گاهی دچار عوام‌گرایی در تقنین می‌شویم

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گاهی دچار عوام‌گرایی در تقنین می‌شویم رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اگر مسؤولان به قانون پایبند باشند حتماً از فساد جلوگیری می‌شود. شفافیت حتماً می‌تواند از فساد جلوگیری کند. اگر دستورات و اقدامات ما زیر ذره‌بین نظارت مردم باشد، حتماً جلوی فساد گرفته می‌شود. به گزارش ایسنا، علیرضاجمشیدی در همایش ارتقای […]

رییس سازمان تعزیرات حکومتی

گاهی دچار عوام‌گرایی در تقنین می‌شویم

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: اگر مسؤولان به قانون پایبند باشند حتماً از فساد جلوگیری می‌شود. شفافیت حتماً می‌تواند از فساد جلوگیری کند. اگر دستورات و اقدامات ما زیر ذره‌بین نظارت مردم باشد، حتماً جلوی فساد گرفته می‌شود.

به گزارش ایسنا، علیرضاجمشیدی در همایش ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد، گفت: منظور از سیاست‌های جنایی مجموعه روش‌هایی است که اجتماع با توسل به آنها به پدیده مجرمانه پاسخ می‌دهد. قطعاً امروزه دولت‌ها بدون مشارکت جامعه مدنی امکان کنترل و کاهش بزهکاری را ندارند.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی در خصوص فساد نیز گفت: امروزه فساد یک جرم سنتی مانند سرقت نیست، بلکه عناصر تشکیل‌دهنده فساد با جرایم سنتی مثل سرقت متفاوت است.

جمشیدی با بیان این‌که بزهکار جرم فساد با بزهکار سرقت متفاوت است، خاطرنشان کرد: مجرم جرم فساد از موقعیت اجتماعی ممتاز برخوردار است و از آن برای منافع شخصی استفاده می‌کند و تمایز بین مجرم و غیرمجرم بسیار سخت است. آنها از موقعیت‌هایشان که امکان دسترسی به اموال عمومی دارند سوءاستفاده می‌کنند و تعقیبشان کار سختی است. آنها احقاق جرم را با روحیه خشن انجام نمی‌دهند بلکه با نفوذشان انجام می‌دهند. بزه‌دیدگی این جرایم نیز معمولاً ملموس و مشخص نیست. اگر در کلاهبرداری بلافاصله از سوی بزه دیده شکایت می‌شود اما در اینجا کسی نیست که شکایت کند. سوءاستفاده از مزایدات، اعطای امتیازات و تسهیلات عمومی و اعمال نفوذ بر مقامات و نمایندگان مجلس، پولشویی، گماردن بستگان در منصب‌های کشوری، جرایم مربوط به نقض حقوق مصرف‌کننده و قاچاق غذا و دارو از جمله این موارد است.

وی گفت: جرایمی که در حیطه دارو و درمان مردم قرار می‌گیرد به دلیل نشانه رفتن سلامت مردم و این‌که مردم معمولاً در این جرایم تسلیم نظام درمانی هستند، نظارت جدی و دقیق حاکمیت و دولت‌ها را می‌طلبد. مقابله با فساد کار آسانی نیست. گاهی دچار عوام‌گرایی در حیطه تقنین می‌شویم و قوانینی متأثر از جو حاکم تصویب می‌شود که اثری ندارد؛ بنابراین نباید دچار عوام‌گرایی در حیطه اجرا، تقنین و حیطه کیفری شویم.

جمشیدی درباره اقدامات عام در حیطه فساد افزود: مهم‌ترین بحثی که باید اتفاق بیفتد قانونگرایی مسؤولان است. اگر مسؤولان به قانون پایبند باشند، حتماً از فساد جلوگیری می‌شود. شفافیت حتماً می‌تواند از فساد جلوگیری کند. اگر دستورات و اقدامات ما زیر ذره‌بین نظارت مردم باشد، حتماً جلوی فساد گرفته می‌شود. نکته بعدی وضع قواعد خاص برای مسؤولان و کارکنان است. در برخی کشور‌ها برای کسانی که می‌خواهند منصبی را بگیرند، قواعد خاص می‌گذراند؛ مثلا نمی‌توانند از هر کسی هدیه بگیرند.

وی با اشاره به این‌که توسعه رسانه‌های جمعی و رسانه‌های پرسشگر باید تقویت شود، ادامه داد: این‌ها می‌تواند به کنترل پدیده فساد کمک کند و قطعاً در کنار آن نقش پلیس تخصصی و تحقیقات دادسرا و رسیدگی بدون اطاله دادرسی نقش دارد. در این حیطه بحث قاچاق از اهمیت زیادی دارد. در کشفی که اخیراً داشتیم نه تنها می‌خواستند داروهای تاریخ مصرف گذشته را توزیع کنند بلکه شیوه نگهداری در انبار‌ها نیز غیراستاندارد بود.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی با تأکید بر این‌که فرهنگ‌سازی و آموزش مردم باید جدی‌تر در دستور قرار گیرد، افزود: هنوز هم مسؤولان کشور و مردم داروهای خارجی را به ایرانی ترجیح می‌دهند؛ چرا هنوز برخی شرکت‌های دارویی پزشکان ما را به تورهای خارجی دعوت می‌کنند.

جمشیدی بر استقرار نظام‌های نظارتی تأکید کرد و گفت: برچسب اصالت باید تقویت شود. اجرای آیین‌نامه‌ها و تصمیمات منطقی و با ثبات باید بیش‌تر شود. گاهی می‌بینیم که در گمرک یک دارو ماه‌ها معطل می‌شود و همین می‌تواند منشأ فساد شود. وقتی بیمه‌ها پرداخت به‌موقع به داروخانه‌ها ندارند باید منتظر فساد باشیم. در بعد قانون‌گذاری هم قوانین محکم و بازدارنده بحث بسیار جدی است و قوانین این حیطه مربوط به ۵۰ الی ۶۰ سال قبل است.

 

وی گفت: پدیده ناصرخسرو را نمی‌شود با رفاقت حل کرد و باید اجرای قاطع داشت. اگر بخواهیم شبکه توزیع فاسد را قطع کنیم باید قاطعانه ورود کرد. اگر ما متزلزل و ناهماهنگ عمل کنیم پدیده فساد به آسانی کنترل نمی‌شود. باید از اطاله دادرسی پرهیز کنیم. توفیق در مبارزه با فساد نیازمند رسیدگی‌های به موقع، شفاف و سریع است.