فروش ۱۲۰ هزار خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازار صرفاً جهت تأمین مالی خودروسازان!  

در حالی خبر مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار منتشر شد که این مصوبه یک ماه قبل به تصویب رسیده بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعه‌سازان، اولین فردی بود که از توافق و تصویب مصوبه‌ای میان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان خبر […]

در حالی خبر مصوبه فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار منتشر شد که این مصوبه یک ماه قبل به تصویب رسیده بود. به گزارش مناقصه‌مزایده، مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن قطعه‌سازان، اولین فردی بود که از توافق و تصویب مصوبه‌ای میان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان خبر داد و اعلام کرد که تا پایان سال ایران‌خودرو و سایپا هر کدام ۶۰ هزار دستگاه خودرو به فروش خواهند رساند که این امر موجب تعادل بازار و حل مشکلات مالی قطعه‌سازان و خودروسازان نیز رفع می‌شود. اما انتشار این خبر در شرایطی که خودروسازان طبق مصوبه شورای‌رقابت ملزم به تحویل خودرو در سامانه یکپارچه هستند، ابهاماتی را ایجاد کرده است. فرهاد بهنیا؛ سخنگوی انجمن سازندگان قطعات خودرو، ضمن تأکید بر اینکه فروش محصولات مازاد تعهدِ دو خودروساز در حاشیه بازار برای جبران بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان پیشنهاد شده که این موضوع به یکباره تبدیل به بحران شد، عنوان کرد: اصلاً هیچ صحبتی از افزایش یا کاهش قیمت نبوده و هدف این بود که از محل وجه حاصل از افزایش تولید و عرضه، خودروسازان بتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را پرداخت کنند. محمدرضا نجفی‌منش؛ رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، گفت: روشی که در حال‌حاضر انجام می‌شود فقط به زیان‌دهی خودروسازان منجر شده، به نحوی که زیان انباشته خودروسازان ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است و احتمالاً تا پایان سال به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. نجفی‌منش؛ در مورد این مصوبه، اظهار داشت: با توجه به کمبود نقدینگی خودروسازان و قفل بودن پرداخت وام از سوی بانک‌ها، از خیلی قبل‌تر این موضوع مطرح بود که راهکاری در این خصوص اجرا شود، این بود که اجازه داده شد خودروسازان بخشی از خودروهای خود را در حاشیه بازار بفروشند، اجرای این مصوبه خیلی معطل شد، قرار بود همان یک ماه پیش انجام شود، تا به حال هم دیر شده، استارت اجرا زده شده، امیدوارم کسی مانع‌تراشی نکند. وی درخصوص احتمال مخالفت‌‌ها با اجرای این مصوبه، گفت: اگر بقای صنعت خودرو را می‌خواهیم، باید مشخص شود که ضرر و زیان خودروسازان چگونه قرار است جبران شود؛ در غیر این صورت کاری که اوباما و ترامپ نتوانستند با صنعت خودرو ایران انجام دهند را خودمان انجام می‌دهیم و این صنعت را متوقف می‌کنیم. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، در مورد چگونگی تأمین ۱۲۰ هزار خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا در شرایطی که آن‌ها مکلف به تحویل خودرو به مشتریان در سامانه یکپارچه هستند و ادعا‌ها مبنی بر احتمال احتکار توسط این دو خودروساز بزرگ نیز، گفت: بحث احتکار و تولید مازاد مطرح نیست، طبق آمار خودروسازان ماهانه تولید مشخصی دارند و آن‌ها می‌توانند تحویلی‌های سامانه را برای دو ماه متوقف کنند و این ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو را تحویل دهند تا حداقل از نظر مالی در یک وضعیتی قرار گیرند که بتوانند پاسخگو باشند. نجفی‌منش؛ با تأکید بر اینکه اجرای این مصوبه باعث کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو می‌شود، گفت: شب عید است و قطعه‌سازان نیاز مالی دارند و بانک‌ها هم حالت انقباضی گرفته‌اند، تنها راه کسب پول عرضه خودرو در حاشیه بازار است. وی درباره میزان استقبال مردم از این طرح نیز، گفت: سال گذشته هفت میلیون معامله خودرو در کشور انجام شده که شش میلیون مورد از آن، خرید خودرو با قیمت آزاد توسط مردم بوده و صرفاً خرید یک میلیون دستگاه خودرو به قیمت کارخانه‌ای بوده است. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی، افزود: سخت‌ است قبول کنیم اشتباه کردیم، اما باید یاد بگیریم که قیمت را بازار تعیین می‌کند. مردم هم اگر ببینند قیمت پنج درصد زیر بازار است، مسلما استقبال می‌کنند. این روش در دهه ۷۰ به‌کار گرفته شد و جواب هم داد. نجفی‌منش؛ در پایان تأکید کرد: طبق اصل ۴۴ قانون اساسی وقتی دولت قیمت‌گذاری کرد و سبب زیان تولیدکننده شد باید این وضعیت را جبران کند، اگر مانع اجرای این مصوبه هستند، جبران کنند.