گروه خودرو- در جلسه مشترک انجمن سازندگان قطعات، وزارت صمت و خودروسازان تصمیمات مهمی درخصوص تقویت نقدینگی، افزایش تولید و کاهش قیمت در بازار آزاد و همچنین توقف زیاندهی خودروسازان همچون فروش ۱۲۰ هزار خودرو، پنج درصد زیر قیمت بازار تا پایان سال گرفته شد. به گزارش مناقصهمزایده، در جلسهای با حضور معاون صنایع حملونقل […]
گروه خودرو- در جلسه مشترک انجمن سازندگان قطعات، وزارت صمت و خودروسازان تصمیمات مهمی درخصوص تقویت نقدینگی، افزایش تولید و کاهش قیمت در بازار آزاد و همچنین توقف زیاندهی خودروسازان همچون فروش ۱۲۰ هزار خودرو، پنج درصد زیر قیمت بازار تا پایان سال گرفته شد. به گزارش مناقصهمزایده، در جلسهای با حضور معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو و مدیرعامل ساپکو، به نمایندگی از مدیر عامل سایپا، دبیر انجمن قطعهسازان و مدیران برخی از شرکتهای قطعهسازی در محل وزارت صمت برگزار شد که طی آن به منظور افزایش توان نقدینگی، افزایش تولید و کاهش قیمت خودروهای این خودروسازان در بازار آزاد، سه تصمیم مهم و اساسی اتخاذ شد. مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعهسازان بازار، اظهار داشت: در این جلسه قرار شد تا مشکل نقدینگی دو خودروساز از طریق عرضه ۱۲۰ هزار دستگاه در بازار تأمین شود. وی افزود: از آنجایی که زمینه عرضه خودرو در بورس کالا هنوز فراهم نشده است این امر میتوانست راهکار مناسبی باشد. دبیر انجمن قطعهسازان، ادامه داد: از تاریخ آن جلسه یک ماه گذشته است و با خبرهایی که پیگیر آن هستیم این کار انجام شدنی نیست، هر چند در این صورت جلسه موضوعاتی مطرح شده بود تا خودروسازان از گرداب عدم نقدینگی رها شوند. وی با بیان اینکه سیستم بانکمرکزی نیز اجازه دریافت تسهیلات از محل اعتبارات بانکی را نمیدهد، گفت: ۵۰ همت بدهی دوخودروساز به قطعهسازان است که تنها ۱۲ تا ۱۳ همت آن پرداخت شده است در صورتی که بدهی خودروسازان تا پایان سال پرداخت نشود، قطعهسازان در تأمین هزینهها به مشکل برمیخورند. بیگلو؛ ادامه داد: عرضه ۱۲۰ هزار خودرو که قرار بود زیر قیمت پنج درصد در بازار صورت گیرد در شرایطی که اکنون بازار خودرو ریزشی است، باعث میشد تا قیمت خودرو ریزشیتر شود و کمک میکرد که ۴۰۰ هزار خودرو که به جهت کسب سود بالاتر دپو شده است نیز آزاد شود. براساس صورتجلسه منتشره از جلسه مذکور با موضوع تقویت نقدینگی، افزایش تولید و کاهش قیمت خودروها و پرداخت مطالبات قطعهسازان، در سه بند به تصمیمات اتخاذ شده که به شرح زیر میباشد:
تخصیص ۲٫۵ همت اوراق گام به خودروسازان و ۵ همت اوراق خرید دین به قطعهسازان
در بند «الف» این صورتجلسه با موضوع «بهبود نقدینگی» آمده است:
۱- مقرر شد تا از محل تفاهمنامه سهجانبه جدید منعقد شده میان وزارت صمت، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانکمرکزی مبلغ ۲٫۵ همت اوراق گام در اختیار هر یک از خودروسازیهای ایرانخودرو و سایپا ظرف مدت دو هفته قرار گیرد.
۲- به منظور اثربخشی بیشتر اوراق گام، مقرر شد هماهنگی لازم با فولادمبارکه اصفهان و تأمینکنندگان آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی برای پذیرش اوراق گام در ازای واگذاری محصول به قطعهسازان از طریق وزارت صمت صورت پذیرد؛ به نحوی که از دو هفته آینده، واگذاری مواد اولیه مورد نیاز قطعهسازان در مقابل دریافت این اوراق محقق شود.
۳- به منظور جبران کمبود نقدینگی قطعهسازان مقرر شد تا هماهنگی لازم از سوی وزارت صمت با بانکهای عامل از طریق وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی برای واگذاری پنج همت اوراق خرید دین به قطعهسازان بدون دریافت هرگونه سپرده صورت پذیرد؛ به نحوی که از دو هفته آینده واگذاری این اوراق سرعت گیرد.
۴- به منظور کاهش کسری نقدینگی قطعهسازان و امکان تولید قطعات مورد نیاز برای طرحهای افزایش تولید خودروسازان، مقرر شد تا مبلغ پنج همت قراردادهای مرابحه یا SCF میان بانکهای عامل و قطعهسازان از طریق هماهنگی وزارت صمت با وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی منعقد شود؛ به نحوی که از دو هفته آینده انعقاد این قراردادها سرعت بگیرد.
ایجاد زمینه قانونی برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه
در ادامه این صورتجلسه در بند «ب» با موضوع «تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت در بازار آزاد» آمده است:
۵- به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مقرر شد تا شرکتهای ایرانخودرو و سایپا، مقید و متعهد به انجام تعهدات بهموقع خود به خریداران در سامانه یکپارچه نوبتدهی خودرو باشند.
۶- به منظور کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد مقرر شد تا وزارت صمت زمینه قانونی لازم برای فروش محصولات مازادِ بر تعهدات سامانه یکپارچه نوبتدهی خودرو شرکتهای ایرانخودرو و سایپا در حاشیه بازار از طریق نمایندگیهای دو شرکت را به نحوی فراهم کند که این شرکتها نسبت به افزایش تولید خودروهایی که در بازار دارای تفاوت قیمت بالاتری هستند، به هر میزان ممکن و حداقل ۶۰ هزار دستگاه تا پایان سالجاری اقدام و این محصولات را در حاشیه بازار و با نرخ پنج درصد کمتر از نرخ بازار به ترتیبی به فروش برسانند که تا پایان سالجاری فاصله قیمت هر یک از محصولات در بازار آزاد با قیمت مصوب به حداقل برسد.
همچنین در بند «ج» این صورتجلسه با موضوع «توقف زیاندهی خودروسازان» آمده است:
۷- به منظور توقف زیاندهی شرکتهای سایپا و ایرانخودرو مقرر شد تا وزارت صمت اقدامات قانونی لازم برای افزایش قیمت محصولات زیانده این دو خودروساز و ترجیحاً اعمال سودِ حدود ۲٫۵ درصد برای این محصولات آنان را در کوتاهترین زمان ممکن به عمل آورد.
۸- به منظور کاهش قیمت تمام شده خودرو، مقرر شد تا وزارت صمت اقدامات قانونی لازم برای مدیریت قیمت مواداولیهای که از طریق بورس کالا در اختیار تولیدکنندگان قرار میگیرد را به نحوی فراهم کند که قیمت این محصولات از قیمت آن در بازار لندن (LME) فراتر نباشد.
دیدگاه بسته شده است.