خودروسازان در تنگنای سیاست‌گذاری‌های اشتباه

عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، اظهار داشت: متأسفانه خودروسازان در پی سیاست‌های اشتباه سیاست‌گذاران در تنگنا قرار گرفته و علی‌رغم زیان‌دهی ناچار به ادامه تولید و عرضه خودرو هستند در حالی که این به دور از منطق اقتصادی بوده و حتی اگر خودروساز مجبور به تولید همراه با زیان باشد در افق پیش‌رو با […]

عضو هیئت مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، اظهار داشت: متأسفانه خودروسازان در پی سیاست‌های اشتباه سیاست‌گذاران در تنگنا قرار گرفته و علی‌رغم زیان‌دهی ناچار به ادامه تولید و عرضه خودرو هستند در حالی که این به دور از منطق اقتصادی بوده و حتی اگر خودروساز مجبور به تولید همراه با زیان باشد در افق پیش‌رو با ورشکستگی مواجه خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، آرمان خالقی؛ با بیان این مطلب که شورای‌رقابت در شورای قیمت‌گذاری که البته مسیری یک‌طرفه است، باید راهبرد خود در رابطه با صنعت خودرو را مشخص کند، عنوان کرد: قیمت‌گذاری خودرو باید بر مبنای واقعیت‌های بازار و سیاست‌های تولید داخل، مونتاژ و واردات قطعات و خودرو باشد. وی ادامه داد: اینکه هر قیمتی که شورای‌رقابت برای خودرو‌ها تعیین می‌کند بر مبنای واقعیت‌های بازار است یا خیر و آیا عدم‌النفع خودروساز قابل توجیه است و اینکه فرمول قیمت‌گذاری خودرو بر مبنای رضایت مصرف‌کننده یا واقعیت‌های بخش تولید تنظیم شده است و یا شورای‌رقابت براساس قیمت تمام شده تولید در کف کارخانه قیمت خودرو را تعیین می‌کند از جمله سؤالاتی است که وزارت صمت، سازمان حمایت و شورای‌رقابت به‌عنوان متولیان صنعت خودرو باید پاسخ مناسبی برای آن داشته باشند. عضو هیئت‌مدیره خانه صنعت،معدن‌وتجارت ایران، با تأکید بر اینکه یک واحد خودروسازی به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی باید سودآور باشد، تصریح کرد: اگر قرار است خودرویی کمتر از قیمت تمام شده تولید قیمت‌گذاری شود پس تکلیف سود خودروساز و سهامداران چه خواهد شد؟ اگر قرار است خودروساز با زیان تولید کند و به دلیل زیان‌دهی تولید را متوقف کند آیا در آینده به دلیل عدم تولید و تأمین نیاز بازار به اخلال در نظم بازار محکوم نخواهد شد؟ خالقی؛ در پایان اذعان داشت: متأسفانه خودروسازان در پی سیاست‌های اشتباه سیاست‌گذاران در تنگنا قرار گرفته و علی‌رغم زیان‌دهی ناچار به ادامه تولید و عرضه خودرو هستند در حالی که این به دور از منطق اقتصادی بوده و حتی اگر خودروساز مجبور به تولید توأم با زیان باشد در افق پیش‌رو با ورشکستگی مواجه خواهد شد.