رئیس کل بیمه‌مرکزی

صنعت بیمه متأثر از صنعت دیجیتال، در حال پوست‌اندازی است

معصومه براتی- رئیس کل بیمه‌مرکزی، با بیان اینکه امروز هوشمندسازی فعالیت‌‌ها و فرآیند‌ها یک الزام است، گفت: صنعت بیمه متأثر از صنعت دیجیتال در حال پوست‌اندازی است و شرکت‌هایی که نتوانند استراتژی خود را همگام با فناوری‌های جدید رشد دهند، از دایره رقابت خارج خواهند شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی استادهاشمی؛ در دومین «همایش تحول […]

معصومه براتی- رئیس کل بیمه‌مرکزی، با بیان اینکه امروز هوشمندسازی فعالیت‌‌ها و فرآیند‌ها یک الزام است، گفت: صنعت بیمه متأثر از صنعت دیجیتال در حال پوست‌اندازی است و شرکت‌هایی که نتوانند استراتژی خود را همگام با فناوری‌های جدید رشد دهند، از دایره رقابت خارج خواهند شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی استادهاشمی؛ در دومین «همایش تحول دیجیتال، بانک و بیمه با رویکرد هوش‌مصنوعی» با اشاره به ورود فناوری‌های جدید به صنعت بیمه در دنیا و صنعت بیمه کشور، اظهار کرد: تحول دیجیتال یکی از پیشراهای توسعه ارتقای رفاه اقتصادی است. تحول دیجیتال توانسته روابط فردی و اجتماعی مردم روابط بین‌المللی کشور‌ها و فرآیندهای اقتصادی و اجتماعی جوامع کالا‌ها و خدمات تولیدی و را دچار انقلاب کند. وی با بیان اینکه امروز بحث هوشمندسازی فعالیت‌‌ها و فرآیند‌ها دیگر نه یک انتخاب، بلکه یک الزام است، افزود: صنعت بیمه در ایران و جهان به دور از تهدید‌ها و فرصت‌های این پدیده یعنی فناوری‌های نوظهور نبوده است. صنعت بیمه متأثر از صنعت دیجیتال در حال پوست‌اندازی بوده و روند متعارف کسب‌وکار صنعت بیمه دچار چالش شده است. رئیس کل بیمه‌مرکزی،خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که نتوانند استراتژی خود را همگام با فناوری‌های جدید رشد دهند، از دایره رقابت خارج خواهند شد و این در صنعت بیمه دنیا قابل مشاهده است. نگاهی به روندهای تأثیرگذار صنعت بیمه از جمله ورود بیمه‌گران دیجیتال مثل گوگل و آمازون به عرصه بیمه‌گری برای فروش راحت‌تر بیمه‌نامه‌ها نشان می‌دهد که اگر صنعت بیمه را با رویکردهای سنتی قبل از ورود فناوری‌های جدید ادامه دهیم، باید با صنعت بیمه خداحافظی کنیم. استادهاشمی؛ ادامه داد: در حال‌حاضر کانال‌های توزیع دیجیتال به‌صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌‌ترین مواردی که فناوری‌های نوظهور می‌تواند به صنعت بیمه ورود پیدا کند، بحث فروش است که توزیع عادلانه‌تری برای بیمه‌ها به شمار می‌رود. وی با اشاره به موضوع داده‌کاوی در صنعت بیمه، بیان کرد: در کشور آلمان، در بخش بیمه اتومبیل تا ۵۰ درصد هزینه‌های بیمه با استفاده از ابزارهای هوش‌مصنوعی انجام شده است، در ترکیه استفاده از این ابزار‌ها به پنج میلیون دلار صرفه‌جویی منجر شده و در آمریکا ۵۰ درصد صرفه‌جویی در هزینه‌های پرداخت هزینه بیمه صورت گرفته است.

همراه دیجیتال‌سازی زنجیره ارزش در بیمه هستیم

رئیس کل بیمه‌مرکزی، با بیان اینکه ما در صنعت بیمه کشور همراه دیجیتال‌سازی زنجیره ارزش در بیمه هستیم، اظهار کرد: بیمه‌گران دیجیتال جدید و استارت‌آپ‌‌ها بخش مهمی از صنعت را به خود اختصاص می‌دهند و در حال تجربه بهره‌مندی وسیع‌تر از داده‌کاوی هستند. آن‌ها پا را از عرضه محصولات شبیه هم و با نوآوری‌های محدود فراتر گذاشتند. استادهاشمی؛ خاطرنشان کرد: با شدت گرفتن ورود فناوری اطلاعات به صنایع مختلف، صنعت بیمه کشور هم گام‌های بزرگی در این عرصه برمی‌دارد. صنعت بیمه در ایران از ۲۰ سال پیش در مسیر تحول دیجیتال گام برداشته است. یک نقطه عطف دیگر در راستای ورود به تحول دیجیتال، شروع فعالیت استارت‌آپ‌های مقایسه‌گر قیمت است. همچنین صدور مجوز فعالیت برای شرکت‌های بیمه به‌صورت تمام دیجیتال یک نقطه عطف دیگر است که تاکنون مجوز یک شرکت به صورت تمام دیجیتال صادر شده است.

کروکی آنلاین تا ۲ هفته دیگر رونمایی می‌شود

وی ادامه داد: ۱۰ سال پیش ۲۴ شرکت بیمه فعال در صنعت بیمه کشور داشتیم که اکنون به ۴۰ شرکت افزایش پیدا کرده و بیش از ۱۰۰ هزار نماینده بیمه داریم؛ اما با وجود این پیشرفت‌های کمی در صنعت بیمه، ساختار و نیروی نظارتی ما در بیمه‌مرکزی تغییری نداشته است. این موضوع به مدد توسعه فناوری اطلاعات قابل مدیریت است. در این راستا اخیراً پروژه کروکی آنلاین را داریم که تا دو هفته دیگر رونمایی می‌شود و تحول بزرگی در عرضه خدمات بیمه اتومبیلی عرضه خواهد کرد. رئیس کل بیمه‌مرکزی، با بیان اینکه شرکت‌های زیاد هوش‌مصنوعی وارد حوزه بیمه شده و داده‌کاوی را شروع کردند، افزود: امیدواریم بتوانیم زنجیره ارزش صنعت بیمه را شروع کنیم. در این راستا هفته گذشته پس از یک سال فراز و فرود، آیین‌نامه بیمه اینشورتک را به تصویب رساندیم که نقطه عطف بزرگی خواهد بود. همچنین کسب مجوز محیط آزمون‌گیری یا سندباکس صنعت بیمه نیز می‌تواند کمک بزرگی کند.

استفاده از فناوری‌های جدید در بیمه سایبری

استادهاشمی؛ با اشاره به بیمه سایبری، اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که می‌توانیم از فناوری‌های جدید استفاده کنیم، بیمه سایبری است. تحول دیجیتال در سایر حوزه‌ها نیز برای صنعت بیمه می‌تواند هم تهدید و هم فرصت باشد و تحول دیجیتال دامنه ریسک‌های سایبری را افزایش داده است. وی ادامه داد: در حال‌حاضر بنگاه‌ها از تولید محصولات فیزیکی به ارائه اطلاعات و خدمات شیفت کردند. این موضوع در افزایش پنج برابری دارایی شرکت‌های بورسی از ۱۴ هزار دلار به ۷۶ هزار دلار در ۲۰۲۲ خود را نشان می‌دهد. ما در صنعت بیمه دارایی‌‌ها را بیمه می‌کنیم و حالا که دارایی‌‌ها دارند به حالت ناملموس در می‌آیند، باید این کار را به منصه ظهور برسانیم. رئیس کل بیمه‌مرکزی در پایان، خاطرنشان کرد: در بخش دولتی با قوانین دولتی، امکان پرداخت خوب به افراد کاربلد، مهیا نیست و امیدواریم مجلس برای این موضوع چاره‌اندیشی کند چراکه افراد خبره در حال مهاجرت هستند.

هشدار میرتاج‌الدینی نسبت به عقب‌ماندگی دیجیتالی

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز، با بیان اینکه حکمرانی دیجیتال، مفهوم حمکرانی را تغییر می‌دهد، گفت: سرعت بروز تکنولوژی و فناوری به قدری بالاست که به سال هم نمی‌رسد و اگر در این حوزه نجنبیم عقب می‌مانیم. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی؛ در ادامه دومین «همایش تحول دیجیتال، بانک و بیمه با رویکرد هوش‌مصنوعی» با بیان اینکه سرعت بروز تکنولوژی و فناوری به قدری بالاست که به سال هم نمی‌رسد، گفت: اگر در این حوزه نجنبیم عقب می‌مانیم. اما سرعت کشور ما با این تغییر تکنولوژی همگام نیست. یکی از هشدارهای این کنفرانس به همه مسئولان و صاحب‌نظران این است که گام‌های بزرگی ‌بردارند. ما سرعت پایینی داریم و باید گام‌های بزرگی ‌برداریم. وی با بیان اینکه تحول در دنیای دیجیتال مفهوم حکمرانی را تغییر می‌دهد، گفت: یکی از آثار حکمرانی دیجیتال، بهبود خدمات عمومی است؛ دولت‌ها با بهره‌برداری از اقتصادی دیجیتالی می‌توانند مسیر مستقیم با مردم داشته باشند و براساس نیاز‌ها پاسخگو باشند. در اقتصاد دیجیتال قابلیت ثبت و پردازش داده‌های دیجیتالی یک ابزار پیشرفته برای پاسخگویی به نیاز جامعه است. رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: با به اشتراک‌گذاری داده‌ها میان سازمان‌ها و بخش‌های اقتصاد دیجیتال، استفاده از کاغذ به‌طور قابل‌توجهی پایین می‌آید. برای نمونه ثبت‌نام در انتخابات مجلس در دوره‌های قبلی کاغذی بود اما امسال دیجیتالی شد. میرتاج‌الدینی؛ ادامه داد: باید ببینیم رابطه حکمرانی دیجیتال با حکمرانی اسلامی چیست؟ حکمرانی اسلامی رویکرد‌ها و اصول را نشان می‌دهد و حکمرانی دیجیتال شیوه‌ها و ابزار را نمایان می‌کند. حاکمان در حکمرانی اسلامی نباید چیزی را پنهان کنند. عدالت اصل است و توازن در مسائل مالی و بودجه باید رعایت شود. در برخی موارد مانند یارانه‌های غیرمستقیم هر کسی ظرف بیشتری دارد، برداشت بیشتری دارد. یک خانواده فقیر نباید ناشناخته باشد که امکانات دریافت نکند. حکمرانی دیجیتال بستری را فراهم می‌کند که اطلاعات و کاوش تشکیل شود. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: کالابرگ الکترونیکی از سه سال قبل در مجلس مطرح شد که در قالب آن ۱۱ قلم کالا را در این قالب توزیع می‌کنیم. امروز زیرساخت مورد نیاز در بانک مرکزی فراهم شده و البته نقایصی هم دارد. باید خرید با کارت یارانه و با قیمت مصوب دولت باشد که این مصداق استفاده از زیرساخت‌های دیجیتال است. میرتاج‌الدینی؛ بیان کرد: در حوزه دیجیتال شاهد رشد استارت‌آپ‌‌ها و افزایش زیرساخت‌‌ها هستیم. صندوق شبکه توسعه فیبر نوری مصوب شده و اکنون چهار میلیون مشترک هدف‌گذاری شده و به ۲۰ میلیون اتصال خواهد رسید. رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی درباره سرمایه انسانی، اظهار کرد: بستر جذب این افراد را فراهم نکردیم و باید بستر بهره‌مندی از افراد تحصیل‌کرده و ماهر را فراهم کنیم. همچنین باید دبیرخانه دایمی این کنفرانس را ایجاد کنیم.