مدیرعامل ایرانایر اعلام کرد امضای قرارداد ایرباس تا دو هفته دیگر ۵ هواپیمای ایرباس تا نوروز وارد میشود مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تشریح جزییات قرارداد با بوئینگ از فرمول ایرانی برای تأمین یک قطعه با کاربرد دوگانه خبر داد و با اعلام نهایی شدن قرارداد ایرباس تا دو هفته آینده گفت: تلاش میکنیم […]
مدیرعامل ایرانایر اعلام کرد
امضای قرارداد ایرباس تا دو هفته دیگر
۵ هواپیمای ایرباس تا نوروز وارد میشود
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با تشریح جزییات قرارداد با بوئینگ از فرمول ایرانی برای تأمین یک قطعه با کاربرد دوگانه خبر داد و با اعلام نهایی شدن قرارداد ایرباس تا دو هفته آینده گفت: تلاش میکنیم ۵ هواپیمای ایرباس تا نوروز ۹۶ وارد کشور شود.
به گزارش تسنیم، فرهادپرورش اظهار کرد: در بحث تأمین قطعات قرار بر این است که آن چیزهایی که آنها (بوئینگ) میتوانند به ما بدهند از آنها به صورت مستقیم دریافت کنیم. شرکت بوئینگ حتی معتقد است که بقیه قطعات مورد نیاز را هم از آنها بگیریم، چون آنها میروند این قطعات را از تولیدکنندگان دیگر میگیرند. همه قطعات و تجهیزات مانند صندلی، پیچ، صندلی، تایر، ترمز و… را که بوئینگ تولید نمیکند این شرکت از جاهای دیگر میگیرد و روی هواپیما نصب میکند. اصطلاحاً به این شرکتها تأمین کننده قطعات میگویند.
وی با تأکید بر این که بوئینگ موظف است که پشتیبانیهای لازم را انجام دهد، تصریح کرد: البته ایرانایر با برخی از این شرکتها ارتباط دارد و مثلا تایر را از یک کمپانی (دانلوپ) خریداری میکند که ممکن است در آمریکا نباشد و در اروپا باشد. میتوانیم تایر را از طریق بوئینگ خریداری کرده یا آنرا از دانلوپ تأمین کنیم. پس از برجام با تعدادی از شرکتها به صورت مستقیم ارتباط برقرار کردهایم و به همین دلیل به صورت مستقیم نیز برخی قطعات و تجهیزات را از آنها خریداری میکنیم.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که قطعه را بدون هیچ مشکلی خریداری کرده و پول آنرا پرداخت میکنیم، یادآور شد: برخی به ما قطعه میدهند و برخی نمیدهند، در بحث سوخت هم همین گونه است. با آن که شِل با ما قرارداد امضا کرده اما هنوز موضوع تحویل سوخت را عملیاتی نکرده که قول داده در آینده نزدیک این مشکل را برطرف کند.
پرورش با بیان این که سوخت را از شرکتهای دیگر تأمین میکنیم، اظهار کرد: بهطور کلی قطعات را میتوانیم از طریق بوئینگ دریافت یا این که مستقیم از تولیدکنندگان خریداری کنیم و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
وی ادامه داد: به عنوان مثال بوئینگ در نظر داشت وقتی قطعهای را از تولیدکننده میگیرد درصدی را به عنوان بالاسری از ما دریافت کند، البته گفتیم که این بالاسری را قبول نمیکنیم که آنها نیز قبول کردند.
وی با بیان این که الان این اختیار را داریم که چنانچه بوئینگ به ما قطعه ندهد آنرا از جاهای دیگر تأمین کنیم، گفت: البته برخی قطعات تک است و با فناوری خیلی بالا و مدرنی تولید شده که ممکن است با آن آشنا نباشیم. ممکن است تولیدکنندگان آنرا نشناسیم و توان تعمیرات آنرا در داخل کشور نداشته باشیم. شاید هنوز تأمین این قبیل قطعات برای ما مشکل باشد ولی با این کار آشنا میشویم. ما سالیان سال به خصوص در ۳۸ سال تحریم این کارها را انجام دادهایم.
مدیرعامل هما با اشاره به نگرانیهای موجود در خصوص بازگشت تحریمها، افزود: این نگرانی وجود دارد، در این صورت همان کار ۳۸ سال اخیر را انجام میدهیم. تصور، باور و اعتقادم این است که نمیتوانیم بگوییم چون ممکن است تحریمها برگردد پس با بوئینگ، ایرباس و ایتیآر قرارداد نبندیم. الان در پسابرجام فرصتی برای کشور پیش آمده که بتوانیم به صورت مستقیم از کمپانیهای سازنده، هواپیما خریداری کنیم.
پرورش با تأکید بر این که نباید این فرصت را از دست دهیم و باید از آن استفاده کنیم، بیان کرد: باید ناوگان هوایی کشور را نوسازی کنیم حالا اگر در آینده مشکلی پیش آمد باید از همین الان علاوه بر پیشبینی راهکار مواجه با آنرا یاد بگیریم.
*فرمول ایرانی برای تأمین یک قطعه حساس
یکی از مسایلی که همواره به عنوان دغدغه در بحث خرید هواپیما مطرح بوده موضوع تأمین قطعات حساس یا به اصطلاح با کاربرد دو گانه است. مدیرعامل ایرانایر در این باره گفت: «فقط یک قطعه است که آمریکا گفته نگران کاربرد دوگانه آن است. آمریکاییها روی این قطعه حساسیت داشتند که برای آن فرمولی را گذاشتیم تا در صورت خراب شدن «یک به یک» تعویض کنیم. یعنی این که قطعه را بدهیم و به جای آن یک قطعه را بگیریم. خیلی قطعات از جمله تایر، هیدرولیک پمپ، مانیتور تلویزیون، رادار هواپیما و… را میتوانیم یدکی داشته باشیم. این فرمول را برای ایرباس نیز اجرا کردهایم. البته لازم است بگویم که هواپیماهای فعلی کشور در ناوگان هوایی این قطعه را دارند، بوئینگ مدل مدرنتر و هایتک این قطعه را دارد و معتقدند که کاربرد دوگانه دارد.۱۶۰ فروند هواپیمای کشور همگی این قطعه (ناوبری هواپیما) را دارند. بنابراین تأمین این قطعه خیلی پیچیده نیست، اما آمریکاییها میگویند این قطعه یک قطعه خیلی مهمی است که مجوز آن صادر کردهاند؛ منتهی گفتهاند یدکی این قطعه را نداشته باشید هر وقت خراب شد آنرا بدهید جایگزین قطعه را میدهیم.»
پرورش با بیان این که این موضوع هم در آینده حل خواهد شد در پاسخ به این پرسش که این قطعه در ایران تحویل میشود یا در کشور ثالث، گفت: «در قرارداد با بوئینگ حرفی درباره این که قطعه را در ایران بگیریم یا جایی دیگر نیامده است. گفتهایم یک به یک جایگزین میشود، اگر موردی برای قطعه پیش بیاید قابل حل است و ممکن است این قطعه را در استانبول، تهران یا کیش به ما بدهند. پیشبینیهای لازم در این زمینه انجام شده است ضمن این که این قطعه با توجه به این که نو است ممکن است سالیان سال کار کند.»
پرونده خرید هواپیمای بوئینگ بسته شد
وی با تأکید بر اینکه قرارداد ما با بوئینگ همین ۸۰ فروند است، افزود: ایرانایر دو دوره با شرکتهای هواپیماساز مذاکره خواهد کرد؛ یعنی این قرارداد که نوشته شده برای دو مقطع است. مجوزی که وزارت خزانهداری آمریکا به بوئینگ داده تا سال ۲۰۲۰ میلادی اعتبار دارد.
وی با بیان اینکه تمام ۸۰ فروند مجوز این وزارتخانه را دارند و زمان قابل تمدید است، تصریح کرد: ممکن است این مجوز تمدید نشود بنابراین برای هواپیماهایی که تا سال ۲۰۲۰ میلادی است یک مقطع زمانی داریم و بعد از آن هم یک مقطع داریم.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هواپیماها مشخص و قیمت نهایی شده است، اظهار کرد: چارچوب قرارداد پیشبینی شده است، در مقطع دوم درباره داشتن مجوز از سوی آنها و همچنین تأمین فاینانس از سوی ما مذاکره خواهیم کرد. در آن زمان میتوانیم این قرارداد را با این دو شرط تمدید کنیم.
پرورش درباره ارزش ۱۶٫۶ میلیارد دلاری قرارداد با بوئینگ نیز گفت: «این قیمت اسمی هواپیماهاست و قیمت هواپیماهایی که قرارداد آن امضا شده بسیار پایینتر از رقم اعلام شده است.»
تأمین فاینانس ۱۷ هواپیما توسط ایرباس
وی درباره جدیدترین وضعیت مذاکرات با ایرباس اظهار کرد: «مسؤولان ایرباس در ایران هستند و در حال ادامه مذاکرات با این شرکت هستیم و امیدواریم طی دو هفته آینده خرید هواپیما را نهایی کنیم فقط چند موضوع کوچک باقیمانده که باید آنها حل کنیم. نحوه فاینانس یکی از این موارد است، ایرباس برای تأمین فاینانس ۱۷ هواپیما اعلام آمادگی کرده است. هماکنون در حال مذاکره برای تأمین فاینانس ۳ هواپیمای اول هستیم که قرار است در مرحله نخست تحویل ایران ایر شود.»
وی با بیان اینکه مشکل خاصی در این زمینه نداریم، تصریح کرد: تلاش ما این است که قبل از نوروز ۹۶ بتوانیم ۵ فروند هواپیمای ایرباس را وارد کشور کنیم.
مدیرعامل ایرانایر با بیان اینکه خرید هواپیما عین اقتصاد مقاومتی است، گفت: ۵۰ فروند هواپیماهای ۷۳۷ مکس سفارش دادهایم از سال آینده به شرکتهای سفارشدهنده تحویل میشود. در منطقه خاورمیانه یکی از شرکتهای کوچک ۷۵ فروند قطعی با ۲۵ فروند اختیاری سفارش داده است. همان کاری که ما با هواپیمای آیتی آر کردیم که ۲۰ فروند قطعی و ۲۰ فروند اختیاری سفارش دادهایم. کشورهای منطقه اینگونه روی بازار حمل و نقل هوایی برنامهریزی میکنند و ما هرگونه تأخیر در این زمینه به زیان ما تمام میشود.
پرورش با بیان اینکه قرارداد ATR هم خوب پیش میرود و پیشبینی میکنیم یکی دو هفته پس از قرارداد ایرباس نهایی شود، گفت: برای هواپیماهای ایتیآر فاینانسوری را پیدا کردهایم.
وی با بیان این که انتخابهای خودمان را در خصوص هواپیمای ایتیآر انجام دادهایم، تأکید کرد: این هواپیما خیلی کم هزینه است و دو تا ۳ ایتیآر به لحاظ فنی انتخاب شده و نیازی به صرف زمان برای ورود آنها به کشور نداریم.
حضور نمایندگان ایرباس در ایران برای نهایی کردن قرارداد ۱۰۰ هواپیما
همچنین در این خصوص خبرگزاری فرانسه گزارش داد نمایندگان ایرباس برای مذاکره به منظور نهایی کردن توافق فروش حدود ۱۰۰ فروند هواپیما در تهران حضور دارند.
نمایندگان غول هوافضای اروپایی روز یکشنبه به تهران رسیدند در حالیکه چند ساعت پیش از آن ایرانایر قرارداد با نمایندگان بوئینگ قراردادی به ارزش ۱۶.۶ میلیارد دلار برای خرید ۸۰ هواپیما امضا کرده بود.
اصغرفخریهکاشان، معاون وزیر راه و شهرسازی به خبرگزاری فرانسه گفت: یک هیأت نمایندگی ایرباس به تهران رسیده است و ما مذاکرات را آغاز کردهایم. اگر مشکلی وجود نداشته باشد، ما ظرف یک هفته توافق خرید حدود ۱۰۰ فروند هواپیما را امضا خواهیم کرد.
هر دو شرکت بوئینگ و ایرباس که برخی از قطعات هواپیماهایش در آمریکا تولید میشود، در سپتامبر از وزارت خزانهداری برای فروش هواپیما به ایران مجوز گرفتند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.