صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی استان‌ها راه‌اندازی می‌شود محمد قره‌داغلی -رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران گفت: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی استان‌ها مصوب شده و پیگیری‌های لازم برای استقرار آن در حال انجام است. به گزارش مناقصه‌مزایده، نادعلی اسماعیلی در دیدار با رؤسای سازمان‌ها، ادارات و تشکل‌های معدنی و صنایع […]

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران

صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی استان‌ها راه‌اندازی می‌شود

محمد قره‌داغلی -رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران گفت: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی استان‌ها مصوب شده و پیگیری‌های لازم برای استقرار آن در حال انجام است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، نادعلی اسماعیلی در دیدار با رؤسای سازمان‌ها، ادارات و تشکل‌های معدنی و صنایع معدنی استان لرستان. کار نظام‌مهندسی معدن را یک کار میدانی دانست و اظهارداشت: با برگزاری این‌گونه نشست‌‌ها بسیاری از مشکلات حل ‌شده و این در کشور جواب داده است و این‌که در تهران بنشینم و صحبت کنیم و بخشنامه بدهیم کار به‌درستی انجام نمی‌شود.

وی بخش معدن کشور را یک بخش شکوفا دانست و افزود: بخش معدن همواره به کشور خدمت کرده و می‌کند اما باید گفت همین بخش مظلوم است و به آن بی‌حرمتی‌هایی شده است و متأسفانه هنوز متأسفانه برای مسؤولان کشور شناخته‌شده نیست.

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران، رییس سازمان صنعت، معدن تجارت استان را بازوی اجرایی وزارتخانه دانست و عنوان‌کرد: اگر تعامل نباشد هیچ جایی نمی‌شود کار کرد، استان لرستان در این بخش تعامل خوبی داشته است و شاهد هیچ تنشی نبوده‌ایم.

وی بیان‌کرد: مجموعه نظام‌مهندسی به‌عنوان یک ظرفیت بالقوه در خدمت بخش معدن استان است و در این عرصه می‌تواند کمک‌های بسیار زیاد به مجموعه معدن کشور انجام داشته باشد.

اسماعیلی با بیان این‌که آموزش یکی از اصولی‌‌ترین کار برای اعضای نظام‌مهندسی است، تصریح کرد: در استان لرستان بیش از هزار عضو نظام‌مهندسی معدنی داریم که برای ارتقا باید آموزش ببینند، چون اگر علم اعضا بالا نرود هیچ جایی جواب‌گو نیست و به ضعف تبدیل می‌شود.

وی استان لرستان را قطب سنگ کشور دانست و افزود: قانون تکلیف کرده که وزارت صنعت معدن هر چه زودتر دفاتر فنی حقوقی و حقیقی را تشکیل دهد که متأسفانه تاکنون این اقدام انجام‌نشده است، بنابراین مصمم هستیم هر چه زودتر دستورالعمل مربوط به دفاتر فنی به‌ویژه حقوقی را گرفته، سریع‌تر آماده و در کمیته‌ای در وزارتخانه تحت عنوان دستورالعمل‌های مصوب شده به استان‌ها مصوب شود تا بازوی اجرایی برای سازمان‌های صنعت معدن باشد چرا که وظیفه بسیار سنگینی دارند و در صورت کمبود نیروی انسانی از نیروهای سازمان شناسنامه‌دار نظام‌مهندسی به‌عنوان دفاتر فنی استفاده کنند.

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران اظهارداشت: اکتشافات سطحی را در تمام استان‌ها به استثنای استان لرستان تمام کرده‌ایم.

وی افزود: اگرچه معادن روی و سرب در استان جایگاه دارد و باید روی آن کار شود اما به‌طور حتم معادن و ذخایر پنهانی وجود دارد که به آن نرسیده‌ایم و روی آن کار نشده است.

اسماعیلی عنوان‌کرد: در این استان بیش‌تر توجه روی معادن فلزی است در حالی‌که معادن موجود در لرستان ازجمله گچ، تالک، کربنات کلسیم کم نیست.

وی به ظرفیت معادن گچ، نمک و مواد غیرفلزی در لرستان اشاره و بیان‌کرد: پودرهای کربناته ایران در دنیا یک برند است به‌طوری‌که در هند به دنبال این پودر کربنات کلسیم ایران می‌گردند تا آن را بخرند و این در حالیست که عمده سنگ همین پودرهای کربناته از منطقه الیگودرز است و سنگ از این استان برای پودر به‌کارخانه بندرعباس و دلیجان می‌رود.

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران گفت: نظام‌مهندسی با توجه به ۳۵ هزار عضوی که دارد می‌تواند در بسیاری از بخش‌ها به سازمان زمین‌شناسی کمک کند. چرا‌که سازمان زمین‌شناسی با توجه به مشکلاتی که دولت دارد و اعتباراتی که می‌دهد همین‌که در این چندساله توانسته است حقوق پرداخت کند کار بزرگی کرده است.

وی اظهارکرد در حال حاضر ۲۷ درصد اعضای این سازمان زن و مابقی مرد بوده و در مجموع ۱۰ هزار نفر توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تأیید صلاحیت شده و در رسته‌های پی‌جویی، اکتشاف، استخراج، نقشه‌برداری و متالوژی در رتبه‌های ارشد، یک، دو و ۳ قرار دارند. وی اظهارداشت: همچنین ۳۸ درصد اعضای سازمان نظام مهندسی معدن کشور را مهندسان معدن، حدود دو درصد نقشه‌برداران و مابقی را متالوژیست تشکیل می‌دهند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن کشور همچنین گفت: عنوان شدن سهم یک درصدی معدن از اقتصاد کشور کم لطفی است.

اسماعیلی افزود: این‌که سهم معدن در اقتصاد تا این اندازه کم برآورد شده به دلیل جدا کردن صنایع معدنی بوده به این معنا که تنها معدن را در بخش تولید محاسبه می‌کنند در حالیکه باید برای این مهم کارخانه‌های فراوری از جمله سیمان را مدنظر قرار دارد.

وی تصریح‌کرد: با در نظر گرفتن کارخانه‌های جنبی بخش معدن، سهم این فعالیت‌ها در اقتصاد کشور به ۳٫۵ درصد نیز می‌رسد. وی ادامه داد: در تحریم‌های ظالمانه معدن کشور را نگه داشت و با تأمین مواد اولیه، بخش تولید کشور را از توقف نجات داد.

وی همچنین گفت: با توجه به تمهیدات وزارتخانه و قانون شورای عالی معادن، چنان‌چه معدنی بدون مسؤول فنی باشد از آن سلب صلاحیت می‌شود که در این راستا نیز اقداماتی انجام شده ولی تاکنون رضایتمندی کامل حاصل نشده است.

اسماعیلی آموزش و ارتقای سطح علمی اعضا و برقراری عدالت را از مهم‌ترین اولویت‌های سازمان نظام مهندسی معدن کشور برشمرد

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران عنوان کرد: ظرف ۱۰ تا ۱۵ روز آینده استقرار دفاتر میز صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی در سازمان‌های نظام‌مهندسی اعلام می‌شود تا دیگر متقاضیان به خاطر وامی که می‌خواهند بگیرند به تهران مراجعه نکنند.

وی بیان‌کرد: بخش معدنی در کشور ما حساس است چراکه در بحث معدن موضوع بیت‌المال موردتوجه است و همه روی آن حساس هستند و به‌طور قطع تخلفاتی نیز صورت می‌گیرد.

اسماعیلی اظهارداشت: در بخش آموزش نیز خوشبختانه سازمان توسعه نوسازی هرچه آموزش دارد به نظام‌مهندسی واگذار می‌کند و در حال حاضر به دنبال این هستیم که سازمان فنی و حرفه‌ای نیز به‌عنوان یک سازمان مهندسی در خدمت باشد و بتواند برای کشور کار کند.

وی افزود: آموزش‌ها را در استان‌ها خوب انجام داده‌ایم ولی توصیه می‌کنیم به سمتی برویم که آموزش‌ها را به‌ویژه در بخش معدن بیش‌تر عملی کنیم.

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران عنوان‌کرد: اکثر صنایع معدنی در یک‌ساله اخیر نسبت به سال‌های گذشته زیرپوشش سازمان نظام‌مهندسی رفته و هدف سازمان نظام‌مهندسی این است که در همه زمینه‌ها از جمله بهره‌برداری، اکتشاف و صنایع معدنی با اصول فنی و مهندسی کار شود و در خدمت وزارت صنعت و معدن باشد.

وی بیان‌کرد: دولت با این‌همه مشکلاتی که دارد بنا ندارد نیرو استخدام کند. بنابراین سازمان نظام‌مهندسی که سازمانی قانونمند و با شناسنامه است را می‌توان به‌خوبی هدایت کرد.

اسماعیلی گفت: ما در خدمت وزارتخانه هستیم و تأکید داریم همه باید بر مبنای صداقت، درستکاری و علمی که دارند کار‌ها را انجام دهند چراکه اگر مبنا چیز دیگری باشد، پذیرفتنی نیست و نظام‌مهندسی لکه‌دار خواهد شد.

با وجود ظرفیت مناسب معدنی عدم بهره‌برداری درست از معادن استان

همچنین محمدرضا صفی‌خانی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان از صدور ۸ مجوز طرح تحقیق و توسعه برای صنایع استان خبر داد.

صفی‌خانی با اشاره به این‌که علی‌رغم این‌که در استان ظرفیت خوب معدنی داریم ولی نتوانسته‌ایم بهره‌برداری درست را از معادن داشته باشیم و آن‌ها را تبدیل به ثروت کنیم، اظهارداشت: باید از خام‌فروشی اکتشافات معدنی جلوگیری شود و این معادن تبدیل به ثروتی شود که به اشتغال و توسعه کمک کند.

وی با بیان این‌که آمادگی لازم برای تفویض اختیار برخی وظایف به سازمان نظام مهندسی معدن وجود دارد، تصریح کرد: باید ساز وکار و فرایند این موضوع تهیه شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان یادآورشد: باید دل بکنیم از اختیاراتی که دست و پا گیر است و نمی‌توانیم منفعت خوبی از آن‌ها ببریم.

صفی‌خانی با تأکید بر این‌که باید حضور نظام مهندسی معدن پررنگ شود و آموزش نیروهای فنی افزایش یابد، افزود: در رابطه با طرح آرندی(Research and development) یا طرح تحقیق و توسعه صنایع استان مشکل جدی داریم.

وی با اشاره به این‌که طی یک سال گذشته ۸ مجوز تحقیق و توسعه صادر کردیم که از این تعداد دو طرح در حوزه صنایع معدنی بوده است، گفت: این در حالیست که از ابتدای تشکیل سازمان تا سال گذشته تنها ۴ مجوز طرح تحقیق و توسعه صادر شده اکتشافات سطحی مواد معدنی در لرستان انجام‌ نشده است.

 در ادامه احدا…‌فاضلی، سرپرست اداره کل زمین‌شناسی استان لرستان گفت: هنوز اکتشافات سطحی در استان صورت نگرفته و بسیاری از مواد معدنی خود را نمی‌شناسیم.

فاضلی با اشاره به این‌که بیش‌تر اعتبارات بودجه ملی به سمت استان‌های برخوردار رفته است، اظهارداشت: ۲۰ سال است اداره کل زمین‌شناسی استان از اعتبارات متمرکز و شناور بودجه ملی و سازمان زمین‌شناسی استفاده نکرده و اکتشافات کلی و ناحیه‌ای به جز در موارد محدود انجام نشده است.

وی با بیان این‌که اداره کل زمین‌شناسی پیش از این با عنوان مرکز زمین‌شناسی منطقه‌ای فعالیت می‌کرد، تصریح کرد: مردادماه امسال چارت نیروی انسانی این اداره کل ابلاغ شد و زمین‌شناسی لرستان به عنوان اداره کل ۴۶ پست مصوب گرفته است.

سرپرست اداره کل زمین‌شناسی استان لرستان با اشاره به این‌که همدلی خوبی در استان وجود دارد و مدیریت ارشد استان دید خوبی نسبت به حوزه زمین‌شناسی دارند، افزود: امیدواریم بتوانیم عقب‌ماندگی‌های زیرساخت اکتشافات را در استان برطرف کنیم.

فاضلی با بیان این‌که هنوز در استان در بحث زیرساخت‌های اکتشافات معدنی مشکل داریم، تصریح‌کرد: هنوز اکتشافات سطحی مواد معدنی در استان صورت نگرفته و بسیاری از مواد معدنی خود را نمی‌شناسیم.

سازمان نظام مهندسی معدن لرستان ۱۲۰۰ عضو دارد

 در ادامه جهانگیر قنبری، رییس سازمان نظام مهندسی معدن لرستان از عضویت ۱۲۰۰ نفر در این نهاد خبر داد.

قنبری با اشاره به این‌که ۱۲۰۰ نفر در سازمان نظام مهندسی معدن لرستان عضو هستند، اظهارداشت: این تعداد در ۴ رشته اصلی زمین‌شناسی، مهندسی معدن، متالوژی و نقشه‌برداری فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این‌که بالغ بر ۱۴۰ نفر از اعضای نظام مهندسی معدن لرستان تحصیلات دکتری دارند، تصریح کرد: ۳۴۰ نفر از اعضای این نظام مهندسی تحصیلات کارشناسی ارشد در گرایش‌های زمین‌شناسی، معدن و فرآوری دارند.

رییس سازمان نظام مهندسی معدن لرستان با اشاره به وجود ۹ رشته فرعی در این نهاد افزود: رشته‌های سرامیک، مواد معدنی، شیمی معدنی و ژئوفیزیک زیرشاخه‌های نظام مهندسی معدن هستند.

سنگبری‌های لرستان با کم‌تر از ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند

نهایتاً جمال مومیوند، معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان گفت: سنگبری‌های این استان با کم‌تر از ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

مومیوند با اشاره به این‌که ۱۸ ماده معدنی در استان بهره‌برداری می‌شود، اظهارداشت: سنگ‌های تزیینی چینی، گوهره و گرانیت، کربنات کلسیم، قیر طبیعی، معادن تالک و گچ از این جمله است.

وی با بیان این‌که معادن تالک و گچ به ویژه در پلدختر غنی است و به خاطر نزدیکی پلدختر به مرزهای غربی می‌تواند بازار خوبی در کشورهای همسایه داشته باشد، تصریح‌کرد: ۲۰۴ معدن در لرستان داریم که از این تعداد ۱۱۰ معدن فعال هستند.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان با اشاره به این‌که خیلی از معادن به خاطر رکورد حاکم بر بازار مسکن استان بازار خوبی ندارند، افزود: ۱۰ سال پیش سنگ گوهره در منطقه چگنی خرم‌آباد یک میلیون تن برداشت از یک معدن داشته که الان این میزان به ۲۰۰ هزارتن رسیده است.

مومیوند با بیان این‌که ۴۰۰ سنگبری در لرستان وجود دارد، تصریح‌کرد: از این تعداد ۳۰۰ سنگبری فعال است.

 

وی یادآورشد: این سنگبری‌ها با ۲۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.