افزایش ۴۰ درصدی ضریب بازیافت؛ برگ برنده روس‌ها در تصاحب میادین نفتی

شرکت‌های روسی در امضای تفاهمنامه نفتی با ایران رکورد زدند افزایش ۴۰ درصدی ضریب بازیافت؛ برگ برنده روس‌ها در تصاحب میادین نفتی گروه انرژی- ایران در پی متنوع کردن مشتریان خود برای واگذاری توسعه میادین نفتی و گازی است. پس از انعقاد قراردادهایی که شرکت ملی نفت در طی چند روز گذشته با شرکت‌های بزرگی […]

شرکت‌های روسی در امضای تفاهمنامه نفتی با ایران رکورد زدند

افزایش ۴۰ درصدی ضریب بازیافت؛ برگ برنده روس‌ها در تصاحب میادین نفتی

گروه انرژی- ایران در پی متنوع کردن مشتریان خود برای واگذاری توسعه میادین نفتی و گازی است. پس از انعقاد قراردادهایی که شرکت ملی نفت در طی چند روز گذشته با شرکت‌های بزرگی همانند توتال و شل به امضا رساند، حال نوبت به شرکت‌های روسی رسیده است.

براین اساس روز گذشته ایران پس از انجام مذاکراتی با روسیه، ضمن واگذاری چند میدان نفتی به شرکت‌های روسی و انعقاد تفاهمنامه گازی، فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به این کشور تثبیت شد.

با توجه به این‌که تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های مختلف روسی اعم از لوک‌اویل، تات نفت و زابرژ نفت و گازپروم نفت برای توسعه ۷ میدان نفتی انجام گرفته است، تفاهمنامه توسعه دو میدان نفتی به شرکت گازپروم روسیه رسید. بدین ترتیب شرکت نفت مناطق مرکزی نفت ایران و گازپروم روسیه، تفاهمنامه مطالعه دو میدان نفتی چنگوله و چشمه‌خوش در غرب کشور را امضا کردند.

بنا به گفته امیرحسین‌زمانی‌نیا؛ معاون امور بین‌الملل وزیر نفت؛ حضور شرکت‌های روسی در میدان‌های نفتی ایران بیش از سایر کشور‌ها خواهد بود.

گازپروم نفت چهارمین شرکت نفتی روسی است که به عنوان شرکت تابعه و بخش عملیات نفتی شرکت گازپروم فعالیت می‌کند. این شرکت در حال حاضر ۱۰ درصد از سهام بازار استخراج نفت معادل ۱۴٫۶ درصد از بنزین روسیه را تولید می‌کند و به عنوان سومین شرکت پالایش نفت روسیه شناخته می‌شود.

سلبعلی‌کریمی، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی گفت: این تفاهمنامه در راستای سیاست‌های وزارت نفت برای جذب سرمایه‌گذار و تکنولوژی بین این شرکت و شرکت گازپروم نفت روسیه امضا شد.

وی با اشاره به این‌که این شرکت روسی هم‌اکنون در روسیه دو میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و فعالیت‌های توسعه‌ای در برخی از کشور‌ها از جمله بوسنی و صربستان دارد، تصریح کرد: هدف از امضای این تفاهمنامه افزایش ضریب بازیافت نفت ایران که هم‌اکنون کم‌تر از ۲۰ درصد است به بیش از ۴۰ درصد است.

وی خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه به صورت MOU برای چشمه‌خوش و چنگوله امضا شده است که برای این دو میدان دو تفاهمنامه دیگر با شرکت‌های نروژی، اتریشی و تایلندی نیز امضا شده است.

وی در پایان تصریح کرد: هدف ما از امضای این تفاهمنامه‌ها تجاری نیست بلکه انتقال دانش فنی و افزایش تولید را در دستور کار خود قرارداده‌ایم.

بیژن زنگنه روز گذشته با اعلام این‌که شرکت‌های روسی باید در مدت زمان تعیین شده پیشنهاد فنی خود را با تکمیل مراحل مطالعاتی به منظور توسعه میادین نفتی به شرکت ملی نفت ایران ارایه کنند، تصریح کرد: پس از ارایه پیشنهاد فنی، شرکت‌ها باید پیشنهاد مالی ارایه کنند و در نهایت با انجام گفت‌و‌گو‌ها در خصوص چارچوب‌های قراردادی، توسعه میادین نفت و گاز گفت‌و‌گو‌ها انجام خواهد شد.

این عضو کابینه دولت همچنین در خصوص مذاکرات با شرکت روسیه به منظور فروش نفت خام هم توضیح داد: تاکنون برای فروش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام با روسیه به توافق رسیده‌ایم و شخصاً از الکساندرنواک، وزیر انرژی روسیه درخواست کرده‌ام تا یکی دو روز آینده توافق نهایی برای فروش این میزان نفت به روسیه انجام شود.

این مقام مسؤول با تأکید بر این‌که در صورت توافق نصف مبلغ فروش نفت به روسیه از طریق دریافت خدمات فنی و مهندسی و مابقی به صورت نقد انجام می‌شود، تأکید کرد: باید در مدت یکی دو روز پیش رو با روس‌ها به توافق برسیم.

زنگنه با یادآوری این‌که همکاری ایران با شرکت‌های نفتی روسی و چینی یکی از سیاست‌های راهبردی صنعت نفت در دوران پسابرجام است، گفت: ایران به دنبال متنوع‌سازی طرف‌های خود برای توسعه میادین بوده و شرکت‌ها باید برای توسعه میادین پس از ارایه پیشنهاد فنی، پیشنهاد مالی خود را ارایه کنند.

براساس گزارش شرکت نفت مناطق مرکزی، تفاهمنامه مطالعاتی میدان نفتی چنگوله نیز پیش از این در روز ۱۹ آذرماه، میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت PTTEP که یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت شناخته شده نفتی دولتی PTT تایلند است، امضا شد. این میدان نفتی در استان ایلام در ۵۰ کیلومتری جنوب‌‌شرق شهر مهران و در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری خط مرزی ایران و عراق (از طرف غرب و شمال غرب) قرار گرفته و در حاشیه شمالی فروافتادگی دزفول و مابین میادین نفتی دهلران و آذر قرار دارد.

مخازن مورد نظر به منظور توسعه این میدان، افق‌های سروک بالایی و پایینی بوده و ناحیه قراردادی مساحتی افزون بر ۱۱.۵ در ۲۳.۵ کیلومتر مربع را شامل می‌شود. ساختمان میدان چنگوله تحت‌تأثیر زون‌های چین‌خورده و تراستی زاگرس بوده و به دلیل واقع شدن در مرز‌جنوبی گسل بالارود، دارای سیستم شکستگی، گسل و پیچیدگی‌های ساختمانی مختص به خود است.

نخستین چاه میدان چنگوله با عمق ۲۹۰۰ متر در سال ۱۹۷۴ با هدف بررسی گروه بنگستان، نزدیک به راس ساختمان حفاری شده و به دلیل جریانات فشار بالای آب نمک در بخش قاعده‌ای سازند آسماری و پابده، در سازند پابده متروکه شده است.

میدان نفتی چشمه خوش نیز یکی از میدان‌های قدیمی واقع در محدوده عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز غرب به شمار می‌آید. تولید نفت این میدان که در سال ۱۳۴۳ کشف شده و در سال ۱۳۵۴ تولید از آن شروع شده، هم اکنون حدود ۱۸ هزار بشکه نفت در روز است.

تفاهمنامه گازی باروس‌ها در کارنامه شرکت گاز ثبت شد

همچنین معاون وزیر نفت با تشریح توافق شرکت گاز ایران و گازپروم روسیه اعلام کرد: تا سال آینده ظرفیت تولید روزانه گاز ایران با افزایشی ۳۰۰ میلیون مترمکعبی به یک میلیارد مترمکعب در روز می‌رسد.

مهر نوشت؛ عراقی با اشاره به امضای تفاهمنامه مشترک همکاری بین شرکت ملی گاز ایران و گازپروم گفت: این تفاهمنامه در ۵ زمینه است که در آینده نزدیک پروژه‌هایی در قالب آن تعریف و اجرایی خواهد شد.

این مقام مسؤول با بیان این‌که در حال حاضر ظرفیت تولید گاز ایران به حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز رسیده است، بیان کرد: با توجه به برنامه‌های افزایش تولید و توسعه پارس‌جنوبی، ظرفیت تولید گاز ایران تا سال آینده به حدود یک میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد.

 عراقی همچنین از آمادگی ایران به منظور مشارکت روس‌‌ها در پروژه‌های جدید ساخت خطوط انتقال گاز طبیعی کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند مذاکرات تا چند ماه آینده قراردادهای نهایی بین ایران و روسیه در صنعت گاز امضا شود.

 

وی با اشاره به زیرساخت‌ها و تکنولوژی‌های موجود در روسیه گفت: ایران قطعاً نیازمند تکنولوژی جدید در امر ذخیره‌سازی، انتقال و ایجاد ارزش افزوده از گاز است اما از طرفی ما در زمینه CNG حرف‌هایی برای گفتن داریم که می‌توانیم محصولات خود را به این کشور صادر کنیم.