رئیس سازمان ثبت اسناد پیش‌بینی کرد

وجود ۵۰ میلیون سند قولنامه‌ای و عادی در کشور

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: پیش‌بینی می‌شود ۵۰ میلیون سند قولنامه‌ای و عادی در کشور باشد؛ به همین دلیل قانون‌گذار مهلت مناسب برای تبدل این اسناد به سند رسمی را در نظر گرفته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن بابایی؛ افزود: دفاتر اسناد رسمی کشور به‌عنوان پیشخوان تعریف شده و پرونده‌ها به صورت […]

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، گفت: پیش‌بینی می‌شود ۵۰ میلیون سند قولنامه‌ای و عادی در کشور باشد؛ به همین دلیل قانون‌گذار مهلت مناسب برای تبدل این اسناد به سند رسمی را در نظر گرفته است. به گزارش مناقصه‌مزایده، حسن بابایی؛ افزود: دفاتر اسناد رسمی کشور به‌عنوان پیشخوان تعریف شده و پرونده‌ها به صورت الکترونیکی به واحدهای ثبتی ارجاع و در «هیئت‌های تعیین‌تکلیف» مورد بررسی قرار می‌گیرند. وی خاطرنشان کرد: سازمان ثبت اسناد و املاک آمادگی دارد به‌محض تصویب قانون ارتقای اعتبار اسناد رسمی، در مدت شش ماه زمینه اجرای این مهم را محقق کند. اگر محرز شود که قولنامه ملک ارائه شده، معارض ندارد و تصرف قانونی و مشروع است و ایادی قبلی صحیح و قانونی بوده، با طرح پرونده در هیئت تعیین‌تکلیف که یکی از اعضای آن قاضی دادگستری است، رأی صادر شده و طبق آن موضوع، صدور سند پیگیری می‌شود. وی با تأکید بر اینکه تنظیم سند برای اموال منقول و غیرمنقول از اهمیت زیادی برخوردار است، عنوان کرد بحث هویت‌دار کردن اراضی و اعتبارزدایی از اسناد عادی و قولنامه‌ای، نیازمند فرهنگ‌سازی بین مردم است؛ مردم باید متوجه باشند که سند عادی، متزلزل بوده و هر لحظه امکان طرح دعوا علیه متصرف وجود دارد. وی همچنین با بیان اینکه از مجموع هشت‌هزار ۵۷۱ نفر سردفتر شاغل در کشور حدود دوهزار و ۹۷ نفرشان سردفتر خانم هستند، افزود: معادل ۳۰ درصد از سردفتران را خانم‌‌ها تشکیل می‌دهند که از حقوقدانان آگاه و فرهیخته هستند. رئیس سازمان ثبت اسناد، با بیان اینکه امروز بانوان در عرصه‌های حقوقی بسیار خوب نقشآافرینی می‌کنند، گفت: زنان در عرصه‌های قضاوت و وکالت نیز خوب درخشیدند تا جایی‌که امروز به آمار ۳۰ درصدی بانوان سردفتر رسیدیم. بابایی؛ با بیان اینکه بررسی‌‌ها نشان می‌دهد کم‌ترین تخلفات در حوزه سردفتران مربوط به بانوان است، عنوان کرد: امیدواریم در همه امور محوله‌تان صداقت داشته باشید. وی گفت: امروزه دفاتر کارکردی سنتی ندارند و به‌صورت الکترونیکی اداره می‌شوند. هم‌اکنون ۱۵ سامانه در دفاتر اسناد رسمی داریم که سردفتردار باید با کارکرد آن‌‌ها اشنا باشد. بابایی؛ تأکید کرد: همه ۱۵ سامانه موجود در دفاتر اسناد به صورت ماهانه و فصلی بروز رسانی می‌شوند. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا کسی تنها با گذراندن ازمون می‌تواند پروانه فعالیت در دفاتر اسناد را بگیرد؟ خیر، قطعاً باید بر این سامانه‌ها و ۸۰ نوع سندی که در دفترخانه‌ها تنظیم می‌شوند؛ تسلط داشته باشند. رئیس سازمان ثبت، عنوان کرد: هرگاه ابهامی داشتید، سندی را تنظیم نکنید و به سر دفتر دیگری بسپارید. سعی کنید همواره علم و اطلاعات خود از ۸۰ نوع سندی که باید نسبت به آن‌‌ها تسلط داشته باشید را به‌روز کنید و از همکاران باتجربه خود مشورت بگیرید تا مشکلی در تنظیم اسناد پیش نیاید. بابایی؛ با تأکید براینکه سعی کنید از سر دفتران خوشنام باشید، افزود: سعی کنید در دوره کاری خود نظم، شئونات اسلامی و احترام به مراجعان را رعایت کنید چراکه از این پس، جزوی از خانواده قوه‌قضاییه محسوب می‌شوید.