ضد و نقیض از جنس اینترنت؛ فیلترینگ یا اختلال؟! اختلالات اینترنتی، مشکلات بازیهای رایانهای یا فیلتر شدن سایتها و بازیهای آنلاین برای کاربر نهایی تفاوتی ندارد و آنچه که او احساس میکند، دست نیافتن به هدف مورد نظر است. به گزارش ایسنا، پس از قطعی حدوداً نیمساعتهای که ماه گذشته برای شبکه اینترنتی در تهران […]
ضد و نقیض از جنس اینترنت؛ فیلترینگ یا اختلال؟!
اختلالات اینترنتی، مشکلات بازیهای رایانهای یا فیلتر شدن سایتها و بازیهای آنلاین برای کاربر نهایی تفاوتی ندارد و آنچه که او احساس میکند، دست نیافتن به هدف مورد نظر است.
به گزارش ایسنا، پس از قطعی حدوداً نیمساعتهای که ماه گذشته برای شبکه اینترنتی در تهران اتفاق افتاد و شرکت ارتباطات زیرساخت مسؤولیت آن را بر عهده گرفت و پس از گذشت حدود یک ماه، بازیهای «کلشآفکلنز» و «کلشرویال» هم دچار اختلالات چندروزه شدند.
البته مشکلات دسترسی به بازیهای موبایلی پیش از این هم برای بازی «پوکمونگو» رخ داده بود و در شرایطی که این بازی در مقطعی از زمان به شدت محبوب شده و در بازار جهانی جنجالهایی را به وجود آورده بود، در ماه مرداد و یک ماه پس از انتشار بازی، کاربران ایرانی به دلیل فیلتر شدن آن نمیتوانستند آن را بازی کنند و یا باید قیدش را میزدند یا از فیلترشکن برای باز کردن آن استفاده میکردند.
واکنش به فیلتر شدن این بازی نیز در نوع خودش جالب بود، بدین ترتیب که جوادامیری، معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، با بیان اینکه صدور مجوز انتشار بازی در داخل کشور براساس درخواست ناشر داخلی و معیارهای نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای (ESRA) و رعایت قوانین و مقررات مربوطه امکانپذیر است، اعلام کرد بازی «پوکمونگو» بدون هماهنگی با این بنیاد فیلتر شده است.
او همچنین اظهار کرده بود: بازی «پوکمونگو» فاقد محتوایی است که سبب ممنوعیت آن شود و این بازی با محتوای موجود، از نظر خطوط قرمز و الگوهای مشخص شده، مجاز است اما این بازی یک فراسرگرمی است و استعلام از سایر نهادهای مرتبط از جمله نهادهای امنیتی، لازمه صدور مجوز نهایی برای این بازی است.
از طرفی سیدابوالحسن فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی، یک هفته پس از آن، با بیان اینکه به نظر میرسد بازی «پوکمونگو» به دلیل مشکلاتی که ایجاد میکند، مناسب نیست از تصمیم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه برای فیلتر کردن بازی «پوکمونگو» در صورت ورود این بازی به ایران خبر داد.
جدیدترین اختلالات
در ادامه این قطعیهای اینترنتی و گیرودار بین فیلتر شدن و نشدن، در روزهای اخیر هم اتفاق دیگری رخ داد و دسترسی کاربران ایرانی به بازیهای کلشآفکلنز (Clash Of Clans) و کلشرویال (Clash Royale) دچار اخلال شد. این بازیها، از محبوبترین بازیهای آنلاین و متعلق به شرکت (Supercell) هستند و با توجه به اینکه این شرکت هیچ واکنشی به اختلال در بازیهای خود نشان نداده و از اختلالات جهانی نیز گزارشی نشد، باز هم گمانها به مشکلات داخلی و فیلتر شدن یا اختلالات اینترنتی زده شد.
داغ بودن بازار اختلالات اینترنتی موجب شد بنیاد ملی بازیهای رایانهای ادعا کند عدم دسترسی به این بازیها، به فیلترینگ مربوط نیست و اختلالات اینترنتی سبب این اتفاق شده است و حسنکریمیقدوسی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، در پیامی تلگرامی که برای جمعی از بازیسازان داخلی منتشر شد، اظهار کرد براساس پیگیریهای انجامشده از کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و کافهبازار، مشکل پیشآمده به دلیل اختلال در اینترنت سراسری کشور است و در نهایت حل این اخلال را به آینده موکول کرد.
از طرفی محمدجوادآذریجهرمی، مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت و البته پس از گذشت نزدیک به یک هفته، در پاسخ به این موضوع، شایعه بروز هرگونه مشکل و اختلال در شبکه اینترنت کشور را رد کرد و گفت: اکنون وضعیت شبکه اینترنت کشور در حالت عادی است و هیچگونه اختلالی که باعث از دسترس خارج شدن برخی سایتها شود در شبکه اینترنت بروز نکرده است.
او در عین حال که انتشار اخباری درباره از دسترس خارج شدن مرکز داده (دیتاسنتر) برخی شرکتهای ارایهکننده خدمات اینترنتی را بیاساس خواند، موضوع از دسترس خارج شدن بازی کلشآفکلنز را نیز بیارتباط با وضعیت اینترنت کشور دانست و بیان کرد: اطلاعرسانی در این باره بر عهده دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و ارتباطی با وضعیت اینترنت ندارد.
پیش از این جهرمی که به عنوان مسؤول یک سازمان دولتی کیفیت را اصلی اساسی میداند، با اشاره به اختلالات شبکههای اینترنتی اظهار کرده بود: سابقاً در صورت بروز قطعی در ارتباطات اینترنتی، شرکتها آن را به زیرساخت نسبت میدادند و البته این شرکت آمار کیفی لازم برای ارایه نداشت، اما اخیراً استراتژی خود را عوض کرده و تصمیم گرفتیم کیفیت شبکه را منتشر کنیم.
مشکل از کجاست؟
اگرچه شائبه فیلترینگ کلشآفکلنز از طرف بنیاد ملی بازیهای رایانهای رد شد و این اتفاق به اخلال در شبکه اینترنت منسوب شد و از طرف دیگر، شرکت ارتباطات زیرساخت اختلالات اینترنتی را رد کرد، اما این اظهارات برای کاربر نهایی تفاوتی ندارد و اتفاقی که کاربران شاهد آن هستند، قطعی، کندی، عدمدسترسی و به صورت کلی نارضایی از خدمات اینترنتی است که بازیهای رایانهای را هم شامل میشود.
به نظر نمیرسد پاس دادن این اختلالات به سازمانهای متعدد دردی از مشکلات اصلی درمان کند و اینکه عدم دسترسی به یک بازی مربوط به اختلالات شبکه است و یا اقداماتی برای فیلتر کردن آنها، هر دو یک نتیجه دارد و آن نارضایتی کاربران است. بنابراین شاید بهتر باشد در چنین شرایطی یک مقام مسؤول به بهبود اوضاع اقدام کند و یا حداقل با بر عهده گرفتن مسؤولیت، احترام مخاطبان را حفظ کرده تا بیاعتمادی کاربران بیشتر از این نشود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.