معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی عنوان کرد

شورای هماهنگی ترافیک پیگیر موضوعات مشترک حوزه حمل‌ونقل

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، از انجام پیگیری‌های لازم درباره موضوعات مشترک حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ با ارائه پیشنهاداتی به‌منظور استفاده از ظرفیت شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به‌منظور طرح و تصویب موضوعات مشترک حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی، موارد چهارگانه‌ای […]

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، از انجام پیگیری‌های لازم درباره موضوعات مشترک حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی با استفاده از ظرفیت شورای هماهنگی ترافیک شهرهای کشور خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده، شهریار افندی‌زاده؛ با ارائه پیشنهاداتی به‌منظور استفاده از ظرفیت شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور به‌منظور طرح و تصویب موضوعات مشترک حوزه حمل‌ونقل و شهرسازی، موارد چهارگانه‌ای اعلام کرد. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، اظهار داشت: نخستین موضوع، توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی است که یکی از جدید‌ترین رویکردهایی است که در طرح‌های توسعه‌ای در شهر‌ها مورد ملاحظه جدی قرار می‌گیرد و در آن سعی می‌شود تا چگونگی ارتباط حمل‌ونقل و کاربری زمین به‌گونه‌ای تنظیم شود که از اثرات نامطلوب زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی حمل‌ونقل بر شهر‌ها کاسته شود. افندی‌زاده؛ گفت: یکی از روش‌هایی که می‌توان میزان نزدیک شدن توسعه یک شهر به این الگو را سنجید، ارزیابی طرح‌های توسعه‌ای با استفاده از شاخص‌هایی است که از اهداف و اصول تشکیل‌دهنده این رویکرد استخراج شده‌اند. وی افزود: پیرو تصویب سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی در سال ۱۳۹۶ و راهنمای ملی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD) در سال ۱۳۹۸ در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی نیز دستورالعمل اجرایی و سامانه ملی «ساطح» (TOD-Iran) را در سال ۱۴۰۰ با هدف ارزیابی طرح‌های توسعه و عمران شهری با توجه به اصول TOD طراحی و راه‌اندازی کرد. معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی، تأکید کرد: بررسی و اعمال اصول و ملاحظات توسعه مبتنی بر حمل ونقل همگانی (TOD) می‌تواند در مطالعات مورد بررسی در آن شورای‌عالی (نظیر طرح‌های جامع حمل‌ونقل و ترافیک) تحت مفاد شیوه‌نامه یا اصول تدوین شده‌ای مدنظر قرار گیرد. افندی‌زاده؛ دومین موضوع را هماهنگی طرح‌های توسعه شهری و طرح‌های جامع حمل‌ونقل و ترافیک نام برد و توضیح ‌داد: اهمیت هماهنگی بین طرح‌های جامع حمل‌ونقل و ترافیک شهری با طرح‌های جامع شهری و نیز تکلیف مندرج در مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۴ با عنوان «تصویب‌نامه درخصوص اجرای اقدامات مربوطه به حمل‌ونقل طی زمان‌بندی تعیین شده توسط دستگاه‌های مقرر» با موضوع «تهیه و تصویب همزمان طرح‌های جامع شهری و حمل‌ونقل و ترافیک (آمد وشد) در شهرهای بالاتر از ۱۰۰ هزار نفر در قالب مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور» و نیز تکلیف مقرر در بند «۵» مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون سند توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (موضوع مکاتبه شماره ۳۰۰/۱۶۴۷۳ مورخ ۱۳/۰۴/۱۳۹۶)، تدوین برنامه و چارچوبی برای پیاده‌سازی این مهم را ضروری می‌کند. وی در ادامه سومین موضوع را آیین‌نامه طراحی معابر شهری نام برد و گفت: نخستین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ دوم تیرماه ۱۳۹۹ و پیرو مصوبات جلسات مورخ سوم آذر ۱۳۷۳ و ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ خود و در اجرای مصوبه مورخ ۱۳ آبان ۱۳۹۴ هیئت وزیران مبنی بر لزوم به‌روزرسانی «آیین‌نامه طراحی راه‌های شهری» توسط وزارت راه‌وشهرسازی، آیین‌نامه اصلاح شده پیشنهادی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی را پیرو تصویب در جلسه مورخ دوم تیرماه ۱۳۹۹ شورای‌عالی ترافیک شهرهای کشور مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب نهایی مقرر کرد سند مذکور با اعمال اصلاحات مندرج در صورتجلسه مورخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ کمیته فنی شماره۵ شورا (کمیته فنی طرح‌های فرادست وکلان مقیاس) توسط دبیر شورای‌عالی به مراجع ذی‌ربط ابلاغ شود. این مقام مسئول، یادآور شد: با توجه به تصویب آیین‌نامه در شورای‌عالی شهرسازی و معماری و شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ضروری است مراتب از طریق این دو شورا مورد نظارت و پیگیری قرار گیرد. مقتضی است؛ گزارش تحقق این ابلاغیه (و موانع احتمالی) در دستور کار آن شورای‌عالی قرار گیرد. وی، چهارمین موضوع را تشکیلات متولی سهم حرکت پیاده در شهر‌ها نام برد. نظر به ابلاغ آیین‌نامه طراحی معابر شهری طی مکاتبه شماره ۳۰۰/۱۲۵۱۰۵ مورخ ۲۲ آذر ۱۳۹۹ و با توجه به تکلیف مندرج در بند ۵ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران که اشعار می‌دارد: «نظر به اهمیت حرکت پیاده درشهرهای امروز و وجود برخی کاستی‌‌ها و ناهماهنگی‌های موجود در طراحی و احداث و بهره‌برداری پیاده راه‌های شهری، وزارت کشور و شهرداری‌ها، حداکثرظرف مدت یک سال درساختار تشکیلاتی خود بخش ویژه‌ای به عنوان متولی مدیریت این سهم از جابه جایی‌‌ها در شهر‌ها را پیش‌بینی و اجرایی خواهند کرد»، مقتضی است گزارش تحقق این ابلاغیه (وموانع احتمالی) در دستور کار آن شورای‌عالی قرار گیرد». معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی، در پایان معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی، توجه همزمان به مباحث توسعه شهری از منظر حمل‌ونقل و شهرسازی را ضروری دانست و شوراهای عالی مربوطه نظیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری و شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور را ظرفیت مناسبی برای نیل به اهداف مورد نظر عنوان کرد.