سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، نسبت به بروز بحران در صنایع قطعهسازی و خودروسازی در ماههای پایانی سال هشدار داد و تأکید کرد: تداوم شرایط فعلی قطعا بیش از دوهزار کارخانه قطعهسازی را با چالشهای جدی مواجه کرده و به ایجاد بحران در صنعت قطعه و خودرو دامن خواهد زد. به گزارش […]
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، نسبت به بروز بحران در صنایع قطعهسازی و خودروسازی در ماههای پایانی سال هشدار داد و تأکید کرد: تداوم شرایط فعلی قطعا بیش از دوهزار کارخانه قطعهسازی را با چالشهای جدی مواجه کرده و به ایجاد بحران در صنعت قطعه و خودرو دامن خواهد زد. به گزارش خبرخودرو، فرهاد بهنیا؛ پیرامون آخرین وضعیت پرداخت مطالبات قطعهسازان و در تشریح مشکلات صنعت قطعهسازی کشور، اظهار داشت: متأسفانه بدهی خودروسازان به زنجیره تأمین طی سه ماه اخیر از ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است که ۱۳ همت آن مطالبات سررسید شده قطعهسازان است و تاکنون اقدامی برای پرداخت آن انجام نشده است. وی سیاست انقباضی نظام بانکی کشور را از مهمترین چالشهای صنعت قطعهسازی عنوان و بیان کرد: عدم تخصیص اعتبار از سوی بانکها، خودروسازان و قطعهسازان را در وضعیتی بلاتکلیف قرار داده و بحران در صنایع قطعهسازی و خودروسازی را دوچندان کرده است. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، از عدم تعدیل قیمت قطعات در سالجاری بهعنوان مشکل بعدی قطعهسازان یاد کرد و گفت: طبق آمار اعلامی از سوی دولت نرخ تورم در آذرماه حدود هشت درصد نسبت ماه قبل رشد داشته است و این یعنی حداقل تورم در سه ماه اخیر ۲۳ درصد بوده که تأثیر آن را به وضوح روی کالاهای اساسی، لوازمیدکی خودرو مانند لاستیک، باتری و… مشاهده میکنیم. در چنین شرایطی باید قیمت قطعات نیز بهروزرسانی شود اما تعدیل قیمتها علیرغم قول خودروسازان در شش ماه نخست امسال اجرایی نشد و قطعاً قطعهسازان با توجه به افزایش هزینههای تولید درخواست افزایش قیمت قطعات برای شش ماهه دوم سال را خواهند داشت. بهنیا؛ همچنین درخصوص علل افت تولید خودرو در سه ماهه سوم سال، اظهار داشت: واقعیت این است که قطعهسازان به دلیل عدم تأمین نقدینگی از سوی خودروساز قادر به پرداخت هزینه مواد اولیه و قطعات نیمه ساخته به پیمانکاران زیرمجموعه خود تیستند. از اینرو ارسال قطعات از سوی پیمانکاران به صورت قطره چکانی صورت گرفته و در نهایت منجر به کاهش تیراژ تولید خودرو و افزایش قیمت خودرو در بازار خواهد شد. مضاف بر اینکه متقاضیان خرید خودرو برای دریافت خودرو باید مدت زمان بیشتری در انتظار بمانند. وی یادآور شد: اگر امروز شاهد افت تولید هستیم به دلیل چالش نقدینگی قطعهسازان است و متاسفانه برای رفع این مشکل نه سیستم بانکی حاضر به مشارکت با شبکه تأمین است و نه خودروساز قادر به دریافت مجوز برای عرضه محصولات مازاد خود با قیمت حاشیه بازار است و قاعدتاً با وجود این شرایط سرمایهگذاری برای تولید خودروهای جدید از جمله خودروهای برقی در هالهای از ابهام قرار خواهد داشت. عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودروی کشور، در پایان نسبت به بروز بحران در صنایع قطعهسازی و خودروسازی در ماههای پایانی سال هشدار داد و تأکید کرد: تداوم شرایط فعلی قطعا بیش از دو هزار کارخانه قطعهسازی را با چالشهای جدی مواجه کرده و به ایجاد بحران در صنعت قطعه و خودرو دامن خواهد زد.
دیدگاه بسته شده است.