احتمال برگزاری مزایده واگذاری مخابرات!

در پی اعلام فسخ بزرگ‌ترین قرارداد واگذاری‌های اصل ۴۴ رخ داد  احتمال برگزاری مزایده واگذاری مخابرات! سکته صنعت ارتباطات گروه ارتباطات- بدهی مخابرات حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و طبق اطلاعیه سازمان خصوصی سازی، پس از نهایی‌شدن مراحل فسخ قرارداد و مراحل برگشت سهام شرکت به حساب دولت، برای برگزاری دوباره مزایده اقدام خواهد شد. […]

در پی اعلام فسخ بزرگ‌ترین قرارداد واگذاری‌های اصل ۴۴ رخ داد

 احتمال برگزاری مزایده واگذاری مخابرات!

سکته صنعت ارتباطات

گروه ارتباطات- بدهی مخابرات حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است و طبق اطلاعیه سازمان خصوصی سازی، پس از نهایی‌شدن مراحل فسخ قرارداد و مراحل برگشت سهام شرکت به حساب دولت، برای برگزاری دوباره مزایده اقدام خواهد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به گفته رییس سازمان خصوصی‌سازی با توجه به عدم ایفای تعهدات خریدار و اظهار ناتوانی از پرداخت اقساط چاره‌ای برای سازمان خصوصی‌سازی جز فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران (سهامی عام) باقی نماند و اکنون این واگذاری فسخ شده تلقی می‌شود.

جزییات فسخ قرارداد واگذاری مخابرات ایران

رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد قرارداد واگذاری مخابرات ایران ۱۲ روز قبل به علت پرداخت نشدن دو یا ۳ قسط از سوی شرکت اعتماد مبین و برگشت خوردن نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان چک آن فسخ شد.

میرعلی‌اشرف‌عبدا…پوری‌‌حسینی ضمن تشریح جزییات فسخ قرارداد واگذاری بلوک ۵۰ درصد به‌علاوه یک سهم شرکت مخابرات ایران به شرکت توسعه اعتماد مبین گفت: این قرارداد حدود دو هفته قبل به دلیل عدم ایفای تعهدات خریدار بلوک کنترلی مخابرات ایران پس از گذشت نزدیک به ۷ سال از این واگذاری فسخ شده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی با بیان این‌که رقم چک‌های برگشتی خریدار بلوک کنترلی سهام مخابرات ایران به حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است، عنوان کرد: جمع این چک‌‌ها به ۵ یا ۶ فقره رسیده که مربوط به دو یا ۳ قسط آخر این واگذاری بوده است.

وی در برابر پرسشی مبنی بر این‌که با توجه به فسخ قرارداد آیا امکان تداوم تملک این دارایی از سوی توسعه اعتماد مبین درصورت وصول چک وجود دارد، پاسخ داد: هم اکنون پس از طی مراحل اداری باید بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات دوباره به هیأت واگذاری رفته و ضمن بررسی مجدد قیمت پایه هر سهم و ارزش‌گذاری این دارایی مجدد برای عرضه در بازار آگهی شود که در این زمینه به احتمال فراوان سازمان خصوصی‌سازی در بلوک‌های ۱۷ درصدی این دارایی‌ را عرضه خواهد شد.

این مقام مسؤول ادامه داد: گرچه توسعه اعتماد مبین می‌تواند در صورت پاس کردن چک‌‌ها همچنان تملک خود بر این دارایی را ادامه دهد، اما برای این موضوع باید به هیأت داوری مراجعه کنند.

وی در برابر این پرسش که با فسخ قرارداد واگذاری بلوک کنترلی سهام مخابرات ایران تکلیف شرکت‌های تابعه‌ای آن از جمله ارتباطات سیار ایران و شرکت‌های مخابراتی استانی چیست، گفت: سازمان خصوصی‌سازی براساس آنچه که واگذار شده تصمیم‌ گرفته و با شرکت‌های تابعه مخابرات از جمله همراه اول و یا در شرکت‌های سرمایه‌پذیر آن کاری ندارد، بنابراین مطابق با قانون تجارت با مخابرات ایران رفتار خواهد شد.

سهام مالکیتی مخابرات به مزایده می‌رود

جعفرسبحانی با تأکید بر این‌که سازمان خصوصی‌سازی طبق مفاد قرارداد، معامله را با خریدار قبلی سهام بلوکی شرکت مخابرات ایران، فسخ کرده است، گفت: در مفاد این قرارداد، بندی وجود دارد که بر مبنای آن، صراحتاً اعلام شده که سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی خریدار، معامله را فسخ کند.

مشاور سازمان خصوصی‌سازی افزود: خریداران باید به تعهدات خود در قبال پرداخت‌ها و مواردی که در شرایط فروش از سوی دولت به آنها اعلام می‌شود، پایبند باشند که متأسفانه، خریدار مخابرات این شرایط را علی‌رغم تذکرات چندباره دولت، رعایت نکرد.

وی همچنین از برگزاری مزایده برای فروش سهام شرکت مخابرات بعد از فسخ معامله آن با خریدار قبلی خبر داد و گفت: سهام شرکت مخابرات به زودی به مزایده گذاشته می‌شود تا سهم دولت در آن، مجدد به فروش برسد.

مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به فسخ قرارداد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین، می‌گوید: با وجود این‌که سازمان خصوصی‌سازی بار‌ها به این شرکت زمان داده، ولی توسعه اعتماد مبین بدهی‌های خود را سر موقع نپرداخته و این باعث شده که سازمان خصوصی‌سازی تصمیم به فسخ قرارداد واگذاری با این شرکت بگیرد.

وی افزود: سازمان خصوصی‌سازی در دفعات زیاد به شرکت توسعه اعتماد مبین فرصت داد که بدهی‌های خود را پرداخت کند، ولی متأسفانه این شرکت از فرصت داده شده استفاده نکرد و در نتیجه سازمان خصوصی‌سازی مجبور شد از گزینه فسخ قرارداد استفاده کند.

وی درباره این‌که چرا پس از گذشت چندین سال این قرارداد لغو شده، گفت: ۵-۶ سال قبل در پرداخت بدهی‌های این شرکت مشکلی وجود نداشت، ولی در دو سه سال اخیر در این موضوع مشکلاتی به وجود آمده و آنها در پرداخت بدهی‌شان کوتاهی می‌کنند. البته سازمان خصوصی‌سازی با آنها همراهی زیادی کرد، ولی متأسفانه کار به جایی رسیده که به نظر می‌رسد آنها مایل به حل این موضوع نیستند وگرنه ما به سمت فسخ قرارداد نمی‌رفتیم. سازمان خصوصی‌سازی برای حفظ منافع دولت مجبور است از ابزارهای خود استفاده کند.

درخواست مهلت ۳ ماهه از خصوصی‌سازی برای پرداخت اقساط مخابرات

رییس هیأت مدیره توسعه اعتماد مبین نامه امروز سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر لغو قرارداد شرکت مخابرات را مربوط به پرداخت اقساط این شرکت عنوان و ابراز امیدواری کرد که با مذاکره انجام‌شده و پذیرش تقاضای استمهال این موضوع حل شود.

سیدمصطفی‌سیدهاشمی، رییس هیأت مدیره توسعه اعتماد مبین درباره اعلام سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر لغو قرارداد شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: ما از ۱۶ قسطی که تا پایان سال ۹۶ باید پرداخت کنیم، ۱۲ قسط را پرداخت کرده‌ایم، قسمتی از قسط سیزدهم و قسط چهاردهم که باید در آبان‌ماه پرداخت می‌شد هنوز پرداخت نشده است که برای آن از سازمان خصوصی‌سازی تقاضای استمهال کرده‌ایم.

وی افزود: تقاضای استمهال ما اعطای ۳ ماه مهلت از سوی سازمان خصوصی‌سازی بود که نسبت به وصول مطالبات اقدام کند.

سیدهاشمی ابراز امیدواری کرد با نظر مثبت سازمان خصوصی‌سازی با تقاضای استمهال ۳ ماهه، تصمیم این سازمان کأن‌لم‌یکن تلقی شود.

وی همچنین از مذاکره با این سازمان از سوی توسعه اعتماد نوین خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات به نتیجه برسد.

رییس هیأت مدیره توسعه اعتماد مبین همچنین تأکید کرد: این شرکت در طول ۷ سال گذشته همه اقساط خود را پرداخت کرده است.

کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین خریدار بلوک کنترلی ۵۰ درصد به اضافه یک سهم شرکت مخابرات ایران است.

سازمان بورس از مخابرات، توضیح فوری خواست

سازمان بورس در پی اعلام فسخ قرارداد معامله بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهمی مخابرات ایران خواهان ارایه توضیحات فوری از سوی این شرکت و سهامدار عمده شد.

در پی اعلام سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر فسخ قرارداد واگذاری بلوک ۵۰ درصد به علاوه یک سهم مخابرات شرکت مخابرات ایران به دلیل عدم ایفای تعهدات توسط خریدار و نقض مکرر تعهدات، سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای از مدیران مخابرات و سهامدار عمده(توسعه اعتماد مبین) خواهان ارایه توضیحات فوری درباره ترکیب سهامداری شد.

بر این اساس؛ اداره نظارت بر نشران بورسی سازمان بورس با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده است: پیرو اطلاعیه منتشر شده از طرف سازمان خصوصی‌سازی در تاریخ ۲۳ آذر ۹۵ مبنی بر «اعلام فسخ قرارداد واگذاری بلوک سهام شرکت مخابرات ایران توسط سازمان خصوصی‌سازی» و همچنین با عنایت به نامه مورخ ۲۳ آذر ۹۵ سازمان مذکور مبنی بر درخواست از سازمان بورس و اوراق بهادار جهت انتقال سهام متعلق به خریدار بلوکی سهام شرکت مخابرات ایران به کد دولت جمهوری اسلامی ایران، این سازمان طی نامه مورخ ۲۳ آذر ۹۵ از شرکت مخابرات ایران و پیرو ارسال رونوشت نامه از خریدار بلوکی سهام شرکت درخواست نمود به استناد مفاد دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، هرگونه تغییر در ساختار مالکیت را به قید فوریت اعلام نماید؛ لکن تاکنون پاسخی از جانب شرکت و همچنین خریدار بلوکی سهام شرکت واصل نشده است.

منابع:

 

مهر – ایسنا – فارس – تسنیم