شرکت‌ها باید براساس آیین‌نامه مالیاتی درمناقصه حضور یابند

انتقاد مدیرعامل مترو پایتخت از ساخت انحصاری قطعات مترو شرکت‌ها باید براساس آیین‌نامه مالیاتی درمناقصه حضور یابند مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران از بی‌توجهی دولت به وضعیت مترو و تهاتر بدهی‌ها گلایه کرد. به گزارش ایلنا، احمدی‌بافنده در نشست خبری که در حاشیه سومین نمایشگاه تولیدات داخلی و صنعت مترو برگزار شد، با اشاره به پیشنهاد قالیباف […]

انتقاد مدیرعامل مترو پایتخت از ساخت انحصاری قطعات مترو

شرکت‌ها باید براساس آیین‌نامه مالیاتی درمناقصه حضور یابند

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران از بی‌توجهی دولت به وضعیت مترو و تهاتر بدهی‌ها گلایه کرد.

به گزارش ایلنا، احمدی‌بافنده در نشست خبری که در حاشیه سومین نمایشگاه تولیدات داخلی و صنعت مترو برگزار شد، با اشاره به پیشنهاد قالیباف مبنی بر نیم‌بها شدن بلیت برای سربازان گفت: این پیشنهاد شهردار تهران قطعاً در لایحه بهای خدمات مترو به شورای شهر لحاظ می‌شود.

وی با بیان این‌که مترو تهران از ۵:۳۰ صبح آماده خدمت‌رسانی به مسافران است، گفت: بسیاری از خطوط مترو از نزدیکی پادگان‌‌ها و مراکز عمومی شهر عبور می‌کنند و استفاده از مترو می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای سربازان باشد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در خصوص دستاوردهای سومین نمایشگاه تولیدات داخلی در صنعت مترو گفت: صنعت مترو یک صنعت های‌تک و جوان است و قطعاً آینده بی‌نظیری در انتظارش قرار دارد.

احمدی‌بافنده با بیان این‌که امسال توانستیم از حضور شرکت‌های علمی و دانشگاه‌ها در این نمایشگاه بیش‌تر بهره ببریم ادامه داد: تولید محصولات دانش‌بنیان یک ریسک است اما اگر می‌خواهیم در هر صنعتی خودکفا شویم، باید در ابتدا به محصولات دانش‌بنیان دست پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که برخی از قطعات مترو دارای دانش ۲۰ سال قبل هستند، گفت: بسیاری از قطعات مترو آلانوگ بوده و حتی امروز دیگر در بازار یافت نمی‌شوند و باید با کمک جامعه علمی و دانشگاهی قطعاتی جدید، چابک‌تر و ارزانتر بسازیم و برهمین اساس به موضوع همکاری و فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان توجه بیش‌تری شود.

وی با بیان این‌که سفارش قطعات مترو پرحجم نیست و تولیدکننده نمی‌تواند سود بالایی داشته باشد، گفت: اگر در هزینه تحقیقات به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک شود، قیمت محصولات بالا نمی‌رود و به همین دلیل از آقای ستاری خواستیم که در بودجه تحقیقاتی معاونتش، به شرکت‌های دانش‌بنیان طرف قرارداد با مترو نیز کمک کند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان این‌که ما نمی‌خواهیم قطعات مترو انحصاراً توسط تعدادی از شرکت‌ها ساخته شود و خواهان ورود شرکت‌های دیگر هستیم، ادامه داد: با این حال گاهی دیده می‌شود که تنها یک یا دو شرکت قطعات مورد نیاز ما را تأمین می‌کنند و این در حالی است که براساس آیین‌نامه مالیاتی باید شرکت‌ها در مناقصه حضور یابند، اما گاهی به دلیل کم بودن شرکت‌ها این مهم محقق نمی‌شود و برهمین اساس از آقای ستاری خواستیم که شرکت‌های خصوصی تولیدکننده قطعات مترو از امتیاز شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شوند.

احمدی‌بافنده در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که بخش زیادی از نیازهای مترو پیچیده است، گفت: به معاون علمی رییس‌جمهور پیشنهاد دادیم که دانشگاه‌ها و مراکز علمی به‌طور خاص پاسخگویی به نیازهای پیچیده مترو را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان این‌که معاون علمی رییس‌جمهور قول داده است که در پیگیری نیازهای مترو با شهرداری همکاری کند، گفت: قرار است پس از اتمام نمایشگاه با معاون ستاری جلساتی را در راستای تدوین تفاهمنامه‌ای برگزار کنیم تا متروی تهران به عنوان بازار قطعات دانش‌بنیان از حمایت تحقیقاتی مراکز علمی بهره‌مند شود.

وی همچنین از پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی بودجه مترو نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: با افتتاح ایستگاه‌های خط ۶ و ۷ مترو و همچنین فرودگاه امام خمینی(ره)، تعداد ایستگاه‌ها به ۱۴۰ می‌رسد که برهمین اساس نیازمند هستیم بودجه مترو برای سال آینده افزایش چشمگیر بیابد تا بهترین خدمت‌رسانی را برای مردم داشته باشیم.

 مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان این‌که ما در پیشنهادات افزایش ۵۰ درصدی بودجه مترو را داده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم بودجه پیشنهادی ما در شورای شهر تهران تصویب شود.

احمدی‌بافنده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با ارایه آماری از عملکرد ۱۱ ساله مترو گفت: جمع طول خطوط با احتساب خطوط فعال در پایانه‌ها ۱۸۸ کیلومتر است که تاکنون ۱۰۶ ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که در سال ۸۴ تنها ۳۵۸ ناوگان در مترو وجود داشت، افزود: امروز خوشبختانه پس از ۱۱ سال این عدد به ۱۲۸۷ رسیده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان این‌که در سال ۸۴، تنها ۲۴۰ میلیون سفر در سال ثبت شده است، گفت: سال گذشته ۷۰۰ میلیون سفر و امسال نیز ۸۰۰ میلیون سفر با مترو ثبت شده است و امیدواریم سال آینده بیش از یک میلیارد سفر با مترو ثبت شود.

احمدی‌بافنده با اشاره به این‌که ۲۰ درصد سفرهای تهرانیان با مترو انجام می‌گیرد، گفت: در گذشته تنها ۱۰ درصد سفر‌ها با مترو انجام می‌گرفت و این در حالی است که بیش‌تر سفر‌ها برای خط یک ثبت شده است به گونه‌ای که ۳۲ درصد جابه‌جایی‌‌ها با خط یک بوده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران همچنین به اختلاف مترو و اداره برق اشاره کرد و گفت: ما مصرف‌کننده برق هستیم و احتیاج به پشتیبانی اداره برق داریم و نمی‌توانیم با وجود پست‌های فعلی برق بیش از این به تعداد ناوگانمان اضافه کنیم چراکه اگر برقی نباشد که قطار‌ها حرکت کنند، اضافه کردن قطار‌ها فایده‌ای ندارد.

احمدی‌بافنده با بیان این‌که مترو توانسته در ۱۱ سال اخیر از انتشار ۱۴ هزار تن مواد آلاینده به هوا جلوگیری کند، گفت: تقویت هرچه بیش‌تر مترو در کاهش آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.

وی همچنین در خصوص اخذ مالیات از شرکت مترو توسط دولت نیز گفت: امروز شرکت مترو به عنوان یک شرکت تجاری زیان‌ده شناخته شده است که حدودا ماهی ۷۰ میلیارد تومان هزینه جاری دارد که ۵۰ میلیارد تومان آن توسط شهرداری برای پرداخت حقوق تأمین می‌شود و مابقی از طریق فروش بلیت، ثبت تبلیغات و… تأمین می‌شود، اما حالا دولت از ما می‌خواهد که مالیات خود را بپردازیم و این در حالی است که برخی پرسنل ما را به دلیل ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی سنواتی ممنوع‌الخروج کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با بیان این‌که حجم بدهی دولت به مترو براساس مصوبه مجلس ۴۳۰ میلیارد تومان است و مترو تنها ۱۵۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارد، گفت: ما به زور حقوق پرسنل خود را تأمین می‌کنیم و به دولت پیشنهاد کرده‌ایم که بخشی از بدهی سنواتی خود را با بدهی مالیاتی مترو تهاتر کند، اما این اقدام را انجام ندادند و گفتند حساب‌ها و جیب‌‌ها با هم متفاوت هستند.

احمدی‌بافنده با بیان این‌که حداقل کاری که دولت می‌توانست انجام دهد، تهاتر بدهی‌ها با یکدیگر است، گفت: ما به اداره برق اعلام کرده‌ایم که از دولت طلب داریم و پول برق را تهاتر کنند اما این مسأله محقق نشد و باید بگویم دولت حداقل می‌توانست پشتیبانی نامحسوس داشته باشد.

وی با بیان این‌که دولت به دلیل تحریم نمی‌تواند قطار به مترو بدهد، اما می‌توانست بدهی‌ها را تهاتر کند، گفت: ۳ ماه حقوق پرسنل مترو ۱۵۵ میلیارد تومان می‌شود و ما برای پرداخت این بدهی مالیاتی اقدام به پرداخت قسطی آن کردیم و من نمی‌توانم پول ۱۵ هزار پرسنل مترو را به دلیل بدهی مالیاتی ندهم.

 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران با اشاره به حادثه راه‌آهن سمنان گفت: مترو تهران خطرپذیرتر از راه‌آهن است چراکه ۴ دقیقه یک بار یک قطار با صد‌ها مسافر وارد ناوگان می‌شود و باید دولت مشکلات مالی مترو را جدی‌تر بگیرد و نه این‌که ما را وارد یک مخمصه مالی کند.