معاون وزیر نفت عنوان کرد

هوشمندسازی نظام توزیع گاز نیازمند ۴ میلیارد دلار اعتبار

معاون وزیر نفت، با بیان اینکه هوشمند‌سازی نظام توزیع گاز کشور، نیازمند چهار میلیارد دلار اعتبار است، گفت: شش استان برای انجام این طرح به صورت آزمایشی انتخاب شده‌ است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید چگنی؛ در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با شرکت ملی گاز ایران، افزود: ناترازی گاز وجود دارد […]

معاون وزیر نفت، با بیان اینکه هوشمند‌سازی نظام توزیع گاز کشور، نیازمند چهار میلیارد دلار اعتبار است، گفت: شش استان برای انجام این طرح به صورت آزمایشی انتخاب شده‌ است. به گزارش مناقصه‌مزایده، مجید چگنی؛ در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با شرکت ملی گاز ایران، افزود: ناترازی گاز وجود دارد اما تمام تلاش وزارت نفت بر این بوده که با اجرای پروژه‌های گازی و موضوعات در حوزه بهینه‌سازی، ناترازی را کاهش دهد. میزان ناترازی گاز نسبت به سال قبل کاهش یافته است و تمام تلاش خود را می‌کنیم که میزان ناترازی را کمتر از شرایط حاضر کنیم. وی با اشاره به اینکه موضوع این توافقنامه ۱۲ گروه کالای راهبردی به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است و امیدواریم تا پایان دولت سیزدهم بیشتر این کالا‌ها تولید شوند و هدف‌گذاری این شرکت سرمایه‌گذاری تا سقف دومیلیارد دلار در حوزه دانش‌بنیان برای سال‌های آینده است، اظهار داشت: وزارت نفت جزء وزارتخانه‌های پیشرو در حوزه دانش‌بنیان است چرا که قانون جهش دانش‌بنیان، قانون بسیار خوبی است که به وسیله آن می‌توانیم به یکی از کشورهای مترقی در جهان تبدیل شویم. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، گفت: اکنون ۷۰۰ میلیارد تومان با شرکت‌های دانش‌بنیان قرارداد داریم و با بیش از ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان در حال همکاری هستیم. وی ادامه ‌داد: مجموع قراردادهای دانش‌بنیان نیز باید به بیش از شش هزار میلیارد تومان برسد و با مجوز ۶۰ میلیون یورو «ساخت بار اول» و ساخت ۴۰ قلم کالای راهبردی، صرفه‌جویی ۲۵۰ میلیون دلاری انجام می‌شود که اشتغالزایی دوهزار و ۳۰۰ نفر را به دنبال خواهد داشت. چگنی؛ با اشاره به پروژه هوشمندسازی نظام توزیع گاز، گفت: برای هوشمند کردن نظام توزیع گاز کشور نیاز به چهار میلیارد دلار اعتبار است که به این منظور دانش‌بنیان‌‌ها در اولویت قرار دارند. وی بیان ‌داشت: اکنون شش استان به صورت آزمایشی انتخاب شده‌ است که در تلاشیم این پروژه به سرتاسر کشور بسط یابد. معاون وزیر نفت، درخصوص توقف سوآپ گاز ترکمنستان، گفت: توافقی که بین ترکمنستان و آذربایجان وجود داشت، ادامه پیدا نکرد و به‌طور موقت گاز قطع شد؛ یعنی سوآپ گازی که از ترکمنستان دریافت و به آذربایجان تحویل می‌دادیم قطع شده، اما اکنون در حال مذاکره هستند و احتمالاً مجدد برقرار شود. وی افزود: پنج میلیون مترمکعب سوآپ صورت می‌گرفت که اگر به توافق برسند، مجدداً احیا شده و انجام خواهد شد.

ساخت ۱۲ گروه کالایی کلان در حوزه گاز تا پایان سال ۱۴۰۴ اجرایی می‌شود

در ادامه، روح‌ا… دهقانی‌فیروزآبادی؛ معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، از اجرایی شدن ساخت ۱۲ گروه کالایی کلان در حوزه گاز تا پایان سال ۱۴۰۴ توسط شرکت‌های بزرگ دانش‌بنیان خبر داد. فیروزآبادی؛ با بیان اینکه سیاست جدی این معاونت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ است، اظهار کرد: یکی از این سیاست‌‌ها همکاری با دستگاه‌های بزرگ کشور برای تولید و بومی‌سازی اقلام راهبردی فناوری است که بخش گاز به‌عنوان بزرگ‌‌ترین سرمایه ملی کشور جزء این دستگاه‌ها محسوب می‌شود. وی با اشاره به اینکه بحث استحصال گاز، افزایش بهره‌وری، ذخیره‌سازی و بهینه‌سازی مصرف باید جزء اولویت‌های حوزه گاز باشد، افزود: قراردادی که امروز بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت ملی گاز ایران منعقد شد در ۱۲ گروه کالایی کلان و سامانه، تعریف موضوع شده که ارزش آن به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد. معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری، تصریح کرد: در هریک از این گروه‌ها چند قلم کالای راهبردی وجود دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان این پروژه‌ها را به‌عهده گرفته و تأمین مالی انجام و تضمین خرید نیز توسط شرکت ملی گاز انجام می‌شود. دهقانی‌فیروزآبادی؛ اظهار کرد: امیدواریم ساخت این ۱۲ قلم کالا تا پایان سال ۱۴۰۴ اجرایی شود.