معاون ناوگان راهآهن، گفت: در فصل پاییز با تأمین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راهآهن، شش صورتوضعیت شرکتهای مالک لکوموتیو را پرداخت کردیم که این میزان پرداخت در سنوات گذشته تاکنون، بینظیر بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدهادی ضیاییمهر؛ اظهار داشت: یکی از الزامات اجرای برنامههای هر مجموعه یا شرکت، الزامات مالی […]
معاون ناوگان راهآهن، گفت: در فصل پاییز با تأمین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راهآهن، شش صورتوضعیت شرکتهای مالک لکوموتیو را پرداخت کردیم که این میزان پرداخت در سنوات گذشته تاکنون، بینظیر بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، محمدهادی ضیاییمهر؛ اظهار داشت: یکی از الزامات اجرای برنامههای هر مجموعه یا شرکت، الزامات مالی آن مجموعه است؛ بهطوریکه تمام هزینههای آن شرکت، بایستی از محل منابع درآمدی آن، عملیاتی شود تا بتواند برنامههای خود را اجرایی کند. وی افزود: شرکت راهآهن شرکتی کاملاً دولتی است و تأمین هزینههای جاری این شرکت که شامل پرداخت دستمزد کارکنان و نگهداشت زیرساخت شبکه ریلی و ناوگان که بخشی مربوط به شرکتهای خصوصی است، باید از محل تأمین این منابع صورت بگیرد. معاون ناوگان راهآهن، ادامه داد: در جلسات کمیسیون وصول مطالبات به ریاست مدیرعامل راهآهن، این موضوع بررسی شد و از ابتدای مهرماه سالجاری وصول مطالبات شرکت راهآهن از شرکتهای حملونقل ریلی با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت. این پیگیریها موجب شد بخشی از انباشت بدهکاری در حوزه ناوگان که عمدتاً مربوط به بدهکاری شرکتهای مالک لکوموتیو است پرداخت شود. وی گفت: در سه ماهه فصل پاییز با تأمین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راهآهن، شش صورت وضعیت شرکتهای مالک لکوموتیو پرداخت شد که این میزان پرداخت، در سنوات گذشته تاکنون بینظیر و بنا به نظر شرکتهای حملونقل ریلی اقدامی جهادی و خوب بوده که در افزایش آماده به کاری لکوموتیوها مؤثر بوده است. ضیاییمهر؛ با بیان اینکه در گذشته چرخه معیوبی وجود داشت که ناشی از پرداخت نکردن به موقع بدهی برخی از شرکتهای ریلی به راهآهن بود، خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده بود اثربخشی خوبی برای حمل بار نداشته باشیم. اگر وصول مطالبات و چرخه نقدینگی بهتر شود، وضعیت گذشته، به چرخه سالم و بهتر تغییر پیدا میکند و اثر این بهبود وضعیت، به خود شرکتها بر میگردد و لکوموتیوها مجدد در چرخه حمل بار قرار گرفته و سرعت سیر بار شرکتها نیز بیشتر میشود. وی تأکید کرد: درآمد شرکت راهآهن وابسته به حق دسترسی به شبکه ریلی است که عمدتاً از شرکتهای حملونقل ریلی باری در قبال استفاده از شبکه گرفته میشود که باید صرف زیرساختهای ریلی و لکوموتیوهای بخشخصوصی شود. عضو هیئت مدیره شرکت راهآهن با اشاره به قانون دسترسی آزاد به شبکه حملونقل ریلی، گفت: هر شرکت حملونقل ریلی باری و یا مسافری که از شبکه ریلی استفاده میکند همانطور که در این قانون آمده، باید دو موضوع را مدنظر قرار دهد تا از خدمات راهآهن بهره مند شود و آن این است که ناوگان ریلی، شرایط فنی و ایمنی لازم برای سیر در شبکه راهآهن داشته باشد و هزینه استفاده از خدمات ریلی را بپردازد. وی خاطرنشان کرد: شرکت راهآهن همیشه حمایتهای لازم را از بخشخصوصی داشته و خواهد داشت. این حمایتها طی سالهای گذشته موجب شده سرمایهگذاریهای خوبی در حوزه ناوگان شکل گیرد بهطوری که در سال گذشته ۱۶۰۰ واگن باری از سوی شرکتهای سرمایهگذار به شرکتهای سازنده واگن باری سفارش گذاری و موجب شد رکورد تولید واگن باری در سال گذشته از ابتدای تولید واگن در کشور، پشت سر گذاشته شود. ضیاییمهر؛ گفت: در صورت تأمین منابع مالی مورد نیاز برای جبران هزینههای جاری شبکه ریلی از محل منابع حاصل از دسترسی به شبکه ریلی بهخصوص در بخش بار و تقویت سایر مشوقهای سرمایهگذاری از قبیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و بند «الف» تبصره ۱۸، سرمایهگذاران با اشتیاق بیشتری سرمایهگذاری خود را در حوزه ریلی انجام میدهند.
دیدگاه بسته شده است.