مهم‌ترین مشکل تولید، نبود آمار و اطلاعات در سرمایه‌گذاری است

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن‌ و تجارت مهم‌ترین مشکل تولید، نبود آمار و اطلاعات در سرمایه‌گذاری است با توجه به این‌که در صنایع کوچک و متوسط نیاز به سرمایه‌گذاری کم‌تری است، لذا افراد بیش‌تری به این عرصه وارد می‌شوند، در حالی که ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط بیش‌تر است، چون رقبای بیش‌تری […]

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن‌ و تجارت

مهم‌ترین مشکل تولید، نبود آمار و اطلاعات در سرمایه‌گذاری است

با توجه به این‌که در صنایع کوچک و متوسط نیاز به سرمایه‌گذاری کم‌تری است، لذا افراد بیش‌تری به این عرصه وارد می‌شوند، در حالی که ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط بیش‌تر است، چون رقبای بیش‌تری وجود دارد.

به گزارش عیارآنلاین، بنگاه‌ها معمولاً مشکلات خود را به صورت صحیح نمی‌بینند. از این‌رو هنگامی که از مشکلاتشان سؤال می‌شود به عدم وجود تسهیلات کافی، عدم وجود بازار، تکنولوژی پایین، بوروکراسی اداری، مشکلات گمرک و دارایی و نظام قانونی اشاره می‌کنند.

در این راستا عیارآنلاین گفت‌وگوی مختصری با مهندس آرمان خالقی دبیر سابق خانه صنعت، معدن و تجارت و عضو فعلی هیأت مدیره این تشکل بخش خصوصی، پیرامون محیط کسب ‌و کار در ایران ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در ابتدا گفت: اگر بخواهیم بررسی‌ها را از بدو کار سرمایه‌گذاری آغاز کنیم اولین گام بررسی داده‌ها است که با توجه به این‌که میزان تولید، ظرفیت تولید کارخانه‌های موجود، میزان مصرف و… شفاف نیست تصمیم‌گیری درباره سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که من در مجموع نبود آمار و اطلاعات در سرمایه‌گذاری را مهم‌ترین مشکل می‌دانم، افزود: مثلاً در شرایطی که در صورت نیاز بازار، برخی شرکت‌ها قادرند با کم‌ترین سرمایه‌گذاری تولید خود را افزایش دهند، سرمایه‌گذار نمی‌داند شرکت‌های حاضر با چه ظرفیتی مشغول به‌کار هستند.

خالقی گفت: با توجه به این‌که در صنایع کوچک و متوسط نیاز به سرمایه‌گذاری کم‌تری است لذا افراد بیش‌تری می‌توانند به این عرصه وارد شوند، چرا که تصور عموم افراد این است که سرمایه‌گذاری در صنایع بزرگ ریسک بیش‌تری دارد در حالی که ریسک سرمایه‌گذاری در صنایع کوچک و متوسط بیش‌تر است چون رقبای بیش‌تری وجود دارد.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن ‌و تجارت با اشاره به این‌که مسأله دیگر عدم شکل‌گیری زنجیره تأمین است، خاطر‌نشان ‌کرد: در چنین شرایطی ضربه اصلی به شرکت‌های کوچک ‌و متوسط وارد می‌شود چرا که بنگاه‌های بزرگ امکان واردات دارند اما بنگاه‌های کوچک‌ و متوسط به بنگاه بزرگ وابسته است چون برای آن تولید می‌کند.

وی با بیان این‌که توجه ضعیف به بحث «برندینگ» نیز یکی دیگر از مشکلات این بنگاه‌ها است، تصریح‌ کرد: عموماً افراد به سمت اسامی نام‌آشنا می‌روند و حتی حاضرند برای آن قیمت بیش‌تری پرداخت کنند که متأسفانه در صنایع کوچک و متوسط تولد و مرگ برند‌‌‌‌ها زیاد است و هنوز به مرحله‌ای نرسیده‌ایم که برای تقویت برند کار مشارکتی انجام دهیم و نمی‌پذیریم که با یکدیگر شراکت کنیم تا حتی که اختلاف شرکا به عنوان یک پدیده و معضل مطرح است.

خالقی افزود: همچنین عدم وجود دستگاه قضایی پویا که دارای متخصصینی در این حوزه باشد باعث شده در ایران اختلاف شرکا معضل مهم‌تری نسبت به کشورهای توسعه یافته محسوب شود.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن ‌و تجارت با بیان این‌که در شرایط کنونی کشور، موضوع تحریم‌ها باعث شده که شرکت‌های بزرگی که با خارج تعامل داشته‌اند امکان برگشت پول برایشان مهیا نشود، گفت: معاملات‌ این شرکت‌ها با خارج محدود شده است و به سمت بازار داخلی گرایش پیدا کرده‌اند. در شرایطی که بنگاه‌های خارجی نیز در بازار داخلی حضور داشتند و تمرکز فعالیت‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط در بازار داخلی بود، این بنگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه شدند چرا که بنگاه‌های بزرگ امکان اعطای اعتبار به مشتریان را داشتند، انبار بزرگ‌تری داشتند، امکان اعطای تخفیف داشتند.

وی افزود: علاوه بر این، مسأله تحریم‌ها باعث کاهش قدرت خرید مردم در ۶ – ۷ سال اخیر شده است و در شرایطی که عرضه محصولات به بازار نیز افزایش پیدا کرده بود شاهد شکل‌گیری رکود اقتصادی بودیم که هنوز هم تمام نشده است.

خالقی با بیان این‌که برای بهبود شرایط فعلی بایستی ضمن غلبه بر رکود، افزایش قدرت خرید مردم و گشایش بازار بین‌المللی، تأمین مالی بنگاه‌‌‌‌ها نیز صورت بگیرد، گفت: نکته دیگر این که مسایل و مشکلات هر گروه صنعتی بایستی به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن ‌و تجارت با بیان این‌که باید استراتژی توسعه صنعتی کشور را تثبیت کنیم تا براساس آن بنگاه‌های مختلف در مناطق مناسب مجوز بگیرند، گفت: در این حوزه باید به اقتضائات خاص کشور نیز توجه شود برای مثال پس از مطالعات انجام شده به این نتیجه رسیدیم که در ایران تولید شکر از چغندر توجیه اقتصادی ندارد اما با توجه به این که شکر یک کالای استراتژیک است و باید در داخل تولید شود لذا باید آن را تولید کنیم و مهم این است که آگاهانه تصمیم بگیریم و با محاسباتی که انجام شده است به این نتیجه رسیدیم که تولید شکر از طریق نیشکر به صرفه‌تر است.

وی گفت: اقدام دیگری که پس از تلاش‌های بسیار مورد قبول مسؤولین واقع شد، قانون عبور موقت بود که به موجب این قانون جهت افزایش رقابت‌پذیری محصولات داخلی با توجه به مشخص بودن برگه سبز گمرکی اجازه واردات مقدار مشخصی کالا بدون تعرفه در ازای صادرات مقدار مشخصی کالای نهایی دیگر مجاز اعلام می‌شد مثلاً در ازای صادرات مقدار مشخصی شکلات اجازه واردات مقداری شکر بدون پرداخت تعرفه گمرکی صادر می‌شد.

خالقی افزود: ایجاد هر شغل به صورت متوسط حدود ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، با توجه به این میزان اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایجاد اشتغال نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت، معدن ‌و تجارت گفت: متأسفانه سازمان صنایع کوچک ‌و شهرک‌های صنعتی به عنوان متولی اصلی بنگاه‌های کوچک ‌و متوسط در سال‌های اخیر سیاست‌های تثبیت شده نداشتهاند و تغییرات سریع مدیران از ابتدای دولت نهم افزایش پیدا کرده است در حالی که این متولی بایستی ثبات و انسجام داشته باشد.

 

وی با بیان این‌که تخصیص سرویس مشترک برای کاهش هزینه‌ها نیز پیشنهاد دیگری است که مطرح شده است، گفت: می‌توان به جای الزام واحدهای کوچک صنایع غذایی به ایجاد آزمایشگاه، یک واحد آزمایشگاهی بزرگ با تجهیزات کافی به سرپرستی فردی متخصص در شهرک صنعتی تأسیس کرد و هر واحد کوچک مسؤول فنی خود را در آزمایشگاه بزرگ داشته باشد و به همین ترتیب می‌توان این اقدام را برای جایگزینی مساجد به جای نمازخانه‌های کوچک و درمانگاه مناسب به جای مراکز کوچک بهداشت در نظر گرفت.