خشم طبیعت یا قصور پیمانکار

چرایی انسدادهای آزادراه خرم‌آباد – پل زال خشم طبیعت یا قصور پیمانکار آزادراه خرم‌آباد –پل‌زال با ۱۰۴ کیلومتر طول به‌ عنوان گلوگاه ترانزیتی شمال به جنوب کشور که با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید اکنون با ریزش مداوم سنگ یا تخریب جاده بر اثر بارندگی موجب نگرانی رانندگان و […]

چرایی انسدادهای آزادراه خرم‌آباد – پل زال

خشم طبیعت یا قصور پیمانکار

آزادراه خرم‌آباد پل‌زال با ۱۰۴ کیلومتر طول به‌ عنوان گلوگاه ترانزیتی شمال به جنوب کشور که با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید اکنون با ریزش مداوم سنگ یا تخریب جاده بر اثر بارندگی موجب نگرانی رانندگان و مسافران شده است.

به گزارش ایرنا، آزادراه خرم‌آباد -‌پل‌زال دارای حدود ۲۶ کیلومتر تونل و ۳ کیلومتر پل دره‌ای است و برای ساخت آن بیش از ۴۰ میلیون مترمکعب عملیات کوه بری انجام‌شده است.

این آزادراه در حد فاصل دو شهر خرم‌آباد و اندیمشک قرار گرفته و با هدف کاهش تصادف و زمان سفر، صرفه‌جویی سالانه ۴۰۰ میلیارد ریال در مصرف سوخت، کاهش ۶۰ کیلومتری طول آزاد راه نسبت به مسیر قدیمی خرم‌آباد‌‌-‌پلدختر-اندیمشک، کاهش بار ترافیکی و افزایش سرعت مطمئن در این مسیر احداث شد و در ۱۱ آبان سال ۸۹ به بهره‌برداری رسید.

ساخت این آزادراه حدود ۱۵هزار میلیارد ریال هزینه داشته که ۵۰ درصد آن توسط دولت و بقیه توسط بخش خصوصی تأمین شده است.

در اظهار نظرهای متفاوت عوارض دریافتی از خودرو‌ها در این آزادراه از ۱۸ سال تا ۳۰ سال پس از بهره‌برداری به بخش خصوصی تعلق خواهد داشت.

این آزادراه که به صورت ۴ خطه با عرضی در حدود ۲۶ متر احداث شده از فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی خرم‌آباد آغاز شده و در ۳٫۵ کیلومتری روستای پل زال واقع در حدود ۶۰ کیلومتری شهر اندیمشک خاتمه می‌یابد.

این آزادراه همواره از پرتردد‌ترین محورهای استان و کشور اعلام می‌شود دارای ۲۸ تونل بوده که «گندمکار» با بیش از دو هزار و ۳۰۰ متر طول بزرگ‌‌ترین تونل این مسیر است.

احداث و بهره‌برداری از این آزادراه با انتشار اخبار مختلف و گسترده‌ای همراه بود که البته عوارض دریافتی برای عبور خودرو در همان زمان نیز خبرساز شد و عده‌ای در این خصوص گلایه داشتند و البته اوایل امسال افزایش نرخ عوارض آزاد راه خرم‌آبادپل‌زال که رفته‌رفته نام خرم‌زال را به خود گرفت، موجب گلایه مردم دو استان لرستان و خوزستان شد.

این روز‌ها نیز شاهرگ تزانزیت شمال به جنوب کشور درگیر حاشیه‌های جدیدی شده و بسیاری از کاربران فضای مجازی و البته رانندگان این مسیر در خصوص ایمنی این محور ابراز نگرانی می‌کنند.

یکی از رانندگان ترانزیتی مسیر گفت: علی‌رغم مبلغ بالای عوارض آزادراه، اما ایمنی در این محور چندان قابل قبول نیست و هر لحظه امکان ریزش کوه وجود دارد.

سلمان خداوردی افزود: بهره‌برداری از آزادراه موجب خوشحالی رانندگان فعال در این مسیر شد ولی به نظر می‌رسد با توجه به نرخ بالای عوارض و انسداد در این مسیر برخی از رانندگان از عبور از این مسیر صرف نظر کنند.

یک شهروند خرم‌آبادی نیز با بیان این‌که در هفته چندین بار به اندیمشک مسافرت می‌کند، گفت: هفته گذشته نیز ریزش کوه در آزادراه و انسداد مسیر موجب بروز مشکل برای وی شده و تردد مداوم در این محور خانواده وی را نگران کرده است.

احمد مؤمنی اظهار کرد: در زمان بارندگی‌ها، آزادراه چندان ایمن نبوده و ریزش سنگ احتمال بروز حوادث خطرناک را افزایش می‌دهد.

میزان عوارض ارتباطی به ایمنی راه ندارد

رییس بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد-‌پل‌زال نیز در این خصوص به ایرنا گفت: متأسفانه رانندگان و مسافران تمام مبالغ عوارضی را که پرداخت می‌کنند به حساب بهره‌بردار این آزادراه می‌دانند.

عبدالرضا دستمالچی افزود: تنها ۱۰۴ کیلومتر از آزادراه خرم‌آباد-پل‌زال در حوزه استحفاظی لرستان و بقیه آزاد راه واقع در استان خوزستان و حوزه استحفاظی اندیمشک است که بهره‌بردار عوارض آن شرکت دیگری است و ارتباطی به شرکت پیمانکار بهره‌بردار خرم‌آباد-پل‌زال ندارد.

وی در خصوص چگونگی افزایش نرخ عوارض آزادراه‌ها تصریح کرد: عوارض به هزینه‌های ساخت بستگی دارد و توسط وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأیید می‌شود.

۱۵ درصد عوارض صرف راهداری می‌شود

رییس بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد-پل‌زال همچنین در خصوص اجرای عملیات‌های راهداری و ایمنی این محور گفت: ۱۵ درصد عوارض دریافت شده برای اجرای عملیات راهداری از جمله ایمنی این محور هزینه می‌شود.

دستمالچی بدون اشاره به میزان عوارض دریافت شده در سال افزود: ماهانه بیش از یک میلیارد ریال صرف راهداری در محور آزادراه خرم‌آباد-پل‌زال از جمله برای ایمنی ترانشه‌ها، دیواره پای کوه و ترمیم آسفالت می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۲۰ نفر استخدامی این شرکت مشغول کارهای راهسازی و ایمنی این آزادراه هستند به نحوی که انجام این فعالیت‌ها حتی یک روز در سال تعطیل نمی‌شود.

رییس بهره‌برداری آزادراه خرم‌آباد-‌پل‌زال همچنین در خصوص ریزش و انسداد در این آزادراه گفت: با گذشته بیش از ۶سال از افتتاح طرح تعداد ساعات انسداد آزادراه کم‌تر از ۶ روز بوده است.

دستمالچی عنوان کرد: همزمان با بسته شدن دو و نیم روزه این مسیر در هفته گذشته، حدود ۴۰ فقره تصادف در محور قدیم رخ داده است.

به گفته وی، این آزادراه در مسیر کوهستانی قرار دارد و چندین سال طول می‌کشد تا تغییرات ایجاد شده تثبیت شود.

خاکبرداری بیش‌تر در زمان احداث، احتمال ریزش‌ها را کاهش می‌دهد

یک کارشناس حوزه راهسازی در این خصوص گفت: انجام عملیات خاکبرداری بیش‌تر در زمان ساخت آزاد راه، باعث می‌شد تا امروز ریزش‌های کم‌تری در شانه‌های راه شاهد باشیم.

افشین کردستانی افزود: با توجه به کوهستانی بودن مسیر برخی ریزش‌ها غیرقابل اجتناب است و باید چندین سال بگذرد تا شیب ترانشه‌های این محور مناسب شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر می‌توان با انجام برخی سبک سازی‌ها و کاهش شیب در نقاط بحرانی از بروز ریزش کوه‌ها در این مسیر جلوگیری کرد.

کردستانی گفت: امنیت فعلی آزادراه صددرصد نیست چراکه به دلیل کوهستانی بودن محور، امکان ریزش به ویژه در مواقع بارندگی همچنان وجود دارد.

عملکرد ضعیف پیمانکار بهره‌بردار آزادراه در حوزه راهداری

مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان نیز گفت: متأسفانه شرکت پیمانکار بهره‌بردار در حوزه راهداری ضعیف عمل کرده و ریزش و انسداد هفته گذشته در این مسیر به دلیل باز نشدن دهانه پل‌های آزاد راه رخ داد.

حبیب جمشیدی افزود: به همین دلیل آب‌شستگی ایجاد شده و با توجه به عدم زهکشی مناسب در سطح جاده، سیلاب موجب بروز خسارت شد.

وی اظهار کرد: مسیر آزادراه یک منطقه بکر و وحشی بوده است و با احداث آزاد راه، ترتیب طبیعت از بین رفته که تثبیت رانش‌های حاصل از این دستکاری، سال‌ها طول می‌کشد.

مدیر راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان رانش در محورهای کوهستانی را امری طبیعی دانست و گفت: کنترل ریزش کوه نیازمند اعتبار بسیاری است که در صورت انجام برخی عملیات‌های فنی در زمان احداث می‌توانستیم تاحدودی از ریزش‌ها جلوگیری کنیم.

جمشیدی با بیان این‌که هزینه نگهداری راه‌ها نیز افزایش یافته اظهار کرد: هفته آینده نیز قرار است در این رابطه جلسه‌ای با شرکت بهره‌بردار آزادراه برگزار شود.

به هر حال باید واقع بین بود آزادراهی که میلیارد‌ها تومان برای احداث آن هزینه شده و تأثیر قابل توجهی در کاهش سوخت و صرف زمان دارد، بدون شک دارای اثرات بسیار مثبتی است و احداث آن باعث شده حجم قابل توجهی از تصادفات در محور قبلی کاهش یابد.

آزادراهی که به دلیل عبور از دل کوهستان لاجرم دچار ریزش می‌شود و اما از طرفی باید تمهیداتی اندیشید که گران‌ترین آزادراه کشور با هر بارندگی دچار ریزش کوه یا رانش زمین نشود چرا که انسداد محور حتی کوتاه مدت، تأثیر قابل توجهی در کیفیت تردد در این مسیر دارد.