فروش حاشیه‌ای بازار بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو و خالی کردن جیب مصرف‌کننده است

گروه خودرو -در روز‌های گذشته خبری مبنی بر توافق خودروسازان داخلی با وزارت صمت برای فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو، پنج درصد زیر قیمت بازار منتشر و همین خبر موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در پاسخ به سؤالی […]

گروه خودرو -در روز‌های گذشته خبری مبنی بر توافق خودروسازان داخلی با وزارت صمت برای فروش ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو، پنج درصد زیر قیمت بازار منتشر و همین خبر موجب افزایش قیمت خودرو در بازار شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، این در حالی است که منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا وزارت صمت موضوع فروش خودرو در حاشیه بازار را با توجه به صف طولانی خرید در سامانه یکپارچه عملی خواهد کرد، گفت: وزارت صمت برای جبران زیان خودروسازان چند مسیر را تعیین کرده است. منطقی؛ افزود: افزایش تولید یکی از مسیر‌هایی بود که وزارت صمت تعیین کرد تا خودروسازان با فروش تولیدات خود در حاشیه بازار، زیان خود را جبران کنند. وی با بیان اینکه وزارت صمت مسیر دوم را کمک گرفتن از شورای‌رقابت برشمرد، گفت: تصمیم‌گیری نهایی برای اینکه کدام مسیر کمترین تأثیر را در بازار خودرو می‌تواند داشته باشد؛ در آینده مشخص می‌شود. بهزاد رحیمی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر فروش خودرو در حاشیه بازار، گفت: این سیاست نه تنها تأثیری در ساماندهی بازار ندارد، بلکه حقوق مصرف‌کننده را نیز تضییع می‌کند و به نوعی بازاریابی و سودجویی برای خودروسازان بوده و موجب افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح موضوعاتی مانند خودروی مازاد در شرایطی که خودروسازان نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند، معنایی ندارد، ادامه داد: اگر خودروسازان خودروی مازادی دارند این خودرو‌ها را هرچه سریع‌تر عرضه کنند تا مردم ناچار نشوند که در صف خرید خودرو یک سال منتظر بمانند. وی با بیان اینکه فروش خودرو در حاشیه بازار فرصتی برای سودجویی خودروسازان است و هیچ نفعی برای مصرف‌کننده ندارد، اضافه کرد: زمانی خودروسازان می‌توانند ادعا کنند خودروی مازاد دارند که متقاضیانی که به این کارخانه‌ها مراجعه می‌کنند، بتواند ظرف دو هفته خودروی مورد نظر خود را خریداری کند، در شرایطی که خودروسازان حتی نمی‌توانند ظرف سه ماه نیز به تعهدات خود عمل کنند، خودروی مازاد چه معنایی دارد؟ این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با بیان اینکه فروش در حاشیه بازار بهانه‌ای برای افزایش قیمت خودرو و خالی کردن جیب مصرف‌کننده است، تصریح کرد: وزارت صمت باید از این موضوع جلوگیری کند و خودروسازان نیز باید به جای پیگیری این سیاست‌‌ها به دنبال افزایش تیراژ تولید خودرو باشند تا بتواند نیاز متقاضیان را پاسخ دهد.

وزارت صمت مسئول وضعیت فعلی بازار خودرو است

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ نماینده مردم شاهین‌شهر و برخوار و میمه در مجلس، با بیان اینکه عدم اجرای قوانین حوزه خودرو توسط دولت پذیرفتنی نیست، گفت: وزیر صمت در صورت نیاز به اختیار قانونی بیشتر برای مدیریت بازار خودرو به مجلس اعلام کند. حاجی‌دلیگانی؛ اظهار داشت: عمده مشکلات کشور از جمله نوسانات قیمت خودرو به دلیل عدم اجرای قوانین است. درخصوص مدیریت و ساماندهی بازار خودرو دولت خود لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد که ماحصل آن واردات خودروهای نو و کارکرده بود و مجلس آن را به تصویب رسانده و تبدیل به قانون شد. لذا هیچ عذری برای دولت درخصوص عدم اجرای قوانین ساماندهی خودرو پذیرفته نیست. نماینده مردم شاهین‌شهر و برخوار و میمه در مجلس یازدهم، ادامه داد: وزیر صمت نسبت به سایر وزراء از تجربه بیشتری برخور‌دار است، از این‌رو ما انتظار داریم به موضوع صنعت خودروسازی و بازار آن ورود جدی کرده و مشکلات موجود را حل‌وفصل کند و اگر اختیارات قانونی بیشتری نیاز دارد باید به مجلس اعلام کند چرا که ما وی را مسئول این حوزه دانسته و باید پاسخگو باشد.