برقراری ارتباط آنلاین؛ دسترسی آزاد مردم به اطلاعات؟

  انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری که بدون قطع اینترنت و شبکه‌های پیام‌رسان همراه شد حاصل اعتماد دولت تدبیر و امید به مردم برای دسترسی آزاد آنان به اطلاعات بود که همواره مورد تأکید رییس‌جمهوری دولت تدبیر و امید است. به گزارش ایرنا، تلاش‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات […]

 

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری که بدون قطع اینترنت و شبکه‌های پیام‌رسان همراه شد حاصل اعتماد دولت تدبیر و امید به مردم برای دسترسی آزاد آنان به اطلاعات بود که همواره مورد تأکید رییس‌جمهوری دولت تدبیر و امید است.

به گزارش ایرنا، تلاش‌های وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای تحقق وعده رییس‌جمهوری مبنی بر دسترسی آزاد مردم به اطلاعات در ایام برگزاری تبلیغات و انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری تبلور یافت به گونه‌ای سخنگوی وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اعلام کرد که ۹۸ درصد شعب اخذ رأی در روز انتخابات(جمعه، ۷ اسفندماه) زیرپوشش مناسب‌‌ترین و بهترین شبکه ارتباطی کشور قرار گرفت.

محمدرضا فرنقی‌زاد گفت ستاد هماهنگی برقراری بهترین ارتباطات در روز انتخابات از ۳ ماه پیش و با حضور اعضایی از سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران، شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات ایران و شرکت ارتباطات سیار ایران در وزارت ارتباطات تشکیل شد.

وی با بیان این‌که این ستاد وظیفه داشت مناسب‌‌ترین و سریع‌‌ترین ارتباط بین ستادهای انتخاباتی و شعب اخذ رأی را برقرار کند، ادامه داد: تلاش‌های این ستاد به نتیجه رسید و هیچ گزارشی مبنی بر بروز اشکال در شبکه ارتباطی کشور اعلام نشد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات نیز به حضور گسترده مردم در انتخابات ۷ اسفند ماه اشاره کرد و گفت: تلاش‌های دست اندرکاران ارتباطی کشور اجازه بروز هیچ مشکلی در ارتباطات شعب‌های اخذ رأی را نداد.

واعظی اعلام کرد: برای نخستین بار هنگام برگزاری انتخابات هیچ‌گونه اختلالی برای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به وجود نیامد.

قطع نشدن اینترنت و دسترسی هر لحظه مردم به شبکه‌های پیام رسان در روز انتخابات نشان از اعتمادی است که دولت تدبیر و امید به مردم ایران دارد.

وی در پاسخ به این‌که آیا فشارهایی برای محدود کردن فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در زمان انتخابات بر شما تحمیل شد، گفت: نشست‌ها و مصاحبه‌های متعددی صورت گرفت و پیشنهادهایی نیز از گروه‌ها و بخش‌های مختلف داشتیم که اینترنت و برخی شبکه‌های اجتماعی در ایام انتخابات بسته شود اما موافقت نشد.

وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: نقش شبکه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی است و همواره مقام‌های بلندپایه کشور مانند رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری به این قضیه دقت داشته‌اند و معتقدند باید از همه ظرفیت‌ها برای آگاه‌سازی مردم و مشارکت پرشور در انتخابات استفاده شود.

وی گفت: انتخابات ۷ اسفند افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی و به نوعی لبیک به پیام رهبری بود که از نمایی دیگر انسجام و وحدت درون کشور را به رخ جهانی کشید.

وفای به عهد

رییس‌جمهوری دولت یازدهم، عهدی با وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات بست تا همه تلاش خود را برای ایجاد بسترهای لازم برای برخورداری همه مردم از پهنای باند مناسب و بهره‌مندی آنان از نسل‌های پیشرفته تلفن همراه به‌کار گیرد.

وی اردیبهشت سال گذشته در پنجمین جشنواره فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، یکی از مسؤولیت‌های مهم وزارت ارتباطات را فراهم کردن امکان دسترسی همه کاربران و مشترکان تلفن همراه کشور به نسل سوم و چهارم عنوان کرد.

روحانی در آن مراسم گفت: افزون بر توسعه نسل سه و چهار، باید پهنای باند نه فقط برای خانه‌ها و تجارتخانه‌ها بلکه حتی برای تلفن همراه‌هایی که در دست مردم است، افزایش پیدا کند و این کار باید با مشارکت بخش خصوصی باشد.

تأکید رییس‌جمهوری سبب شد وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات برای تحقق این خواسته تلاش خود را افزایش و تأمین زیرساخت‌های مناسب را در صدر برنامه‌های خود قرار دهد.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، در گزارشی که در شماره ۱۵۲ نشریه «زمان تحول» با عنوان نخستین کتاب سال فاوای ایران نشر یافت، به هزینه کرد ۲۴۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۳ برای توسعه فن‌آوری در مناطق محروم اشاره کرد. همچنین تا پایان سال گذشته، ۲۰۰ شهر کشور زیرپوشش نسل سوم تلفن همراه و ۷۰ شهر نیز زیر پوشش نسل چهارم قرار گرفت.

بر پایه گزارش واعظی، این مبلغ امسال به مبلغ ۳۲۴۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

واعظی همچنین از وجود ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی هوشمند در کشور خبر داد که ۹ میلیون دستگاه از اینترنت استفاده می‌کنند.

به گزارش وی، مشترکان اینترنت در آغاز دولت یازدهم سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بودند که اکنون شمار آنان به ۹ میلیون نفر رسیده است.

وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد، پارسال به ۸ هزار روستا اینترنت داده شد و امسال این رقم به ۲۵هزار روستا رسید و تا ۱۵ سال آینده ظرفیت فیبر نوری ۱۲٫۵ تا ۱۳ برابر افزایش می‌یابد.

 

واعظی افزود: در روزهای پایانی امسال ۴۶۰ شهر به نسل سوم و ۱۶۰ شهر به نسل چهارم تلفن همراه مجهز شدند و امید است تا پایان سال ۱۳۹۵ دسترسی به این فن‌آوری برای همه مردم در هر نقطه‌ای از کشور ممکن شود.