سفارش کشتی به داخل به هر قیمتی؛ صواب یا ناصواب مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع دریایی فراساحل ایران(ایزویکو) گفت: حتی اگر ساخت کشتی در داخل بهکندی انجام شود، کشتیرانیها و بهرهبرداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش بدهند. به گزارش تیننیوز، داستان از اشکهای حمیدرضارضاییان در جمع خبرنگاران آغاز شد. حرفهای اخیر مدیرعامل ایزویکو […]
سفارش کشتی به داخل به هر قیمتی؛ صواب یا ناصواب
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع دریایی فراساحل ایران(ایزویکو) گفت: حتی اگر ساخت کشتی در داخل بهکندی انجام شود، کشتیرانیها و بهرهبرداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش بدهند.
به گزارش تیننیوز، داستان از اشکهای حمیدرضارضاییان در جمع خبرنگاران آغاز شد. حرفهای اخیر مدیرعامل ایزویکو حاکی از این است که آنچه برای این مدیرعامل اهمیت دارد، ارتزاق نیروهای این شرکت است.
حمیدرضارضاییان درباره اتفاقات پیشآمده و استدلالهای کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اینگونه موضعگیری میکند: در حالی که مجتمع کشتیسازی کشور در هرمزگان، با ظرفیت و توانمندی در بندرعباس وجود دارد ولی سفارش ساخت و تعمیر کشتی به خارجیان داده میشود و این اقدام به معنای بیکاری بیش از ۵ هزار نفر کارگر و خیانت به توانمندیهای مدیریتی و کارگری کشور محسوب میشود.
او که این اظهارات را در برنامه پایش مطرح کرده، تأکید کرده است: حتی اگر ساخت کشتی در داخل بهکندی انجام شود، کشتیرانیها و بهرهبرداران حوزه دریا باید به صنایع داخلی سفارش بدهند.
رضاییان در گفتوگویی مدعی شد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بدون در نظر گرفتن توانمندیهای داخلی کشور، ۱۰ فروند کشتی اقیانوسپیمای فرآورده بر نفتکش را به شرکت هیوندای کره جنوبی سفارش داده است در حالی که امروز ایزوایکو قادر است این سفارش را با همان کیفیت در این مجتمع تأمین کند.
مدیرعامل مجتمع کشتیسازی و صنایع دریایی فراساحل ایران (ایزویکو) در این گفتوگو باز هم بحث ارتزاق نیروهای این شرکت را پیش کشیده و تأکید کرده است: با توجه به بنگاهدار بودن مجموعه، باید از فرصتهایی که در بازار ایجاد میشود استفاده کرد و به حمایتهای ویژهای در زمینه نیازمند هستیم و عدم برخی از حمایتها موجب نگرانیهایی در سطح ایزوایکو شده است چراکه آثار زندگی بیش از ۵ هزار نیرو که اگر خانوادههایشان را هم در نظر بگیریم حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار نفر بهطور مستقیم از این مجموعه ارتزاق میشوند.
شرکت صنایع سنگین هیوندا از سفارش خرید ۱۰ کشتی به ارزش ۷۰۰ میلیون دلار برای ایران خبر داد.
هیوندا در بیانیهای گفته است که این سفارش ساخت شامل کشتیهایی با ظرفیت حمل ۱۴۵۰۰ کانتینر و تانکرهایی ۴۹ هزارتنی خواهد بود. قرار است که تحویل این کشتیها در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی انجام شود.
رضاییان با اشاره به افزایش توانایی کشتیسازی داخلی نیز اشاره و تأکید کرده است: مجتمع کشتیسازی و صنایع دریایی فراساحل ایران موفق شده است طی سالهای اخیر کشتیهای اقیانوسپیمای شهرکرد، ایران کاشان و ایران اراک را به مشتریان تحویل دهد و اخیراً هم با مشارک آلمانیها یک فروند کشتی در همین کلاس ساخته شده است.
به گفته مدیرعامل مجمتع کشتیسازی و صنایع دریایی فراساحل ایران (ایزویکو) ما امروز در صنعت کشتیسازی مدعی هستیم. با مرور حرفهای رضاییان، ضمن تحسین حس مسؤولیتپذیری او در قبال نیروهای تحت مدیریتش، نباید از ابعاد دیگر این ماجرا نیز غافل شد.
رضاییان در حالی سفارش ساخت کشتی به خارج از کشور را خیانت به کشور دانسته است، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز مانند این شرکت دولتی است. چنین اتفاقی را چگونه باید فهم کرد؟ صنعت بزرگی چون کشتیرانی جمهوری اسلامی، به عنوان یکی از شاخصها و نمادهای کشور، فارغ از همه مسایل شانی ملی دارد و اطلاق چنین مصادیقی به آن شاید نه به صلاح باشد و نه اخلاقی.
علاوه بر این اصرار بر اینکه با هر هزینهای باید به کشتیسازی داخلی سفارش داده شود، در شرایطی که ما در حال تجدید شرایط تجاری و اقتصادی خود برای رشد و ورود به عرصه جهانی هستیم، چه منطقی دارد؟
مزیت نسبی ما در ساخت کشتیهای با تناژ بالا چیست؟ سؤالات بسیاری از این دست وجود دارد که ما را با منطق واقعبینانه اقتصاد و تجارت روبرو میکند و برای دغدغههایی که مدیرعامل مدیرعامل مجمتع کشتیسازی و صنایع دریایی فراساحل ایران(ایزویکو) مطرح میکند، باید تدبیر دیگری اندیشید. ضمن اینکه آیا کشتیرانی جمهوری اسلامی و صنعت کشتیرانی ما تنها همین ۱۰ فروند را نیاز دارد؟ قطعاً اینگونه نیست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.