌اصغرزاده، مدیر اکتشافات ایمیدرو گفت: کمربند ولکانیکی جهان از ایران می‌گذرد که از شمال غربی ایران شروع و به جنوب شرق امتداد دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، وی تصریح‌کرد: در جهان در این کمربند که کوچک‌تر از ایران است ۷ معدن در کلاس جهانی کشف شده در صورتیکه در کشورمان با این‌که این پهنه ضخیم‌تر است فقط ۳ معدن در حد کلاس جهانی کشف شده که این نشان می‌دهد ایران سرمایه‌گذاری مطلوبی در این حوزه انجام نداده است.

اصغرزاده خاطرنشان‌کرد: برنامه داریم تولید آلومینیم را از ۴۰۰ هزار تن به ۱٫۴ میلیون تن برسانیم و طی ۱۰ سال آینده فولاد از ۲۳ میلیون تن به ۵۵ میلیون تن، مس از ۱۸۰ هزار تن به ۴۰۰ هزار تن در ایران خواهد رسید که برای تأمین این میزان تولید نیاز به اکتشافات جدید در بخش معدن داریم.

وی در ادامه افزود: برای تأمین مواد اولیه صنایع معدنی به دنبال اکتشاف در پهنه‌ها رفتیم. پهنه بیجار در غرب اکتشاف دارای پتاسیل مس و آهن است. در این ناحیه ۱۲ منطقه پتانسیل‌دار شناسایی کردیم. در این پهنه ایمیدرو با بخش خصوصی مشارکت کرده است. پهنه ایران مرکزی را شروع کردیم ۱۰۸ آنومالی شناسایی شده است این منطقه را به ۱۳ بلوک تقسیم کردیم. سیاست ایمیدرو این است که بخش خصوصی در هر مرحله آماده همکاری باشد آماده واگذاری پهنه‌ها هستیم.

درک سرمایه‌گذاران از معادن ایران واقعی نبوده است

در همین زمینه بهرام ابراهیمی، مدیر ارشد شرکت آباکو گلوبال (ABACO GLOBAL) گفت: سرمایه‌گذاران، درک واقعی از معادن ایران نداشته‌اند.

ابراهیمی اظهارداشت: صنایع معدنی ایران ۳ هزار سال قدمت دارد و یک فرهنگ بزرگ معدنی در بخش معادن روباز ایران وجود دارد.

 مدیر ارشد شرکت آباکو گلوبال تصریح‌کرد: پس از تلاش زیاد متوجه شدیم عدم حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران ناشی از تحریم‌ها بوده و بسیاری از مشکلات از نحوه بارگذاری و درک سرمایه‌گذاران از واقعیات بوده که تحریف‌ها موجب فاصله در فهم مشترک شده است.

وی ادامه داد: در همه تپه‌های ایران مواد معدنی دارد و این موضوع نیازمند یک راه‌حل پایدار دارد و این‌که بخشی از سود درآمد معادن را به خود معادن اختصاص دهیم تا بتوان در جوار معادن، شغل بومی ایجاد کرد تا پس از اتمام معدن، افراد بتوانند به زندگی خود ادامه دهند.

ابراهیمی گفت: باید به دنبال راه‌حل بلندمدت برای معدنکاری پایدار باشیم.

بهترین مدل جذب سرمایه، ادغام با شرکت‌های معتبر جهانی

همچنین پیمان مولوی مؤسس و مدیرعامل شرکت بین‌المللی یورو اینوست معتقد است که بهترین مدل جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ادغام و تملیک با شرکت‌های معتبر جهانی است.

 مولوی اظهارداشت: با توجه اهمیت بالای موضوع «میانگین موزون هزینه سرمایه » در سرمایه‌گذاری و اهمیت سرمایه‌گذاران خارجی به این مؤلفه، باید با شرکت‌های معتبر جهانی که در گروه A قرار دارند و هزینه تأمین مالی پایینی دارند وارد ادغام و تملیک شویم.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میانگین موزون هزینه سرمایه‌گذاری اغلب شرکت‌های داخلی بالای ۲۵ درصد است که همین عامل موجب خودداری شرکت‌های سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

به گفته مؤسس و مدیرعامل شرکت بین‌المللی یورو اینوست، رقم مذکور در کشورهای کانادا ۵، انگلستان ۴، آلمان ۳ و قزاقستان زیر ۷ درصد است و این مسأله نشان می‌دهد که قدرت رقابت بنگاهی آن‌ها بسیار بیش‌تر از ما است.

مولوی با اشاره به این‌که نرخ هزینه بهره‌وری ما بیش از ۲۰ درصد است، خاطرنشان‌کرد: سرمایه‌گذاران خارجی صرفاً به دنبال قوانین و مقررات نیستند بلکه رتبه اعتباری برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد.

 

وی ادامه داد: تا زمانی که در ساختار سرمایه شرکت‌ها، هزینه بدهی و فاینانس مالی را تأمین نکنیم چگونه می‌تواینم منتظر باشیم که ۳ سال آینده با رقابت اقتصادی موجود یک پله بالاتر برای جذب سرمایه‌گذار پیش رویم.