مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا، با بیان اینکه تولید خودروهای برقی نیازمند حمایت سیاستگذاران، اعطای مشوقهای مالی، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و تدوین نقشهراه است، گفت: گروه خودروسازی سایپا برای ورود به صنعت خودروهای برقی و حرکت در این مسیر جهانی، آماده شده است. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین طیبی؛ در دومین سمینار […]
مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا، با بیان اینکه تولید خودروهای برقی نیازمند حمایت سیاستگذاران، اعطای مشوقهای مالی، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و تدوین نقشهراه است، گفت: گروه خودروسازی سایپا برای ورود به صنعت خودروهای برقی و حرکت در این مسیر جهانی، آماده شده است. به گزارش مناقصهمزایده، امیرحسین طیبی؛ در دومین سمینار علمی و تخصصی «رويكرد جهانی در توليد خودروهای برقی» با اشاره به اینکه دادههای جهانی نشان میدهد که به دلیل چالشهای ژئوپلیتیکی و افزایش هزینهها، طی دو سال گذشته حرکت به سمت خودروهای بدون آلایندگی و مشخصاً برقی و هیبرید سرعت گرفته و پیشرفت کرده است، افزود: کربنزدایی حملونقل برای کاهش وابستگی به نفت، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و افزایش کیفیت هوا نکات مهمی است که خودروسازان جهانی در راستای سیاستهای کلان کشور خود دنبال میکنند؛ ایران نیز در این قاعده بینالمللی باید فعالیتهای خود را آغاز کند، تا با تولید خودروهای برقی و هیبرید بتوان میزان آلایندگی در شهرهای بزرگ را به حداقل رساند. وی با اشاره به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد که از سال ۱۹۱۴ نشستهای سالانهای برگزار میکند تا راهکارهایی برای مقابله با گرمایش زمین پیشروی اعضای خود قرار دهد، گفت: پیرو جلسات متعدد در سال ۲۰۱۳، اعضا توافق کردند که تا سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از گرمایش زمین، به تعریف مشترک دست يابند. در سال ۲۰۱۴ به منظور جلوگیری از افزایش دودرجهای دمای کرهزمین، توافق جهانی حاصل شد و تا سال گذشته میلادی نیز این نشستها در کشورهای مختلف برگزار شد و اعضا به دنبال استفاده از روشهايی هستند که زمین کمترین آسیب را ببیند. مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا، ادامه داد: دولتها در کنوانسیون تغییرات اقلیمی در اجلاس پاریس (در سال ۲۰۱۵) که یکی از تخصصیترین نشستها بود، توافق کردند که محدود کردن افزایش دما به کمتر از دو درجه تا سال ۲۰۳۰ پیگیری شود. برقیسازی حداقل ۲۰ درصد از تمام وسایل حملونقل جادهای در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ هم از دیگر موضوعاتی بود که کشورهای عضو کنوانسیون تغییر اقلیم پذیرفتند. طیبی؛ یادآورشد: در سال ۲۰۱۵ اعضا پذیرفتند که تا سال ۲۰۳۰، تعداد وسایل نقلیه سبک دو و سه چرخ برقی از ۲۳۰ میلیون دستگاه به بیش از ۴۰۰ میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و نیز تعداد خودروهای برقی از یک میلیون دستگاه به بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه برسد. وی با اشاره به انتشار آلایندگی جهانی در ناوگان حملونقل جادهای بهرغم وسایل نقلیه بدون آلایندگی (ZEV)، تصریح کرد: حجم انتشار آلایندگی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶٫۳میلیارد تن بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود پنج درصد افزایش یافته است. بر این اساس سهم آمریکا از میزان آلایندگی در سال میلادی گذشته به میزان ۱٫۶۳ میلیارد تن، اتحادیه اروپا ۰٫۹۸ میلیارد تن و چین ۰٫۹۰ میلیارد تن بوده است. مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا، تأکید کرد: تا سال ۲۰۲۳ کشور چین تعداد ناوگان خودرو برقی خود را به ۲۲ میلیون دستگاه، اروپا به ۱۲ میلیون دستگاه و امریکا به ۵٫۱ میلیون دستگاه رسانده است. بدین جهت میتوان گفت که در قیاس با سال ۲۰۲۰ تولید خودروهای برقی چهار برابر شده است. طیبی؛ با تأکید بر اینکه سال ۲۰۲۰ سهم خودروهای برقی سواری از کل فروش خودروهای سواری پنج درصد و نیمه اول سال ۲۰۲۳ این عدد به ۱۵٫۵ درصد رسید، افزود: در نیمه اول سال ۲۰۲۳ سهم فروش خودروهای برقی از کل فروش برند شرکتهای خودروساز ولوو و جیلی حدود ۲۷ درصد بوده است و پس از آن شرکتهای بیامو و بنز به ترتیب سهم ۲۳ و ۲۰درصدی در فروش خودرو برقی داشتهاند. وی در ادامه، به میزان پیمایش خودروهای برقی پرداخت که این امر یکی از دغدغههای جدی خریداران است. مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با بیان اینکه سالانه و به صورت میانگین پیمایش خودروهای برقی ۱۰ درصد افزایش پیدا میکند، گفت: بهطور متوسط پیمایش خودروهای برقی به ۴۷۰ کیلومتر رسیده است. در این میان خودروهای برقی که در امریکا تولید میشوند امکان پیمایش تا ۵۱۷ کیلومتر، چین تا ۴۹۰ کیلومتر و اروپا تا ۴۴۵ کیلومتر را دارند. طیبی؛ درخصوص اقدامات شركت مپنا و شركتهای خودروساز برای ورود به صنعت خودروهای برقی و حرکت در مسیر جهانی، اظهار داشت: شرکت مکو (مرکز کسبوکار برقیسازی مپنا) و شرکت میدکو (شرکت توسعه برقیسازی و ذخیرهسازی انرژی مپنا) در مسیر برقیسازی خودروها، به خودروسازان داخلی کمک میکنند. بر این اساس تفاهمنامه تولید و تأمین سلول و باتری پک سایپا با میدکو امضاء شده است. همچنین راهاندازی نخستین خط تولید شارژر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۴۰۰۰ ماژول، احداث ایستگاههای شارژ هوشمند، تفاهمنامه تأمین شارژر اتوبوسهای برقی در قراردادهای فروش، همکاری مشترک با گروه بهمن در بهرهبرداری از پلتفرم باتری سواپ موتورسیکلت الکتریکی، ساخت شارژر پانتوگراف، امضاءی قرارداد با شهرداری جهت نصب ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ در تهران و همچنین امضای تفاهمنامه همکاری در حوزه زیرساخت شارژ با شرکت ماموت خودرو از جمله اقدامات صورت گرفته است. مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا، با تأکید بر اینکه دولتها نقشآفرينان اصلی در برقیسازی خودروها هستند، گفت: از آنجا که در فرانسه توقف تولید خودروهای فسیلی تا سال ۲۰۳۰ هدفگذاری شده است، تخصیص یارانه شش هزار دلاری برای خریداران خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی، اعطا چهارهزار یورو به مالکان خودروهای فرسوده و معافیتهای مالیاتی در نظر گرفته شده است. کشور آلمان نیز با معرفی بسته تشویقی در قالب اختصاص ۶۰۰ میلیون یورو میخواهد در این مسیر گامبردارد. تخصیص بودجه ۲۰ میلیون یورویی برای توسعه خودروهای برقی را هم کشور اسپانیا در نظر گرفته است.
به گفته مدیرگروه پژوهشهای فناوری و نوآوری مرکز مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت صمت، برای توسعه تولید و مصرف خودروهای برقی در کشور، باید دولت بسته حمایتی همراه با نقشهراه تدوین کند. به گزارش مناقصهمزایده، مجید جلیلی؛ درباره الزامات تولید خودروی برقی در کشور، اظهار داشت: تقویت توان صنعت خودروسازی کشور، کاهش قیمت تمامشده و […]
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: حرکت به سمت برقیکردن خودروها یک ضرورت است چون به لحاظ کاهش مصرف بنزین و به لحاظ کاهش هزینههای سنگینی که در حوزه محیطزیست داریم به نفع کشور خواهد بود. به گزارش ایسنا، حجتا… فیروزی؛ با تأکید بر ضرورت حرکت به سمت تولید و استفاده از خودروهای […]
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، بر بررسیهای همهجانبه فنی و اقتصادی برای حرکت در مسیر تولید خودروهای برقی و کمآلاینده در کشور تأکید کرد. به گزارش خبرخودرو، امیرحسین شامخی؛ درباره حرکت خودروسازان بخشخصوصی به سمت تولید خودروهای سبز، اظهار داشت: در ابتدا باید گفت؛ عنوان خودروهای سبز که برای خودروهای برقی، هیبرید […]
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: تولید خودروهای برقی و اشاعه استفاده از آنها در کشور، نیازمند نقشهراه مشخص و ایجاد زیرساختهای لازم از جمله ایجاد ایستگاههای شارژ است. به گزارش ایرنا، بابک کریمخان؛ افزود: در هیچ کجای جهان سراغ نداریم که سیاستگذار خودرو بخواهد بهیکباره از تولید خودروهای […]
دیدگاه بسته شده است.